دوشنبه 20 مي 2024 - 31 ارديبهشت 1403
چاقي،اختلالات كنترل دفع را تشديد مي‌كند
چاقي،اختلالات كنترل دفع را تشديد مي‌كند
يكشنبه 05 تير 1390 - رییس انجمن اختلالات کنترل دفع ایران گفت: ابتلا به چاقی اختلالات کنترل دفع را تشدید می‌کند بنابراین یکی از راههای پیشگیری از ابتلا به این عارضه، پیشگیری از اضافه وزن و چاقی است.

رييس انجمن اختلالات كنترل دفع ايران گفت: ابتلا به چاقي اختلالات كنترل دفع را تشديد مي‌كند بنابراين يكي از راههاي پيشگيري از ابتلا به اين عارضه، پيشگيري از اضافه وزن و چاقي است.

دكتر لاله اميني با بيان اين مطلب اظهار كرد: زايمان‌هاي سخت طبيعي، سزارين، انجام فعاليت‌هاي زياد بدني و زمينه‌هاي ژنتيك از ديگر عوامل ابتلا به اختلالات كنترل دفع ادرار و مدفوع است.

 
وي افزود: افراد پس از 45 سالگي به طور طبيعي به اين عارضه دچار مي‌شوند البته اين بيماري در سالمندان قابل مداواست اين درحاليست كه 2 ميليون نفر در جهان به سرويس بهداشتي دسترسي ندارند.

 
اميني با بيان اينكه اختلالات كنترل دفع ادرار و مدفوع در همه جوامع وجود دارد، گفت: در ايران نيز سالانه 12 تا 15 هزار كودك با ناهنجاري‌هاي مادرزادي به دنيا مي‌آيند كه يكي از ناهنجاري‌هاي آنان اختلالات آناتوميك دستگاه تناسلي و كنترل دفع ادرار و مدفوع است البته افراد دچار قطع نخاع و مجروحان جنگي، مبتلايان به ام‌اس و مرداني كه تحت عمل جراحي پروستات قرار گرفته‌اند نيز دچار اين عارضه مي‌شوند.

 
وي درباره راههاي پيشگيري از ابتلا به اختلالات كف لگن و كنترل دفع اظهار كرد: لازم است زايمانها، اعمال جراحي و وضعيت بيماران قطع نخاع شده مديريت شود. نخستين مرحله درماني اين بيماران انجام فيزيوتراپي است. زناني كه زايمان طبيعي يا سزارين كرده‌اند لازم است علاوه برفيزيوتراپي ورزشهاي كف لگن را انجام دهند. اگر بدن بيماري به فيزيوتراپي و درمان‌هاي دارويي مقاوم باشد، تحت عمل جراحي قرار مي‌گيرد.
 

اميني در پايان گفت: با توجه به نبود آمار درباره ميزان شيوع اختلالات كف لگن و كنترل دفع ادرار و مدفوع در ايران، يكي از اهداف انجمن اختلال كنترل دفع ايران بررسي اپيدميولوژيك اين بيماري‌ها در كشورمان است.