دوشنبه 20 مي 2024 - 31 ارديبهشت 1403
باورهاي غلط در مورد تناسب اندام - قسمت سوم
باورهاي غلط در مورد تناسب اندام - قسمت سوم
پنج‌شنبه 19 خرداد 1390 - به علت تطابق و سازگار شدن بدن با ورزش، قطع نمودن ورزش و ترک آن برای مدتی طولانی تاثیری قطعی منفی بر سطوح تناسب اندام شما خواهد گذاشت و اغلب کاهش وزن ناشی از تعریق، به علت کاهش آب بدن می باشد و نه چربی.

امروزه متخصصين تغذيه همه ي افراد را به داشتن فعاليت بدني منظم براي رسيدن به تناسب اندام توصيه مي نمايند. اما باورهاي مشهور ولي نادرست بسياري در مورد ورزش و تناسب اندام وجود دارند و براي همگان بسيار مفيد است كه اين باورهاي غلط رايج را به خوبي بشناسند.

در قسمت هاي قبل برخي از باورهاي غلط رايج در مورد ورزش و تناسب اندام را معرفي نموديم. در اين مقاله نيز به معرفي ديگر باورهاي نادرست در اين زمينه مي پردازيم:

باور غلط: حتي با 5 تا 10 دقيقه فعاليت در هفته نيز مي توانيد به تناسب اندام برسيد.

حقيقت امر: خير متاسفانه جمله ي مذكور صحيح نيست.

براي دست يابي به سطح متوسطي از تناسب اندام، هر فرد مي بايست حداقل 5 مرتبه در هفته و هر مرتبه 40 تا 50 دقيقه را به فعاليت بدني اختصاص دهد، در واقع فعاليت به ميزان كمتر از مقدار مذكور تاثير ملموس و قابل توجهي نخواهد داشت، هر چند كه حتي مقادير اندكي از فعاليت بدني نيز تاثير مثبتي را در مصرف كالري شما مي گذارد و اگر بخواهيم آن را با عدم فعاليت بدني مقايسه كنيم؛ داشتن كمي فعاليت بدني همواره بهتر از فقدان فعاليت خواهد بود(به قول ما ايراني ها: كاچي به از هيچي).

چنان چه توانايي شما براي فعاليت بدني محدود است مي توانيد به تدريج و آهستگي توانايي خود را ارتقا بخشيد. از طرف ديگر مي توانيد اين ميزان فعاليت را در روز تقسيم نماييد.

باور غلط: اگر به سطوح بالايي از تناسب اندام دست يابيد؛ حتي پس از يك كناره گيري طولاني از ورزش نيز اين حالت حفظ خواهد شد.

حقيقت امر: خير مسلما به علت تطابق و سازگار شدن بدن با ورزش، قطع نمودن ورزش و ترك آن براي مدتي طولاني تاثيري قطعي منفي بر سطوح تناسب اندام شما خواهد گذاشت.

براي مثال با خود فرض كنيد كه قبلا مي توانسته ايد مسافت 3 كيلومتر را در مدت 12 دقيقه بدويد، سپس براي مدت 3 هفته برنامه دويدن خود را متوقف مي كنيد، مسلم است كه به محض بازگشت به برنامه ي قبلي احتمالا ديگر نمي توانيد به راحتي مسافت فوق را مانند سابق در 12 دقيقه طي كنيد و قدري زمان مي برد تا دوباره به توانايي بدني پيشين بازگرديد.

اگر شما در حين فعاليت بدني شديد آب ننوشيد؛ خطر كرامپ ها به موازات خطرات جدي ناشي از دهيدراته شدن بدن ايجاد مي شود

يك اصل در تناسب اندام به نام اصل برگشت پذيري(Reversibility) اين است كه در صورت توقف طولاني مدت ورزش، بهبود آمادگي جسماني حاصل شده به سرعت از دست خواهد رفت. اگر شما تمرينات بدني را متوقف كنيد؛ عضلات و سيستم قلبي - عروقي تان توانايي خويش در مصرف موثر اكسيژن به مانند سابق را از دست خواهد داد.

