دوشنبه 20 مي 2024 - 31 ارديبهشت 1403
هلو؛ ميوه اي براي شادابي پوست
هلو؛ ميوه اي براي شادابي پوست
يكشنبه 05 تير 1390 - هلو غنی از ویتامین آ و پتاسیم است و با توجه به سایر مواد مغذی که دارد، آن را برای سلامتی بسیار مفید و مناسب کرده است.

هلو غني از ويتامين آ و پتاسيم است و با توجه به ساير مواد مغذي كه دارد، آن را براي سلامتي بسيار مفيد و مناسب كرده است. به علت فيبر فراوان، ايجاد حس پُري كرده و براي كساني كه براي كاهش وزن تلاش مي كنند، مناسب است.


هلو ميوه اي است كه ابتدا در چين بوده است و اكنون در سراسر دنيا يافت مي شود.

در اواخر بهار و در تابستان از جمله ميوه هاي ثابت سبد ميوه ي ايرانيان است.

جالب اينجاست كه اين ميوه از ايران به روم باستان رفته و آنان هلو را " آلو فارسي " يا "prunus persica" مي ناميدند .

كمتر كسي از اين ميوه دوري مي كند، پوست آن كه سرخي و زردي آميخته اي دارد ظاهري هوس انگيز به آن بخشيده به طوري كه از آن ميوه اي محبوب براي همگان ساخته است.

گوشت آن تقريبا سفيد و طعم كمي اسيدي دارد و معمولا شرين است.

هلوهايي كه گوشت زرد دارند، معمولا شريني بيشتر( دو برابر) و طعم اسيدي تري دارند.

 هلو غني از ويتامين آ و پتاسيم است و با توجه به ساير مواد مغذي كه دارد، آن را براي سلامتي بسيار مفيد و مناسب كرده است.

هلو منبع خوبي از كاروتن ها، پتاسيم، فلاونوئيدها و قند طبيعي است. همچنين منبع غني از ليكوپن، لوتئين نيز مي باشد؛ لوتئين، رنگ دانه اي است كه رنگ قرمز، نارنجي و زرد به سبزيجات و ميوه جات مي دهد.

اين فيتوكميكال ها، از بيماري هاي قلب و عروق، تحليل عضلاني و سرطان جلوگيري مي كنند. البته بعضي از افراد به هلو حساسيت دارند، پس بايد در خوردن اين ميوه مراقب باشند.
 

آن چه ما را به خوردن هلو تشويق مي كند


* مفيد براي شادابي پوست


* تسهيل حركات روده و برطرف كننده يبوست

* به علت محتواي فراوان ويتامين آ و ساير آنتي اكسيدان ها، جلوگيري كننده از سرطان ها و اكسيدان هاي حاصل از  آلودگي هاي محيطي خصوصا دود سيگار است.

* به علت فيبر فراوان، ايجاد حس پُري كرده و براي كساني كه براي كاهش وزن تلاش مي كنند، مناسب است. از طرفي با توجه به  فيبر فراوان آن، براي ديابتي ها و افرادي كه كلسترول بالايي دارند، مناسب است.

* مقدار كمي مواد ادرار آور دارد و  براي كاركرد كليه ها مفيد است.

* مفيد در بينايي به علت محتواي فراوان ويتامين آ و پيش ويتامين آن(بتا كاروتن)

* فراواني ويتامين ث، آن را در پيشگيري از ابتلا به عفونت و در درمان آن و همچنين در كاهش هموسيستئين در افرادي كه مشكلات قلبي دارند و هموسيستئين بالايي دارند، بسيار مفيد ساخته است.

* حاوي مواد آرامش بخش است و خوردن آن همراه كمي عسل به صورت پخته پيشنهاد مي شود.

به نظر مي رسد در شرايط زير مفيد باشد:


اسيدوز

كم خوني

آسم(به شرط عدم حساسيت)

برونشيت

يبوست

پر فشاري خون

سوء هاضمه

هلو و ورزشكاران


به طور كلي اين ميوه به علت فراواني فيبر و آب و كربوهيدرات پيچيده اي كه دارد براي ورزشكاران بسيار مفيد است چرا كه سوخت مناسب در كبد و ماهيچه ها  و انرژي كافي را براي تمرينات طولاني و قدرتي تامين مي كند.
به طور متوسط ، بسته به شدت تمرينات و مدت آن، ورزشكاران تقريبا روزانه حداكثر به 9 گرم كربوهيدرات به ازاي هر كيلو از وزن بدن شان احتياج دارند كه معادل 60 تا 70 درصد از كل كالري روزانه شان است و هلو ميوه اي است كه مي تواند از موادي باشد كه در تامين اين انرژي كارا و مفيد باشد.