جمعه 17 مي 2024 - 28 ارديبهشت 1403
چگونه مغز را ورزش دهيم؟
چگونه مغز را ورزش دهيم؟
دوشنبه 21 شهريور 1390 - مغز انسان همان جوی آبی است که اگر حرکتی در آن نباشد به سرعت تبدیل به گندابی می‌شود که همه از آن فراری‌اند و این همان دلیلی است که ما از مصاحبت خیلی‌ها فراری هستیم.

مغز انسان همان جوي آبي است كه اگر حركتي در آن نباشد به سرعت تبديل به گندابي مي‌شود كه همه از آن فراري‌اند و اين همان دليلي است كه ما از مصاحبت خيلي‌ها فراري هستيم. شما كه نمي‌خواهيد مغزتان به چنين سرنوشتي تبديل شود پس ورزش مغز را از ياد نبريد كه ورزش مغز از ورزش بدن مهم‌تر و حياتي‌تر است.

مغز انسان

دستورالعمل هاي زير همان حركت‌هاي نرمشي مغز هستند كه اگر به آن‌ها توجه كنيد به زودي صاحب فكر و مغز سالمي خواهيد بود كه نه تنها خودتان، بلكه بقيه هم از مصاحبت و ارتباط با شما لذت خواهند برد.

بر اساس يك برنامه منظم، ورزش‌هاي زير را در مورد مغزتان انجام دهيد:

- فعاليت‌هاي ذهني جديدي را انجام دهيد. كارهايي كه نياز به حفظ مراحل پيچيده دارند، به مغزتان ورزش مي‌دهند. يكي از بهترين اين كارها، حل جدول است.

- دستي را كه كمتري استفاده مي‌شود، به كار بريد. به كار يك راه خوب براي تقويت مغزتان اين است كه انرژي خود را بر انجام دقيق كارها با اين دست متمركز كنيد. از اين دست براي حركت موس كامپيوتر يا نوشتن يك مقاله يا نامه استفاده كنيد.

- ورزش ذهني نوروبيك را تمرين كنيد. اين كار به فرد كمك مي‌كند كه روزانه با روش‌هاي جديدي از هر 5 حس خود استفاده كند. به عنوان مثال به صداي رعد و برق گوش كنيد و انگشتان دست خود را هم زمان با هم بشكنيد تا صدا دهند.

- از مغزتان كار بكشيد. با تكميل يك پازل به مغزتان ورزش دهيد و يا با مطالعه يك كتاب رمان دشوار از مغزتان كار بكشيد.
از هر فرصتي براي مصاحبت با افراد خوش مغز استفاده كنيد. در اين مورد آشنايي با چندين زبان، قدرت شما را افزايش مي‌دهد

- مطالعه كردن از ورودي‌هاي مهم مغز شماست كه در اصل نوعي مصاحبت است، اما در واقع با چكيده افكار نويسنده سر و كار داريد و مسلماً بازده آن چندين برابر مصاحبت با اين افراد است.

- هميشه زيبايي‌هاي طبيعت را دنبال كنيد، به جاهاي زيبا برويد و لذت ببريد.

- خود را در معرض رايحه‌هاي خوش قرار دهيد.

- لذت بردن از طعم‌هاي خوشمزه و باب طبعتان را فراموش نكنيد.

- هميشه تفكر كنيد، تخيل كنيد و كارهاي خلاقانه انجام دهيد.

- از حل جدول و معما براي تلنگري به مغزتان استفاده كنيد.

- هيچ‌گاه از رياضيات فرار نكنيد.

- و مهم‌تر از همه اين كه بنويسيد، بخوانيد، بخنديد و بخندانيد.

- البته نرمش بدن نيز فراموش نشود كه عقل سالم در بدن سالم است.