دوشنبه 20 مي 2024 - 31 ارديبهشت 1403
نوشابه‌هاي گازدار رژيمي به كاهش وزن كمكي نمي‌كنند
نوشابه‌هاي گازدار رژيمي به كاهش وزن كمكي نمي‌كنند
يكشنبه 12 تير 1390 - دو بررسی جدید نوشیدن نوشابه‌های گازدار رژیمی را با وضعیت بدتر سلامتی ارتباط داده‌اند.


دو بررسي جديد نوشيدن نوشابه‌هاي گازدار رژيمي را با وضعيت بدتر سلامتي ارتباط داده‌اند.

به گزارش لايوساينس؛ بررسي پژوهشگران در مركز علوم بهداشتي دانشگاه تگزاس در سان آنتونيوي آمريكا نشان داد افرادي هر روز دو قوطي نوشابه گازدار رژيمي يا بيشتر مي‌نوشند، نسبت به افرادي كه اين نوشابه‌ها را مصرف نمي‌كردند، شش بار بيشتر افزايش اندازه دور كمر را تجربه كرده بودند.

يك بررسي ديگر نشان داد شيرين‌كننده آسپارتام در موش‌هاي حساس به ديابت باعث افزايش ميزان قند خون مي‌شود.

هلن پي هازودا، استاد دانشكده پزشكي دانشگاه تگزاس كه سرپرست اين پژوهش بود، گفت: "اطلاعات به دست آمده از اين بررسي و ساير بررسي‌ها بيانگر آن است كه تبليغ نوشابه‌هاي رژيمي و شيرين‌كنند‌هاي مصنوعي به عنوان جايگزين‌هايي سالم ممكن است كاملا نادرست باشد."

بررسي بر روي انسان‌ها بر اساس اطلاعات به دست آمده از 474 نفر بود كه در يك بررسي بزرگتر در حال انجام، به نام بررسي طولي سالمندي سان‌آنتونيو، شركت داشتند.

در اين بررسي افراد شركت‌كننده براي حدود 10 سال پيگيري شده بودند.

افرادي كه در گروه مصرف‌كنندگان نوشابه‌هاي گازدار رژيمي قرار داشتند نسبت به آنهايي كه اين نوشابه‌ها را مصرف نمي‌كردند، 70 درصد افزايش بيشتر در دور كمر را تجربه كرده بودند.

پژوهشگران مي‌گويند چربي شكمي يك عامل خطرساز عمده براي دچار شدن به ديابت، بيماري قلبي-عروقي، سرطان و ساير بيماري‌هاي مزمن است.

در بررسي بر روي موش‌هاي آزمايشگاهي، پژوهشگران به گروهي از موش‌هاي حساس به ديابت، آسپارتام، يك شيرين‌كننده بدون كالري كه در برخي از نوشابه‌هاي گازدار رژيمي مورد استفاده است، خوراندند. يك گروه موش‌ها غذاي حاوي آسپارتام و روغن ذرت خوردند، و گروه ديگر غذاي صرفا حاوي روغن ذرت را مصرف مي‌كردند.

پس از سه ماه موش‌هايي كه آسپارتام مصرف مي كردند، ميزان بالاي قند خون را نشان دادند.

گابريل فرناندز، استاد ايمني‌شناسي باليني در دانشگاه تگزاس، گفت، و سرپرست اين پژوهش گفت: "اين نتايج بيانگر آن است كه مصرف مقادير زياد آسپارتام بالقوه ممكن است به طور مستقيم در افزايش قند خون نقش داشته باشد، و بنابراين ممكن است در رابطه مشاهده‌شده ميان مصرف نوشابه‌هاي گازدار رژيمي و خطر ديابت در انسان‌ها نقش داشته باشد."

نتايج اين بررسي‌ها در اجلاس انجمن ديابت آمريكا در 25 ژوئن عرضه شدند.