جمعه 26 آوريل 2024 - 07 ارديبهشت 1403
ابتلا به بيماري پي.كي.يو، آغاز عقب ماندگي ذهني در نوزادان ؟
ابتلا به بيماري پي.كي.يو، آغاز عقب ماندگي ذهني در نوزادان ؟
چهار‌شنبه 08 تير 1390 - به گفته پزشكان، پي .كي.يو يكي از بيماري هاي ژنتيكي است كه به علت كمبود نوعي آنزيم در بدن نوزادان به وجود مي آيد. بيماري 'پي.كي.يو' در حقيقت، نوعي اختلال ارثي است كه از پدر و مادر به فرزند منتقل مي شود.
   
ابتلا به بيماري پي.كي.يو، آغاز عقب ماندگي ذهني در نوزادان ؟

به گفته پزشكان، پي .كي.يو يكي از بيماري هاي ژنتيكي است كه به علت كمبود نوعي آنزيم در بدن نوزادان به وجود مي آيد. بيماري 'پي.كي.يو' در حقيقت، نوعي اختلال ارثي است كه از پدر و مادر به فرزند منتقل مي شود.
به عقيده پزشكان، اين بيماري در بدو تولد هيچگونه نشانه اي ندارد و نوزاد در دو تا سه ماه نخست زندگي ظاهرا سالم به نظر مي رسد. ظهور نشانه هايي مانند تمايل نداشتن نوزاد به خوردن شير، استفراغ بعد از خوردن شير، بروز اگزاما و جوش در سطح بدن و بور شدن موهاي سر، بدون سابقه ارثي مشاهده مي شود.

پزشكان مي گويند، اين كودكان با علائم عقب ماندگي ذهني، اغلب نا آرام و پر جنب و جوش بوده و تعادل عصبي خوبي ندارند، قدرت تكلم آنان ضعيف و راه رفتنشان دچار مشكل مي شود كه ممكن است براي هميشه باقي بماند. والدين بايد بدانند كه بهترين زمان تشخيص اين بيماري هفته نخست تا دوم تولد نوزاد است. در صورتي كه نوزاد در همان روزهاي نخست تولد، مورد آزمايش خون قرار گيرد، ‌بيماري او به موقع تشخيص داده مي شود و در اين صورت با رژيم غذايي مناسب و با مراقبت هاي لازم، كاملا كنترل خواهد شد.

يك متخصص مغز و اعصاب در اين زمينه  گفت: بيماري پي.ك.يو در اوايل تولد نوزاد، ظاهر شده و منجر به عقب ماندگي ذهني در آنان مي شود.
دكتر 'امير رضا برومند' افزود: پي.كي.يو، يك بيماري با اختلالات متابوليك در ميان نوزادان شناخته شده است. اين آنزيم خاص در خون نوزادان افزايش پيدا كرده و كم كم در ادرار نمودار مي شود.
اين استاد دانشگاه درباره روش درمان نوزادان مبتلا به پي.كي.يو نيز گفت: اگر اين بيماري در نوزادان به موقع تشخيص داده شود، بايد از شيرخشك هاي فاقد فنيل آلانين براي درمان استفاده كرد، اما در بيشتر مواقع، پزشكان خيلي دير اين بيماري را تشخيص مي دهند و در نتيجه موفقيت درماني چشمگيري ندارد. برومند به خانواده هايي كه زمينه ارثي اين بيماري را دارند توصيه كرد تا از انجام آزمايش ژنتيك پيش از بارداري غافل نشوند. وي افزود: البته برخي از خانواده ها پس از تولد نخستين نوزاد خود كه عقب مانده است، اقدام به انجام آزمايش ژنتيك مي كنند تا اين مساله در بارداري هاي بعدي تكرار نشود.