دوشنبه 20 مي 2024 - 31 ارديبهشت 1403
به ورزشهاي سبك دل خوش نكنيد!
به ورزشهاي سبك دل خوش نكنيد!
يكشنبه 05 تير 1390 - چربیهای شکمی یا «visceral fat» آن دسته از چربی‌هایی هستند که ارگانهای داخلی را احاطه می‌کنند و فرد را در مخاطره ابتلا به انوع بیماریها قرار می‌دهند.

چربيهاي شكمي يا «visceral fat» آن دسته از چربي‌هايي هستند كه ارگانهاي داخلي را احاطه مي‌كنند و فرد را در مخاطره ابتلا به انوع بيماريها قرار مي‌دهند.

چربي‌هاي شكمي كه به چربي‌هاي مخفي نيز موسومند بيشتر ناحيه اطراف معده را مي‌پوشانند. اين دسته از چربيها با چربيهايي كه به پوست نزديكترند تفاوت داشته و از آنها خطرناك‌تر هستند.

 
در واقع خطر اين نوع از چربي از چربي تجمع يافته در ديگر نواحي بدن بيشتر است و فرد را در معرض ابتلا به ديابت، بيماريهاي قلبي، فشار خون و كلسترول بالا قرار مي‌دهد.

 
منشا تجمع اين نوع چربي، خوردن چربي، قند زياد و عدم تحرك فيزيكي است. زيرا كالري اضافي ناشي از تغذيه غيرصحيح در ارگانها تجمع پيدا مي‌كند. كالري اضافي كه با ورزش نسوزد در بدن و در اطراف ارگانها تجمع مي‌يابد و اين روند مخصوصا در افرادي كه از قبل اضافه وزن دارند، تشديد مي‌شود.

 
شنا، پياده روي و به طور كلي ورزش منظم در كاهش اين دسته از چربيها نقش دارد البته نبايد خود را به دو يا سه جلسه ورزش سبك در طول هفته دل خوش كرد بلكه چربي‌هاي شكمي و كاهش آنها نيازمند 5 وعده برنامه ورزشي سخت‌تر است.

 
مصرف رژيِم غذايي حاوي پروتئين، ميوه و سبزي بيشتر و كاهش مصرف چربي جهت تسريع در سوزاندن كالري دريافتي يكي ديگر از مهمترين راهكارهاي كاهش چربيهاي شكمي است.