جمعه 17 مي 2024 - 28 ارديبهشت 1403
 هرگز با عصبانيت  به رختخواب نرويد
هرگز با عصبانيت به رختخواب نرويد
پنج‌شنبه 17 شهريور 1390 - خواب!ما در طول زندگی خود همواره با این بازسازی سر و کار داریم، در آن دخل و تصرف می کنیم، از آن استقبال می کنیم و آن را جز ضروری زندگی خود می دانیم.
خواب!ما در طول زندگي خود همواره با اين بازسازي سر و كار داريم، در آن دخل و تصرف مي كنيم، از آن استقبال مي كنيم و آن را جز ضروري زندگي خود مي دانيم. اگر چه در ماجراي خواب، شاهد تفاوتهاي فردي چشم گيري هستيم ولي چرخه خواب- بيداري با افزايش سن، بسيار تغيير مي كند به اين شكل كه طول دوره هاي خواب رفته رفته بيشتر و بيشتر مي شود ولي مقدار كل خواب كم مي شود براي مثال كل مدت خواب از 16 ساعت در شبانه روز براي نوزادان(كه در آن طولاني ترين دوره خواب 2-4 ساعت است) به تقريبا 10 ساعت خواب در طول روز در 10 سالگي و 8 ساعت خواب در طول شبانه روز در 18 سالگي تقليل مي يابد.

 در هر حال طول دوره خواب هر قدر هم كه باشد همه افراد احتمالا حداقل در يك دوره كوتاه زندگي خود دچار مشكلات خواب مي شوند كه رايج ترين آنها مشكل بي خوابي است. بي خوابي همانند هر مشكل ديگري دليل دارد. بنابراين اگر علت را پيدا كرده و درمان كنيم، مشكل ساده تر حل خواهد شد. گاهي فقط كافي است تغييرات كوچكي در روش و عادات شبانه افراد داده شود و اين به خودي خود بي خوابي را برطرف خواهد كرد.

اگر بخواهيم تقسيم‌بندي كلي بكنيم، يك علت خيلي بزرگ بي خوابي فشار عصبي است كه مي‌تواند، حتي بي‌خوابي حاد ايجاد كند. مثلا، فردي كه خبر ناخوشايندي شنيده ‌يا اتفاق خيلي بدي برايش افتاده، ممكن است بعد از يك هفته دچار بي‌خوابي شود و در اينجا استرس عامل اصلي است.

يكي از نصيحت هاي قديمي و معروف به افراد اين بوده و هست كه " هرگز با عصبانيت به رختخواب نرويد!." بسياري از افراد دوست دارند بفهمند چرا اين مطلب اين قدر مهم است و چرا چاره كردن اين مشكل بسيار بهتر از خوابيدن با عصبانيت است. در ادامه به بررسي برخي دلايل آن مي پردازيم:

* به خوبي قادر به خوابيدن نخواهيد بود. واقعيت اين است كه علاوه بر اثراتي كه عصبانيت مي تواند بر روابط افراد داشته باشد اثرات منفي فراواني روي بدن شما خواهد گذاشت. عصبانيت مي تواند باعث كاهش سلامتي شما گردد بويژه اگر شما كمبود خواب و يا خواب ناقص داشته باشيد. يكي از بدترين اثرات عصباني به رختخواب رفتن اثرات فيزيكي است كه مي تواند بر روي بدن افراد داشته باشد. با نداشتن خواب كامل سيستم ايمني بدن دچار مشكل مي شود. اگر استرس داشته باشيد، كه در اغلب مشاجره ها اين طور است، سيستم ايمني دچار خلل مي شود بنابراين احتمال بيمار شدن شما افزايش خواهد يافت و توانايي ذهني و قدرت تمركزتان كاهش خواهد يافت به عبارت ديگر با عصبانيت خوابيدن نه تنها براي زندگي تان مضر است بلكه سلامتي جسمي و روحي شما، شغلتان و ديگر جنبه هاي زندگي شما را تحت تاثير قرار خواهد داد.

* گاهي اوقات عصباني به رختخواب رفتن باعث مي شود در فكر فرو رويد و در مشكل تان متوقف شويد. وقتي با عصبانيت به رختخواب برويد شرايط و وضعيت را طوري براي خود مهيا خواهيد كرد كه تا آخر هفته دچار بد خلقي باشيد. زيرا بجاي آنكه مشكل را حل كنيد آن را درون خود نگه داشته ايد كه مرتبا شما را بيشتر و بيشتر نگران خواهد كرد، به فكر فرو خواهد برد و در درون شما جنبه دائمي و هميشگي خواهد يافت.

گاهي اوقات تمركز بر روي يك مشكل باعث بد تر شدن اوضاع مي شود. هر چه در آن فرو مي رويد چيزهاي جزيي و بي ارزش بيشتري به نظرتان مهم و با اهميت خواهد شد. چون روي اين مشكل متوقف شده ايد، موضوعات ديگر جنبه حياتي پيدا مي كنند. به عنوان مثال اگر شما بخاطر اين كه شوهرتان براي شما به اندازه كافي وقت ندارد از دست او عصباني هستيد و شما قادر به حل اين مشكل نيستيد بعد يك دفعه جوراب هاي كثيف شوهرتان را كف اتاق مي بينيد. اين موضوع جزيي به يك مشكل بزرگ تبديل مي شود و در ذهن شما به شكل " او هرگز به من كمك نمي كند"، "او بيش از حد بي نظم است"، "انتظار دارد هر كاري حتي جمع كردن جورابش را من انجام دهم" و ... تداعي خواهد كرد.

* عصبانيت در هنگام خواب، بدن تان را مملو از تنش مي كند. وقتي عصباني مي خوابيد معمولا بدن تان پر از تنش خواهد بود كه اين خود مي تواند علت بسياري از بيماري ها باشد و اثرات منفي ان هم جنبه جسمي و هم روحي خواهد داشت.

حال سوال اين است كه چطور مي توانيد مشكلات تان را قبل از خوابيدن حل كنيد؟


فقط گوش دهيد: منظور از گوش دادن يكجا نشستن و وانمود به گوش دادن و يا مترصد گفتن جمله مد نظر خود در مخالفت با طرف مقابل و يا توضيح عقايد و نظرات خود نيست بلكه به مفهوم آمادگي و داشتن ذهني باز براي شنيدن نظرات ديگران است كه ممكن است كاملا مخالف نظر شما باشد.

صحبت كنيد: وقتي گوش مي دهيد قادر به مشاركت نيز خواهيد بود. براي شما مهم است كه بتوانيد هر دو جنبه موضوع را بحث كنيد. اگر نياز داريد كه صحبت نماييد اين كار را انجام دهيد اما به خاطر داشته باشيد كه افراد به شما احترام گذاشته و شما را در نظرات شان سهيم كرده اند پس شما هم اين گونه باشيد.

اهل سازش و گذشت باشيد: به دنبال راهي باشيد كه براي هر دو نفر شما مناسب باشد. از گفتن آنچه در ذهن داريد نترسيد اما فقط شنونده حرف هاي خود نباشيد بلكه به دنبال يافتن نكات مشترك در حرف هاي خود و طرف مقابل تان باشيد تا مشكل زودتر حل شود.