باور غلط: هر چه ميزان تعريق شما در حين ورزش بيشتر بايد، چربي بدن تان سريع تر كاهش مي يابد.                         

حقيقت امر: اغلب كاهش وزن ناشي از تعريق، به علت كاهش آب بدن مي باشد و نه چربي.

تعريق شديد مي تواند عوارض جانبي خطرناكي را در بر داشته باشد از جمله دهيدراته شدن بدن. لذا توصيه مي شود كه الگوهايي مناسب جهت جلوگيري از دهيدراته شدن بدن هنگام ورزش به كار برده شود.  همچنين بسيار عاقلانه است كه از انواع لباس هاي پلاستيكي كه تعريق را تشديد مي كنند، استفاده نشود. در ضمن خالي از لطف نيست كه يادآور شويم برخي از كمربندها و شلوارك هاي حرارتي بيشتر از طريق كاهش آب بدن سايز را كاهش مي دهند.

باور غلط: نوشيدن آب و ديگر آشاميدني ها در حين فعاليت بدني موجب گرفتگي، درد شكم و معده خواهد شد.

حقيقت امر: اين جمله صحيح نيست. در واقع اگر شما در حين فعاليت بدني شديد آب ننوشيد؛ خطر كرامپ ها به موازات خطرات جدي ناشي از دهيدراته شدن بدن ايجاد مي شود. به علاوه نوشيدن آب سرد بر آب گرم به علت تخليه سريع تر معده ارجحيت دارد.

باور غلط: مكمل هاي ويتاميني به بهبود تناسب اندام و عملكرد بدن كمك مي كنند.

حقيقت امر: هيچ فرمول غير معمولي براي بهبود تناسب جسماني وجود ندارد و به جز در موارد خاص، مصرف مقادير زياد از مكمل هاي ويتاميني مورد نياز نيست. چه بسا مصرف دوز بالاي ويتامين در ورزشكاران و در پروش اندام، مي تواند حتي خطرناك واقع شود.

دريافت بيش از حد هر ماده مغذي ممكن است اثرات منفي بر سلامت در بر داشته باشد.

باور غلط: تزريق ويتامين ب 12 اثر مثبتي را در افزايش سطح انرژي بدن دارد.

حقيقت امر: اين باور ممكن است از اين حقيقت نشات گرفته باشد كه تزريق ويتامين ب 12 در برخي از گياهخواران فوايدي را در بر داشته است.

تاكنون هيچ اثبات علمي پزشكي مبني بر سودمند بودن تزريق ب12 در بهبود خستگي مزمن يك ورزشكار يا افزايش سطوح انرژي بدن افراد وجود نداشته است. به همين جهت بهتر است با يك متخصص تغذيه در مورد رژيم غذايي مناسب براي تناسب اندام مشورت كنيد.

باور غلط: اگر عضلات شما پس از ورزش درد نداشته باشد به اين معني مي باشد كه ورزش تان از شدت كافي برخوردار نبوده است.

حقيقت امر:  پيروي افراط گونه از اصطلاح: نابرده رنج گنج ميسر نمي شود، در مقوله ورزش و فعاليت بدني و اين كه بخواهيد جسم تان را توسط ورزش هاي شديد به رنج بيندازيد تا به تناسب اندام برسيد؛ ممكن است موجب آسيب رساندن به جسم تان گردد. دردناك شدن عضلات نشانگر فعاليت بدني شديد و غير منتظره، يا فعاليت بدني پس از يك دوره عدم فعاليت بدني است.

پس از بهبودي درد ناشي از يك فعاليت دردزا، چنان چه طبق روالي صحيح تمرينات بدني را انجام دهيد و به تدريج بر شدت آن ها بيفزاييد، در جلسات بعدي ورزش درد كمتري خواهيد داشت. به هيچ وجه نبايد درد و آسيب را به عنوان اهداف و نتايج مرسوم ورزش و فعاليت بدني اطلاق كنيد.