دوشنبه 20 مي 2024 - 31 ارديبهشت 1403
هفت روش مفيد براي كاهش چين و چروك پوست
هفت روش مفيد براي كاهش چين و چروك پوست
سه‌شنبه 07 تير 1390 - شاید تاکنون شیوه های گوناگونی را برای جلوگیری از چروکیدگی پوستتان امتحان کرده باشید اما برای کاهش چروک های پوست خود این چند نکته را هم به خاطر داشته باشید


پوست ما به دلايل مختلفي دچار چروكيدگي مي شود. از سرماي زياد و خشكي هوا گرفته تا بدي تغذيه و افزايش سن و قرارگيري زياد در مقابل نور آفتاب. شايد تاكنون شيوه هاي گوناگوني را براي جلوگيري از چروكيدگي پوستتان امتحان كرده باشيد اما براي كاهش چروك هاي پوست خود اين چند نكته را هم به خاطر داشته باشيد

 

1- به پشت بخوابيد
انجمن علمي پوست آمريكا هشدار مي‌دهد اگر مي‌‌خواهيد پوست‌تان دچار چروكيدگي نشود به وضعيت صحيحي بخوابيد. چرا كه بد خوابيدن يا خوابيدن به شكم سبب ايجاد چروكيدگي پوست مي‌شود.چروك‌هايي كه در اثر خوابيدن به شكم روي پوست ايجاد مي‌شود حتي ممكن است مدت‌ها بعد هم از بين نرود.خوابيدن به يك پهلو چروك‌ها را افزايش داده و چين‌هاي روي گونه‌ها و چانه را بيشتر مي‌كند.

2-  بيشتر ماهي بخوريد!
مخصوصا سالموننه تنها ماهي سالمون بلكه ساير ماهي‌هايي كه در آب‌هاي سرد زندگي مي‌كنند منبع غني از پروتئين بوده و امگا3 فراوان دارند. پروتئين‌هاي موجود در ماهي براي ساخت مجدد سلول‌هاي پوستي لازم هستند. روغن امگا3 يكي از مغذي‌ترين غذاها براي پوست بوده و براي جواني و شادابي پوست بسيار مفيد و موثر هستند و به كاهش چروكيدگي پوستي كمك شاياني مي‌كنند.

3- اگر عينك لازم داريد، عينك بزنيد!
انجمن پوست آمريكا معتقد است چشمك زدن مداوم و مالش پوست اطراف چشم سبب ايجاد چروك‌هايي در اطراف چشم و تغيير عضلات صورت مي‌شود و حتي موجب ايجاد شيارهايي روي سطح پوست مي‌شود. اين شيارها نهايتا به چروك پوستي منجر مي‌شود. بنابراين در صورتي كه براي كتاب خواندن نياز به عينك داريد، حتما عينك بزنيد.همچنين وقتي مي‌خواهيد در هواي آفتابي بيرون برويد از عينك آفتابي استفاده كنيد چرا كه عينك پوست اطراف چشم شما را از آسيب‌هاي ناشي از آفتاب و بستن چشم‌ها محافظت مي‌كند.

4-  استفاده از آلفاهيدروكسي
اسيدآلفاهيدروكسي‌اسيد كه نوعي اسيد ميوه طبيعي است، موجب از بين رفتن لايه مرده سلول‌هاي پوستي مي‌شود و اين سبب كاهش خطوط پوست و چين و چروك‌ها مخصوصا در اطراف چشم مي‌شود. تازه‌ترين مدارك نشان مي‌دهد كه اين ماده با غلظت بالا به توليد كلاژن‌هاي پوستي كمك زيادي مي‌كند.

5-  كاكائو
در يك مطالعه در نشريه تغذيه منتشر شده است محققان ابراز مي‌كنند كوكا حاوي دوفلاونيد مهم به نام كاتيشن و اپي‌كاتيشن است كه پوست را در مقابل صدمات پوستي ناشي از آفتاب محافظت مي‌كند اين ماده همچنين گردش خون سلول‌هاي پوستي را نيز بهبود بخشيده و موجب آب‌رساني بهتر و صاف‌تر شدن ظاهر پوست مي‌شود.

6-  زياد از حد پوست‌تان را نشوييد
براساس مطالعات مركز پوست دانشگاه ميرلند شستشوي مدام پوست صورت با آب شير سبب از بين رفتن روغن‌هاي پوستي كه نوعي سد محافظتي پوست محسوب مي‌شوند مي‌شود.همچنين سبب از بين رفتن رطوبت پوست كه پوست را در برابر چين و چروك محافظت مي‌كند مي‌شود. صورت را بشوييد اما نبايد شستشوي زياد انجام دهيد. مگر اينكه صابون‌هاي شما حاوي مرطوب‌كننده و محافظ پوست باشد. سعي كنيد بيشتر دستمال‌هاي مرطوب را به جاي صابون براي پاك كردن پوست استفاده كنيد.

7-  از ويتامين C موضعي استفاده كنيد
مطالعات تازه در دانشگاه تولان نشان مي‌دهد مصرف ويتامين C مي‌تواند موجب توليد كلاژن ‌شود و پوست را از اثرات اشعه UV و UA محافظت مي‌كند. استفاده از ويتامين C همچنين بيماري‌هاي التهابي پوست را برطرف مي‌كند و از ايجاد چروكيدگي پوست جلوگيري مي‌كند.