دوشنبه 20 مي 2024 - 31 ارديبهشت 1403
آشنايي با خواص 7 ماده غذايي فوق‌العاده براي مقابله با بي‌خوابي
آشنايي با خواص 7 ماده غذايي فوق‌العاده براي مقابله با بي‌خوابي
يكشنبه 12 تير 1390 - خواب راحت نقش مهمی را در سلامت فرد ایفا می‌کند و یکی از عمده‌ترین علل پیری زودرس، کم خوابی است.

 خواب راحت نقش مهمي را در سلامت فرد ايفا مي‌كند و يكي از عمده‌ترين علل پيري زودرس، كم خوابي است.

كم خوابي، رفتار و احساس شما را تحت‌ شعاع خود قرار داده و روي عملكرد مغزتان نيز اثر منفي بر جاي خواهد گذاشت و به اين ترتيب توانايي فكر كردن و تصميم گيري‌هاي سريع را در بسياري از امور مانند رانندگي و ديگر كارهاي روزانه از دست خواهيد داد. بي‌خوابي ممكن است ناشي از كمبود برخي مواد مغذي در بدن باشد.

در اينجا 7 ماده غذايي را به شما معرفي مي‌كنيم كه با مصرف آن‌ها مي‌توانيد خوابي راحت داشته باشيد به صورتي كه بتوانيد طي روز سرحال و بانشاط باشيد.


چاي بابونه:

چاي بابونه آرام‌بخشي طبيعي است كه مي‌تواند خستگي جسمي و روحي را از شما دور كند.

‌عسل:

اين ماده غذايي به علت داشتن اوركسين، يك نوع ماده تنظيم كننده خواب، يكي از عالي‌ترين آرام بخش‌ها و يك خواب آور طبيعي محسوب مي‌شود.

سيب‌زميني:

سيب‌زميني با داشتن ماده مغذي تريپتوفان خواب راحت شما را تضمين مي‌كند.

جوي دو سر:

اين ماده غذايي سرشار از ملاتونين است. اين ماده، نقشي اساسي در خواب دارد و با توجه به اين كه نور، مانع توليد آن و تاريكي، محرك توليدش است، باعث تنظيم ساعت داخلي بدن مي‌شود. تحقيقات موثق علمي نشان داده، اين هورمون، به خوابيدن، كاهش تعداد دفعات بيداري در شب و بهبود كيفيت خواب كمك مي‌كند.

ملاتونين، در درمان بدخوابي ناشي از سفرهاي هوايي بلند‌مدت، سودمند است. مقدار كافي ملاتونين در بدن، تاثيرات مثبتي بر وضعيت روحي - رواني انسان مي‌گذارد.

بادام:

اين ماده غذايي حاوي تركيبات تريپتوفان و منيزيم است. به عقيده محققان، به واسطه نقش قابل توجه منيزيم در متابوليسم و حفظ سلامت اعصاب، از تاثير درماني آن در رفع اختلالات خواب و تغذيه استفاده مي‌شود.

به اين ترتيب افرادي كه دچار بي‌خوابي بوده بايد از اين ماده معدني به اندازه مناسب و كافي استفاده كنند.

موز:
ماهيچه‌هاي بدن براي استراحت و بازسازي به مقادير زيادي پتاسيم و منيزيم احتياج دارند و موز نيز ميوه‌اي سرشار از اين دو ماده معدني است. همچنين خوردن موز باعث ترشح هورمون تريپتوفان در بدن مي‌شود كه اثر آرام‌بخش براي مغز دارد.

تخم كتان:

اين ماده غذايي سرشار از اسيدهاي چرب امگا 3 است كه موجب ايجاد خواب راحت در شما خواهند شد.