دوشنبه 20 مي 2024 - 31 ارديبهشت 1403
كوچك شدن مغز با رژيم هاي غلط
كوچك شدن مغز با رژيم هاي غلط
يكشنبه 05 تير 1390 - پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد. محققان متوجه شدند این رژیم غذایی که سرشار از سبزیجات، ماهی و میوه و غلات است. قسمت هایی از مغز را که وظیفه فکر کردن و کنترل حافظه را به عهده دارند سالم نگاه می دارد.


پيروي از رژيم غذايي مديترانه اي خطر ابتلا به آلزايمر را كاهش مي دهد. محققان متوجه شدند اين رژيم غذايي كه سرشار از سبزيجات، ماهي و ميوه و غلات است. قسمت هايي از مغز را كه وظيفه فكر كردن و كنترل حافظه را به عهده دارند سالم نگاه مي دارد.

رژيم هاي غذايي پرپروتئين

محققان مي گويند: مصرف غذاهاي سرشار از پروتئين، كوچك شدن حجم مغز را در پي دارد.
پژوهشگران آمريكايي و كانادايي در مطالعات خود دريافتند: مصرف رژيم غذايي سرشار از پروتئين ممكن است حجم مغز را كوچك كند كه اين موضوع معمولا با بيماري آلزايمر نيز مرتبط است.

نتايج تحقيقات اين گروه از محققان با خوراندن چند نوع رژيم غذايي از جمله غذاهاي سرشار از پروتئين به موش هاي آزمايشگاهي، نشان داد، مغز موش هايي كه غذاهاي پر پروتئين و كربوهيدرات كم مصرف كرده اند، 5 درصد از ساير موش ها كوچك تر و رشد منطقه مغزي مربوط به حافظه آن ها نيز كمتر از بقيه بوده است.

محققان احتمال مي دهند، خوردن غذاهاي سرشار از پروتئين موجب تضعيف سلول هاي عصبي و نيز افزايش بيماري آلزايمر مي شود.

بزرگ شدن شكم و دور كمر


پژوهشگران علوم پزشكي در كشور  آمريكا هشدار دادند كه بزرگ شدن اندازه شكم و دور كمر ، موجب  كوچك تر شدن و تحليل رفتن مغز مي شود.
دكتر آنتونيو كانويت متخصص دانشكده پزشكي دانشگاه نيويورك در اين باره خاطرنشان كرد: چاقي با افزايش خطر ابتلا به ديابت نوع دوم در ارتباط است كه پيامد ديابت نيز كاهش توان ذهني است.

كانوليت در آزمايشات خود تاثير چاقي را روي ساختار فيزيكي مغز بررسي كرد. وي به عنوان بخشي از اين آزمايشات از سيستم تصويربرداري ام آر آي استفاده كرد تا مغز 44 فرد چاق را با 19 فرد لاغر در گروه سني و سابقه پزشكي يكسان مورد مقايسه قرار دهد.

به گزارش مجله نيوساينتسيت، دكتر كانوليت متوجه شد كه در افراد چاق بخشي از مغز موسوم به "آميگدالا" كه در رفتارهاي تغذيه اي نقش دارد حاوي مقدار آب بيشتري است.

وي همچنين متوجه شد بخشي از مغز كه در كنترل تكانه هاي عصبي نقش دارد در افراد چاق، كوچك تر شده و تحليل مي رود.

كانوليت تصريح كرد: اين يافته ها تاييد مي كند كه در افراد چاق اين نواحي مغزي يا تعداد كمتري نورون دارند و يا نورون هاي آن ها تحليل مي رود.

علاوه بر اين پژوهشگران تاكيد مي كنند كه چاقي شكمي و بزرگ شدن شكم مي تواند زمينه ساز بسياري از بيماري‌ ها از جمله بيماري‌ هاي قلبي باشد.

