دوشنبه 20 مي 2024 - 31 ارديبهشت 1403
 دئودورانت‌هاي ضدعرق و عوارض آن
دئودورانت‌هاي ضدعرق و عوارض آن
شنبه 04 تير 1390 - دئودورانت‌ها یا به اصطلاح عام، مام‌ها ترکیباتی هستند که جهت کاهش بوی بدن به کار می‌روند و اکثر آنها حاوی نمک‌های آلومینیوم مانند کلرید آلومینیوم هستند که می‌توانند به مرور زمان اثرات مخربی بر افراد به خصوص کسانی که از اختلالات کلیوی رنج می‌برند، داشته باشد

دكتر محمد علي نيلفروش زاده:دئودورانت‌ها يا به اصطلاح عام، مام‌ها تركيباتي هستند كه جهت كاهش بوي بدن به كار مي‌روند و اكثر آنها حاوي نمك‌هاي آلومينيوم مانند كلريد آلومينيوم هستند كه مي‌توانند به مرور زمان اثرات مخربي بر افراد به خصوص كساني كه از اختلالات كليوي رنج مي‌برند، داشته باشد. دكتر محمد علي نيلفروش زاده گفت: عرق به خودي خود، داراي بو نيست مگر اين كه توسط باكتري‌هايي كه در مناطق گرم و مرطوب فعاليت مي‌كنند دچار بو شود و به خصوص ناحيه زير بغل كه به عنوان گرم‌ترين سطوح بدن انسان به شمار مي‌رود و غدد عرقي باعث رطوبت نسبي آن مي‌شود، بيشتر با اين موضوع مرتبط است.

وي در ادامه ضمن بيان اين كه دئودورانت‌ها مي‌توانند براي پوشاندن بوي عرق داراي عطر باشند و بعضي اوقات تركيبات طبيعي چون عصاره رازك به عنوان ماده ضد ميكروبي به كار مي‌روند؛ افزود: در تهيه مام‌ها تركيباتي مانند كلريد آلومينيوم و كلروهيدرات آلومينيوم به عنوان ضد عرق‌هاي وسيع به كار مي‌روند كه با كاهش تعريق و رطوبت رشد باكتري‌ها را متوقف مي‌كنند. دانشيار دانشگاه علوم پزشكي تهران تصريح كرد: آلومينيوم به عنوان يك نوروتوكسين مطرح است و عوارض روي سطح خوني – مغزي داشته و باعث مستعد شدن زمينه در فرد براي آسيب به دي ان اي مي‌شود. از طرفي توصيه مي‌شود افرادي كه دچار اختلال كليوي هستند از تركيبات حاوي آلومينيوم پرهيز كنند؛ چون در معرض خطر پيشرفت اختلال فعاليت كليوي هستند.
همچنين با توجه به اينكه امكان دفع مواد و داروهايي كه از طريق كليه و مجاري ادراري دفع مي‌شوند در بيماران كليوي كمتر است، توجه به اين نكته ضروري است كه دفع آلومينيوم نيز از طريق كليه صورت مي‌گيرد، بنابراين استفاده مكرر و طولاني مدت از دئودورانت‌ها مي‌تواند به مرور زمان باعث رسوب و تجمع آلومينيوم در بدن فرد شده و عوارض و مشكلات بسياري به دنبال داشته باشد. ضمن اين كه مطالعات نشان مي‌دهند افزايش سطوح آلومينيوم در درازمدت مي‌تواند باعث بروز آلزايمر شده و با عوارضي چون كم خوني، تشنج، علائم استخواني و شكستگي‌هاي استخوان مرتبط است.