جمعه 10 مي 2024 - 21 ارديبهشت 1403
باورهاي غلط در مورد تناسب اندام - قسمت اول
باورهاي غلط در مورد تناسب اندام - قسمت اول
دوشنبه 16 خرداد 1390 - شاید شما فکر می کنید از حقایق مرتبط با تناسب اندام آگاهید. ممکن است متعجب شوید از آن که ببینید بسیاری از باورهای رایج در مورد تناسب اندام شایعه و نادرست هستند.

خيلي ساده مي توان گمراه شد و به اشتباه افتاد، براي مثال دوستي يك نكته غلط در مورد ورزش و تمرين بدني را به شما مي گويد و شما ممكن است آن را به افراد ديگري كه مي شناسيد بگوييد و به همين راحتي يك تصور غلط گسترش مي يابد.

ممكن است مربي كودك تان به شما توصيه اي نادرست بكند و شما از آن جا كه آن را از بسياري از والدين ديگر شنيده ايد، چنين تصور كنيد كه حتما درست است. ولي متخصصين تغذيه و طب ورزشي بيان مي دارند كه باورهاي غلط و نيمه درست بسياري وجود دارند كه برخي از آن ها ممكن است شما و خانواده تان را از برخورداري از بهترين و ايمن ترين ورزش ها و تمرينات بدني بازدارند.

برخي از باورهاي غلط بي ضرر هستند ولي بسياري ديگر مي توانند مضر باشند و سلامت افراد را به مخاطره بيندازند.

اين باورهاي مضر مي توانند موجب بي ثمر گشتن ورزش و برخي مواقع حتي منجر به  آسيب رساندن به بدن گردند.

يكي از دلايل رواج باورهاي غلط آن است كه واكنش ما در مقابل تمرينات بدني قدري متفاوت است، بدين معنا كه آن چه كه ممكن است براي فردي مصداق داشته باشد ممكن است براي ديگري صحيح نباشد. ممكن است شما متوجه حقايق و نكته هايي در مورد تمرينات ورزشي شويد كه تنها براي شما مصداق دارند و مخصوص خود شما هستند؛ كه ممكن است براي ديگران اين چنين نباشند.

يك سري باورهاي غلط هم وجود دارند كه اساسا غلط هستند و براي هيچ كس مفيد نيستند و بايد به كل ريشه كن شوند(هرچه زودتر بهتر).

براي آن كه شما و خانواده تان در مسير سالم تر و ايمن تر و لذت بخش تري از فعاليت بدني قرار بگيريد، بايد دانش خود را  افزايش دهيد، بدين منظور ما در اين مقاله و مقاله ي بعدي برخي باورهاي نادرست رايج در مورد ورزش و فعاليت بدني را براي شما روشن مي نماييم.


باور اول - دويدن بر روي تردميل(نسبت به دويدن در خيابان ها و سنگفرش هاي خيابان)، استرس و فشار كمتري را به زانوهاي شما وارد مي سازند.


دويدن يك ورزش بسيار خوب است ولي از آن جا كه وزن بدن تان را به مفاصل تان تحميل مي نمايد و سبب استرس مي گردد، ممكن است زانوها را تحت تاثير قرار دهد. ولي اين مشكل چه بر روي تردميل بدويد و چه بر سطح خيابان، وجود دارد و چندان فرقي به حال شما نمي كند. اگر دويدن به زانوهاي شما فشار مي آورد بهترين راه اين است كه الگوي تمرينات بدني خود را تغيير دهيد. همچنين مي توانيد تنوعي در برنامه ي ورزشي خود ايجاد كنيد و دويدن را صرفا به عنوان يگانه ورزش خود اتخاذ نكنيد. اتفاقا در افرادي كه دچار افزايش وزن شديد هستند به دليل آن كه فاصله ي دو پا در هنگام راه رفتن زياد است، دويدن بر روي تردميل مي تواند دردهاي اسكلتي را به همراه داشته باشد.
دويدن را با ديگر ورزش هاي كارديو ادغام كنيد و فقط دويدن را به عنوان ورزش انجام ندهيد، براي مثال اگر از تردميل استفاده مي كنيد در كنار آن از دستگاه دوچرخه ثابت و يا تمرين دهنده ورزشي بيضي شكل(elliptical machine) نيز استفاده كنيد. با اين شيوه زانوهاي شما كمتر تحت فشار قرار مي گيرد و مي توانيد دويدن را نيز براي سال هاي سال در برنامه ي ورزشي خود حفظ نماييد.


باور دوم: انجام يك تمرين ورزشي آئروبيك موجب مي شود كه متابوليسم بدن تان تا مدت ها پس از پايان ورزش بالا باقي بماند.


عبارت مذكور در حقيقت صحيح است با اين تفاوت كه سوزاندن كالري احتمالا تا آن حد كه شما فكر مي كنيد بالا نيست! هر چند كه اندكي افزايش در متابوليسم و سوخت و ساز بدن تان پس از ورزش ادامه خواهد يافت، ولي  مقدار آن به لحاظ آماري قابل توجه نيست. در حقيقت اين افزايش متابوليسم به شما اجازه مي دهد كه در طي روز تنها 20 كيلوكالري را بيشتر مصرف نماييد. پس افزايش مصرف كالري در حدي نيست كه آن را جزء سوخت كالري بدن تان به حساب بياوريد.

باور سوم: اگر در هنگام پياده روي عرق نكنيد بدين معناست كه پياده روي شما از شدت كافي برخوردار نيست و بايد بر شدت آن افزود.


عرق كردن لزوما نشانگر تلاش و تقلاي بدن  نيست. عرق كردن مي تواند راهي باشد براي اين كه بدن خودش را سرد كرده  و دماي خود را كاهش دهد. لذا ممكن است بدون اين كه عرق كنيد مقدار مشخصي كالري كه مد نظرتان است را مصرف نماييد. مي توانيد براي افزايش كالري مصرفي تان از پياده روي و تمرين با وزنه هاي كوچك بهره جوييد.

باور چهارم:  استفاده از وسايل بدن سازي راه كار ايمن تري براي ورزش كردن است، چرا كه توسط آن ها هميشه ورزش را به صورت صحيح انجام مي دهيد.


هر چند كه اگر يك وسيله ورزشي به طور اتوماتيك بدن شما را در موقعيت صحيح قرار دهد و به شما كمك كند كه تمام حركات را به درستي انجام دهيد ممكن است اين چنين به نظر برسد كه راهكاري ايمن تر است، ولي اين مزيت زماني براي شما مصداق خواهد داشت كه وسيله ي ورزشي برحسب وزن و قدتان تطابق يافته باشد.
تا زماني كه يك مربي حاذق براي شما نحوه ي تنظيم صحيح دستگاه و روش صحيح استفاده از آن را تشريح ننمايد، ممكن است اشتباهات زيادي را در استفاده از دستگاه مرتكب شويد. در واقع وقتي اطلاعات كافي را نداشته باشيد احتمال آسيب ديدن شما از طريق كار با وسايل ورزشي، به مراتب بيشتر از تمرين با وزنه ها و ديگر اشكال تمرينات بدني غير ماشيني است.