غذاهاي چرب و حافظه


مطالعه ‌اي تازه در آمريكا حاكي  از آن است كه مصرف غذاهاي چرب مي تواند به تقويت حافظه كمك كند. تيمي از محققان دانشگاه ايالتي كاليفرنيا در اِرواين كشف كرده است كه اسيدهاي اوليك موجود در چربي، در معده تبديل به يك عامل تقويت كننده حافظه مي شود.
 آن ها اميدوارند كه اين يافته كه نتايج آن در نشريه "اقدامات آكادمي ملي علوم" چاپ شده است بتواند به كشف راهي تازه براي رفع مشكلات مربوط به حافظه منجر شود. هم اكنون آزمايش داروهايي كه رفتار اين تركيب را به نمايش مي گذارد براي كنترل چربي خطرناك تري گليسيريد در جريان است.

شواهد نشان مي دهد كه ميزان بالاي اوليوتنالاميد يا "OEA" مي تواند اشتها را كم كند، به كم شدن وزن منجر شود و كلسترول خون را همراه با ميزان تري گليسيريد پايين آورد، كه آن را به گزينه اي جذاب به عنوان يك قرص رژيمي بدل مي كند.
دكتر دانيل پيوملي و تيم او كشف كردند كه "او اي اِي" همچنين با فعال كردن علائم تقويت كننده حافظه در بخش آميگدالا (بخشي از مغز كه به تشكيل خاطرات از حوادث عاطفي مربوط مي شود) باعث مي شود خاطرات در مغز ذخيره شوند. وقتي آن ها اين ماده را به موش ها دادند، قدرت حافظه آن ها را در دو آزمايش مختلف بهبود بخشيد و هنگامي كه آنها "او اي اِي" را با كمك يك دارو مسدود كردند، عملكرد آن ها در اين آزمايش‌ ها ضعيف تر شد. دكتر پيوملي گفت كه يك توضيح تكاملي براي اين نقش " OEA" وجود دارد.

وي گفت: "به نظر مي رسد كه او اي اِي با كمك به پستانداران براي به ياد آوردن اين كه كجا و چه زماني يك غذاي چرب خورده اند، يك ابزار مهم تكاملي براي انسان هاي اوليه و ساير حيوانات بوده است." وي افزود: "به ياد آوردن محل و شرايط حاكم بر مصرف غذاي چرب احتمالا يك مكانيسم مهم براي بقاي انسان‌ هاي اوليه بوده است."

اما وي گفت كه اين ممكن است هميشه مفيد نباشد. درحالي كه او اي اِي به حس سيري پس از مصرف غذا كمك مي كند، اما مي تواند باعث عادت به خوردن غذاهاي چرب شود و به چاقي مفرط منجر شود. ربكا وود مدير "اي آر تي" (Alzheimer"s Research Trust) گفت: "اين تحقيقي جالب است و درك ما را از تاثيري كه رژيم غذايي مي تواند بر فعاليت مغز داشته باشد افزايش مي دهد. "وي افزود: "درحالي كه اين مطالعه حاكيست كه غذاهاي چرب مي تواند به تشكيل خاطرات بلند مدت كمك كند، يك رژيم متوازن سالم هنوز بهترين اندرز براي كاهش خطر ضعف قواي مغزي است."

به طور كلي بررسي ها نشان داده است كه پيروي از رژيم غذايي مديترانه اي خطر ابتلا به آلزايمر را كاهش مي دهد. محققان متوجه شدند اين رژيم غذايي كه سرشار از سبزيجات، ماهي و ميوه و غلات است. قسمت هايي از مغز را كه وظيفه فكر كردن و كنترل حافظه را به عهده دارند سالم نگاه مي دارد.

افرادي كه مقادير زيادي از محصولات گوشتي مانند گوشت و مرغ را مصرف مي كنند و همچنين اقدام به خوردن مشروبات الكلي مي كنند با احتمال بسيار زيادي خود را در معرض ابتلا به آسيب هاي مغزي قرار مي دهند. اين غذاها باعث مرگ قسمت هاي بسيار كوچكي از مغز انسان مي شوند كه مي تواند در نهايت منجر به از دست دادن حافظه و بيماري آلزايمر شود. اما افرادي كه رژيم غذايي شان بيشتر به رژيم مديترانه اي نزديك بود با احتمال 36 درصد كمتر به بيماري هاي مغزي دچار مي شدند.