دوشنبه 20 مي 2024 - 31 ارديبهشت 1403
آلرژي به لبنيات
آلرژي به لبنيات
پنج‌شنبه 19 خرداد 1390 - آلرژی به لبنیات و یا آلرژی به شیر، به علت عکس العمل های حساسیتی بدن به یک سری از ترکیبات در شیر است.

آلرژي به لبنيات و يا آلرژي به شير، به علت عكس العمل هاي حساسيتي بدن به يك سري از تركيبات در شير است.
سه عامل عمده در ايجاد واكنش هاي آلرژيكي عبارت هستند از: كازئين، پروتئين وي و قند موجود در شير.

كازئين و وي كه از پروتئين هاي شير هستند، بيشتر ايجاد آلرژي حقيقي مي كنند و قند شير بيشتر باعث ايجاد عدم تحمل شير در بالغين و يك سري از كودكاني مي شود كه به علت فقدان يا كمبود آنزيمي به نام لاكتاز است؛ اين آنزيم تجزيه كننده ي قند موجود در شير به نام لاكتوز است.

علائم

دامنه ي اين علائم وسيع و متفاوت مي باشد. در آلرژي، كهير، اگزما، گرفتگي مزمن و اسهال از علائم شايع مي باشد.

در عدم تحمل لاكتوز مانند ساير عدم تحمل ها، علائم گوارشي از جمله نفخ، اسهال و دل پيچه بسيار شايع است.

در درمان عدم تحمل مي توان از شيرهاي بدون لاكتوز استفاده كرد. در طي تهيه ي اين نوع شير، از آنزيم تجزيه كننده ي لاكتوز استفاده مي شود و قند شير به گلوكز و گالاكتوز تجزيه شده، كه هر دو راحت تر هضم مي شوند.

همان طور كه مي دانيم پنير، كره، ماست، خامه، كفير ، خامه ترش و بستني مواد غذايي اي هستند كه پايه ي اصلي آن ها شير است. همچنين شير در يك سري مواد غذايي فرايند شده از جمله شير كاكائو، سُس سالاد، كيك و كلوچه و مواد غذايي با طعم پنير و.... به كار مي رود. در صورتي كه به مواد لبني آلرژي داريم، از اين مواد بنا به ميزان حساسيت مان نبايد استفاده كنيم. البته شدت عوارض بسته به هر فرد متفاوت است. ممكن است فردي فقط به تعدادي از مواد فوق آلرژي نشان دهد و فرد ديگر به همه ي آن ها.

در صورتي كه به مواد لبني آلرژي داريم، از اين مواد بنا به ميزان حساسيت مان نبايد استفاده كنيم. البته شدت عوارض بسته به هر فرد متفاوت است

در اين افراد در هنگام تهيه ي مواد غذايي حتما بايد به شير استفاده شده در آن ها توجه كرد، مثلا در مورد نان يا شيريني بايد سوال شود از چه شيري در تهيه ي آن استفاده شده است. در برخي كارخانه ها و فروشگاه ها در تهيه ي مواد غذايي به جاي شير گاو، از شير سويا استفاده مي شود. معمولا شير سويا در افرادي كه به لبنيات آلرژي دارند قابل تحمل است.

نگراني هاي شايع براي تامين مواد مغذي موجود در لبنيات

نگراني شايع در اين افراد چگونگي تامين مواد مغذي است كه لبنيات منبع اصلي تامين كننده ي آن ها در بدن است و مهم ترين آن ها كلسيم است.

كلسيم

با توجه به حضور ضروري كلسيم در استخوان سازي براي تامين كلسيم دو راه وجود دارد؛

راه اول اين است كه به ميزان كافي از جايگزين هايي مانند شير سويا يا مواد غذايي اي كه با كلسيم غني شده اند، از جمله يك سري از نوشيدني ها، كلسيم مورد نياز را به بدن برسانيم و راه ديگر استفاده از مكمل هاي كلسيم است.

ويتامين D

از جمله مواد مغذي ديگر موجود در شير ويتامين D است كه براي جذب روده اي كلسيم خورده شده لازم است تا از بروز ريكتز و نرمي استخوان جلوگيري شود.

در اين افراد 10 تا 15 دقيقه تابش مستقيم نور خورشيد از كمبود اين ويتامين جلوگيري مي كند، البته خوردن تخم مرغ، ماهي و مواد غذايي اي كه با ويتامين د غني شده اند هم بسيار مفيد است.

در درمان عدم تحمل مي توان از شيرهاي بدون لاكتوز استفاده كرد. در طي تهيه ي اين نوع شير، از آنزيم تجزيه كننده ي لاكتوز استفاده مي شود و قند شير به گلوكز و گالاكتوز تجزيه شده، كه هر دو راحت تر هضم مي شوند

ويتامين B2

ماده مغذي مهم ديگر، ويتامين ب 2 يا ريبوفلاوين است كه در شير فراوان است اين ماده در سوخت و ساز مواد غذايي در بدن و تامين انرژي ضروري است. البته نگراني براي كمبود اين ماده مغذي وجود ندارد، چرا كه در غلات، سبزيجات برگي شكل و گوشت اين ماده وجود دارد و به راحتي نياز ما تامين مي شود.

فسفر

ماده ي مغذي مهم ديگر فسفر است كه براي تنظيم عملكرد بدن و ساختمان استخوان و دندان بسيار ضروري است. فسفر مورد نياز را نيز مي توان به راحتي با خوردن محصولات حيواني مانند گوشت و حبوبات در اختيار بدن مان قرار دهيم.

پس جاي نگراني نيست، فقط از تحريك آلرژي مان جلوگيري كنيم و با مصرف جايگزين ها مواد مورد نياز را دريافت كنيم.