چهار‌شنبه 24 آوريل 2024 - 05 ارديبهشت 1403
شیوع بیماری پی.کی.یو درایران دو برابر متوسط جهانی است
شیوع بیماری پی.کی.یو درایران دو برابر متوسط جهانی است
چهار‌شنبه 08 تير 1390 - رییس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران پی.کی.یو گفت: شیوع این بیماری در ایران به علت ازدیاد ازدواجهای فامیلی، دو برابر متوسط جهانی است.

شیوع بیماری پی.کی.یو درایران دو برابر متوسط جهانی است

رییس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران پی.کی.یو گفت: شیوع این بیماری در ایران به علت ازدیاد ازدواجهای فامیلی، دو برابر متوسط جهانی است.

دکتر جلال کوچمشگی افزود: این بیماری به علت افزایش ازدواج‌های فامیلی در ایران باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در واقع با پی.کی.یو دو گونه می‌توان برخورد کرد. بیماران را یا می‌توان به حال خود رها کرد و پس از ابتلای آنان به عوارضی چون عقب ماندگی ذهنی و جسمی، درمان را آغاز کرد و یا هفته اول پس از تولد به غربالگری همگانی نوزادان پرداخت.

وی با اشاره به اهمیت غربالگری اظهار کرد: در بسیاری از کشورها، غربالگری همگانی نوزادان همانند واکسیناسیون شیرخواران انجام می‌شود. در واقع با انجام این کار بسیاری از عوارض بدون علامت و مجموعه‌ای از اختلالات به ‌راحتی و با استفاده از روشی ارزان تشخیص داده می‌شوند. غربالگری با آزمایش یک قطره خون پاشنه پای نوزاد امکان‌پذیر است.

وی درباره بیماری پی.کی.یو اظهار کرد: ‌مجموعه‌ای از اختلالات متابولیک ارثی وجود دارند که در صورت تشخیص به موقع قابل درمان هستند. مبتلایان به این اختلالات با تشخیص به‌ موقع و اعمال رژیم غذایی خاص، دچار بیماری نمی‌شوند و تنها با محدودیت شدید غذایی به زندگی خود ادامه می‌دهند.

شایع‌ترین این اختلالات، پی.کی.یو است البته اختلالات دیگری هم وجود دارد که به عنوان بیماران یتیم خوانده می‌شوند چون افراد کمی به هر یک از آنها مبتلا هستند ولی تعداد مبتلایان آنها روی هم رفته زیاد است. کوچمشگی افزود: بدن این افراد به صورت ژنتیک در زمینه یک آنزیم متابولیک اختلال دارد. در نتیجه غذاها از جمله شیرمادر در بدن آنان درست متابولیزه نمی‌شود.

رییس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران پی.کی.یواضافه کرد: تا زمانی که جنین در رحم مادر زندگی می‌کند، ‌خون مادر، ‌خون جنین را از طریق جفت تصفیه می‌کند بنابراین هیچ متابولیکی در بدن انباشته نمی‌شود.

از زمانی که کودک به دنیا می‌آید و شروع به شیرخوردن می‌کند چون بدن او فاقد آنزیم خاص است متابولیز شروع به انباشته شدن می‌کند و به تدریج تبدیل به بیماری می‌شود اما در صورت تشخیص این عارضه در هفته اول تولد، محدودیت غذایی برای کودک در نظر گرفته و به او شیر مخصوص داده می‌شود.

کوچمشگی درباره غذاهایی که مبتلایان به پی.کی.یو نمی‌توانند مصرف کنند، گفت: این بیماران مجاز به مصرف لبنیات، گوشت قرمز و سفید، برنج و نان نیستند و تنها برخی گیاهان و سبزیجات را می‌توانند بخورند. در واقع آنان با شیرخشک مخصوص و سال‌های بعد با غذای مخصوص مانند نان مخصوص به زندگی خود ادامه می‌دهند.