پنج‌شنبه 25 آوريل 2024 - 06 ارديبهشت 1403
شور پاييزي
شور پاييزي
چهار‌شنبه 12 آبان 1389 - براي هر شيشه يك كيلوگرمي شور، نصف استكان سركه كافي است. البته ميزان سركه رابطه مستقيمي با ذائقه افراد دارد.

مواد لازم :

خيار ، كرفس ، گل كلم ، هويج، سبزيجات معطر شامل تلخون، شبت، سير ، فلفل سبز تند ، سركه ، پودر گل پر

طرز تهيه:
ابتدا ظرف هاي مخصوص را به خوبي شسته و خشك كنيد، سبزيجات فوق را به جز خيار، گل كلم، سير و فلفل خرد كرده و پس از شست وشو در معرض هوا قرار دهيد تا كاملاً خشك شوند، فلفل ها و خيارها را به صورت درسته و گل كلم ها را نيز به همان ترتيب با حفظ فرم اصلي با دست از يكديگر جدا كنيد تا به صورت گل كلم هاي كوچكي درآيند. خرد كردن گل كلم ها با چاقو زيبايي شور را از بين مي برد.

 سيرها را نيز به حالت حبه اي مورد استفاده قرار دهيد. سبزيجات معطر را نيز پاك كرده و خوب بشوييد سپس به قطعات حدود ۱۰ سانتي متري با ساقه خرد كنيد. پس از آنكه كليه مواد آماده شد، خيار و سبزيجات ديگر شامل گل كلم، هويج، كرفس همچنين سبزيجات معطر، سير، فلفل و پودر گل پر را به صورت لايه لايه درون ظرف قرار دهيد به ترتيبي كه يك رديف مواد شور و رديف ديگر با سبزيجات معطر، سير، فلفل و پودر گل پر پر شود. سپس قابلمه اي را از آب پر كرده و به ميزان هر ۲ ليوان آب ۱ قاشق غذاخوري نمك به آن اضافه كنيد. در ضمن در صورت تمايل به مواد فوق مي توانيد مقداري سركه نيز بيفزاييد، سركه طعم خوبي به شور مي دهد.

براي هر شيشه يك كيلوگرمي شور، نصف استكان سركه كافي است. البته ميزان سركه رابطه مستقيمي با ذائقه افراد دارد. در صورتي كه نمي خواهيد از سركه استفاده كنيد، آب را درون قابلمه آلومينيويي بجوشانيد زيرا كه در غير اين صورت قابلمه سياه خواهد شد.پس از آنكه محلول آب و نمك و در صورت تمايل سركه به نقطه جوش رسيد، قابلمه را از روي حرارت برداشته و براي مدت كوتاهي صبر كنيد تا دماي آن پايين تر آيد. هنگامي كه دما از ۱۰۰ درجه سانتي گراد به ۸۰ يا ۷۰ درجه رسيد يا به اصطلاح از حرارت افتاد، محلول حاصل را درون ظرف پر از مواد شور تا اندازه اي بريزيد كه ظرف لبالب با محلول پر شده و روي سطح مواد را كاملاً بپوشاند. سپس در ظرف را محكم بسته و دو يا سه روز در محلي گرم و در صورت امكان در مقابل تابش خورشيد قرار دهيد. پس از طي اين مدت زمان آن را به يخچال يا محل سرد ديگري منتقل كنيد.

چند نكته مهم:
۱ _ مراقب باشيد تمام مواد و حتي ظرف آنها خوب خشك شده باشند. وجود نم و قطره اي آب سبب كپك زدن شور شما خواهد شد
۲ _كاربرد ظروف شيشه اي از ظروف پلاستيكي بهتر است .
۳ _ برخي معتقدند استفاده از چند عدد نخود خام در لابه لاي مواد، سرعت آماده شدن شور را بالا مي برد.
۴ _ عده اي با قراردادن تكه اي نان سنگك بر روي كليه مواد و در دهانه ظرف از آن به عنوان مخمر استفاده مي كند .
.۵ _ براي انداختن خيارشور، از خيارهاي سالم و ترد استفاده كنيد. نحوه درست كردن خيارشور نيز همان روش فوق است.
۶ _ به سبزيجات معطر ياد شده برگ كرفس و گشنيز هم مي توان اضافه كرد.