دوشنبه 20 مي 2024 - 31 ارديبهشت 1403
 اندوسكوپي با كپسولي خود- حركت كننده
اندوسكوپي با كپسولي خود- حركت كننده
سه‌شنبه 07 تير 1390 - گروهی از دانشمندان ژاپنی نوعی اندسکوپی را ساختند که "خود- حرکت دهنده" و شبیه به یک کپسول روباتیک است.

گروهي از دانشمندان ژاپني نوعي اندسكوپي را ساختند كه "خود- حركت دهنده" و شبيه به يك كپسول روباتيك است.
در سالهاي اخير فناوريهاي جديدي در عرصه تصويربرداري از داخل بدن به ويژه درون معده و روده ارائه شده اند. اين فناوريها دستگاههاي بزرگ اندوسكوپي را به يك كپسول كوچك با قابليت بلع آسان تبديل كرده اند.

 
در اين راستا گروهي از دانشمندان كالج پزشكي اوزاكا كپسول روباتيكي به نام "پري دريايي" (Mermaid) را ساختند كه يك اندوسكوپي ميكرويي مجهز به يك منبع انرژي دروني بوده و قادر است در داخل دستگاه گوارش بدن بيمار به صورت آزادنه حركت كند و با دقتي بالاتر از اندوسكوپيهاي رايج بيماريهاي پنهان را تشخيص دهد.

 
اين ميكرو- اندوسكوپي 1.8 اينچ طول و 0.4 اينچ قطر دارد و براساس مقصد تصويربرداري از راه دهاني و يا مخرجي وارد مي شود. "پري دريايي" داراي يك "دسته فرمان" كنترل از راه دور است كه پزشكان با كمك آن مي توانند دستگاه را به مناطق مختلف روده و معده هدايت كنند.

 
اين دستگاه، اولين اندوسكوپي كپسولي است كه مي تواند با يك منبع انرژي مغناطيسي و غيربيولوژيكي عمل كند و همچنين اولين دستگاه ميكرو- اندوسكوپي است كه مي تواند با موفقيت از يك قسمت دستگاه گوارش به قسمت ديگر حركت كند و براي مثال از معده به دوازدهه (اثني عشر) برسد.

 
اين محققان در اين خصوص توضيح دادند: "با كنترل از راه دور اين كپسول مي توانيم با دقت بالايي از فضايي كه نياز به بررسي دارد تصويربرداري كنيم. اين، دستگاهي است كه مي تواند سراسر كانال گوارشي از مري تا روده را در كمتر از چند ساعت مورد آزمايش قرار دهد، مشكلاتي را كه بيماران در زمان آزمايشات اندوسكوپي با آن مواجهند كاهش دهد و كشف يك سرطان احتمالي را سرعت بخشد."

 
براساس گزارش خبرگزاري فرانسه، اين دانشمندان اولين آزمايش باليني اين دستگاه را با وارد كردن آن به داخل روده و معده يك بيمار با موفقيت انجام دادند. كپسولهاي اندوسكوپي از سال 1980 توسعه داده شده اند و از دهه نخست قرن 21 وارد استفاده عمومي قرار گرفتند. اما اين كپسولها تاكنون قادر نبودند خود را به صورت مستقل به جلو حركت دهند و حركات آنها برپايه انقباض ماهيچه هاي دستگاه گوارشي بود.

 
نخستين آزمايش اين كپسول خود- حركت دهنده در سال 2009 و در معده يك سگ انجام شد. از آن زمان تاكنون اندازه اين دستگاه كوچكتر و استفاده از آن آسانتر شده است.