دوشنبه 20 مي 2024 - 31 ارديبهشت 1403
شايعترين بيماري رواني در كودكان
شايعترين بيماري رواني در كودكان
يكشنبه 05 تير 1390 - دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیش فعالی شایعترین بیماری روانی در بین کودکان به شمار می رود و در آینده کودک نیز تأثیر گذار است.

آيا مي دانيد شايع ترين بيماري رواني نزد كودكان چه بيماري است و به چه دليل رخ مي دهد؟

دانشيار دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: بيش فعالي شايعترين بيماري رواني در بين كودكان به شمار مي رود و در آينده كودك نيز تأثير گذار است.

دكتر عبداللهيان اظهار داشت: عدم تمركز بر روي مسائل درسي و نوشتن تكاليف، سخت گوش كردن به مدت طولاني و نشستن سركلاس، تنوع طلب و پرجنب و جوش از علائم بيش فعالي است و كودكان بيش فعال با اينكه هوش خوبي دارند ممكن است پيشرفت درسي خوبي نداشته‌ باشند.

وي افزود: كودكان بيش فعال نمي‌توانند روي يك هدف خاص متمركز شوند، بدون اين كه به آينده رفتارشان فكر كنند دست به عمل مي‌زنند و بسيار پر تحرك تر از بچه‌هاي معمولي‌اند، خيلي زود از كاري خسته مي‌شوند و در نوشتن و رنگ كردن نقاشيها مشكل دارند، اغلب اشتباهات زيادي مي‌كنند كه ناشي از بي‌توجهي و كم دقتي آنهاست.

عبداللهيان، مسائل وراثتي و ضربه‌ به مغز را از جمله دلايل بروز بيش ‌فعالي در كودكان برشمرد و گفت: كودكي كه مي‌تواند با رشد عادي به فرد مفيدي در جامعه تبديل شود ممكن است در اثر بي توجهي و درمان نشدن به يك شخصيت ضد اجتماع و منزوي تبديل شود.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي مشهد افزود: در اين بيماري شيوه درمان مبتني بر درمان دارويي براي افزايش توجه و تمركز كودكان در كنار استفاده از روشهاي روان شناختي و آموزش والدين است.

وي بر اهميت نحوه برخورد و رفتار والدين با اين كودكان تاكيد كرد و گفت: اساس كار داروها افزايش انتقال دهنده عصبي به نام دوپامين است كه در بخشهاي قدامي مغز موجب افزايش تمركز و حواس مي‌شود.

عبداللهيان خاطر نشان كرد: 50 درصد كودكان بيش فعال علايم بيش فعالي را در بزرگسالي هم دارند و علايم اين بيماري در بزرگسالي به صورت شخصيت‌هاي عجول، عصبي، كم تحمل و تنوع طلب بروز مي‌كند، اما معمولا با افزايش سن اين حالات كاهش مي‌يابد.