شنبه 11 مي 2024 - 22 ارديبهشت 1403
چرا بايد به نوشابه نه گفت!
چرا بايد به نوشابه نه گفت!
چهار‌شنبه 11 خرداد 1390 - آیا نوشابه در فهرست خرید خانواده شما قرار دارد؟ آیا هنگام خرید مواد غذایی در فروشگاه نوشابه‌های رژیمی را انتخاب می‌کنید؟

آيا نوشابه در فهرست خريد خانواده شما قرار دارد؟ آيا هنگام خريد مواد غذايي در فروشگاه نوشابه‌هاي رژيمي را انتخاب مي‌كنيد؟ اگر تصور مي‌كنيد نوشابه‌هاي رژيمي كم‌ضررتر هستند، لازم است بدانيد مصرف هر نوع نوشابه گازدار صرف‌نظر از مقدار كالري‌ و نوع شيرين‌كننده آن مي‌تواند به بدن‌ آسيب برساند و سيستم ايمني را ضعيف كند. باور نداريد؟
اضـافـه وزن، چاقـي و ديـابـت
نوشابه‌هاي گازدار به دليل مقدار بسيار زياد قند و راديكال‌هاي آزادي كه دارند موجب آسيب به بافت‌هاي بدن، چاقي و اضافه وزن، ابتلا به ديابت و پيشرفت عوارض و مشكلات ناشي از ديابت مي‌شوند.

سـوء تغـذيـه
افرادي كه به جاي نوشيدني‌هاي سالم مانند شير كم‌چرب و آبميوه طبيعي نوشابه گازدار مي‌خورند احتمال دارد به مقدار كافي ويتامين A، كلسيم و منيزيم دريافت نكنند. اسيدفسفريك موجود در نوشابه‌هاي گازدار موجب برداشت كلسيم و منيزيم از بافت‌هاي بدن مي‌شود و مقدار اين مواد مغذي را در بدن كاهش مي‌دهد. كلسيم و منيزيم به كاركرد بهتر و تقويت سيستم ايمني بدن كمك مي‌كنند. بررسي‌ها نشان داده احتمال ابتلا به پوكي استخوان در افرادي كه زياد نوشيدني گازدار مصرف مي‌كنند، بيشتر است و پوكي استخوان در آنها زودتر آغاز مي‌‎شود.

شـيـريـن‌كننـده‌هـاي مصنـوعـي
بعضي‌ها تصور مي‌كنند تنها نكته منفي مصرف نوشابه‌هاي گازدار قند زياد و كالري بالاي آن است و به همين خاطر به جاي مصرف نوشابه‌هاي گازدار معمولي كه با شيرين‌كننده‌هاي پركالري شيرين شده‌اند از نوشابه‌هاي گازدار رژيمي استفاده مي‌كنند و چون خيالشان از بابت مقدار كالري اين مواد راحت است بدون هيچ محدوديتي اين نوشابه‌ها را مصرف مي‌كنند. در حالي كه بررسي‌ها نشان داده است نوشابه‌هاي رژيمي‌‌هم با اضافه وزن ارتباط دارند. نتيجه يك مطالعه با بررسي 1550 فرد نشان داده است كه احتمال چاقي و اضافه وزن در افرادي كه نوشابه رژيمي‌‌مصرف مي‌كنند با نوشيدن هر بطري نوشابه 41 درصد بيشتر مي‌شود. سلول‌هاي بدن در پاسخ به هر طعم شيرين نسبت به ذخيره چربي و كربوهيدرات اقدام مي‌كنند و اين مساله موجب گرسنگي بيشتر مي‌شود. همچنين شيرين‌كننده‌ها ترشح انسولين را بيشتر مي‌كنند و در نتيجه توانايي بدن براي سوزاندن چربي كاهش پيدا مي‌كند. حقيقت تلخ ديگر آن است كه تاثير مصرف نوشابه‌هاي رژيمي بر كاهش وزن از نظر علمي به اثبات نرسيده است و هنوز هيچ مطالعه‌اي نشان نداده است كه نوشيدن نوشابه‌هاي رژيمي‌‌ به كاهش وزن كمك مي‌كند.

بـطـري‌هـاي پـلاسـتـيـكـي
ضررهاي نوشابه‌هاي گازدار رژيمي و غيررژيمي تنها به قند زياد و راديكال‌هاي آزاد و اسيد فسفريك موجود در آنها محدود نمي‌شود. حتي بطري‌هاي پلاستيكي نوشابه‌ براي سلامت مضر هستند و مي‌توانند ما را بيمار كنند. اين بطري نوعي ماده شيميايي سمي ‌‌موسوم به بيسفنول A يا BPA دارد كه مي‌تواند از بطري به نوشابه و پس از مصرف نوشابه به بدن ما وارد شود. بررسي‌ها نشان داده است كه BPA با تعداد زيادي از بيماري‌ها از جمله نقص سيستم ايمني بدن ارتباط دارد. اگر نگران سلامت كودكتان هستيد، مراقب باشيد به مصرف نوشابه و ساير نوشيدني‌هايي كه در بطري‌هاي پلاستيكي عرضه مي‌شود، عادت نكند. كارشناسان بهداشت توصيه مي‌كنند از كودكان در برابر تماس با محصولات حاوي اين ماده به ويژه محصولاتي كه هر روز استفاده مي‌شوند محافظت كنيم. منبع: ريدرزدايجست

وقتي نوشابه سياه مي‌خوريد چه اتفاقي مي‌افتد؟

10 دقيقه بعد
10 قاشق چايخوري شكر وارد بدن‌تان مي‌شود. مي‌دانيد چرا با وجود خوردن اين حجم شكر دچار استفراغ نمي‌شويد؟ چون اسيد فسفريك، كمي طعم آن را مي‌گيرد و شيريني‌اش را خنثي مي‌كند.


20 دقيقه بعد
قند خون‌تان بالا مي‌رود و به ترشح ناگهاني و يك‌جاي انسولين منجر مي‌شود. كبدتان شروع مي‌كند به تبديل قند به چربي تا قند خون، بيشتر از اين بالا نرود.


40 دقيقه بعد
حالا ديگر جذب كافئين كامل شده، مردمك‌هاي‌تان گشاد مي‌شود، فشار خون‌تان بالا مي‌رود و در پاسخ به اين حالت، كبدتان قند را به داخل جريان خون رها مي‌كند. گيرنده‌هاي آدنوزين مغز حالا بلوك مي‌شوند تا از احساس خواب‌آلودگي جلوگيري كنند.


45 دقيقه بعد
ترشح دوپامين افزايش پيدا مي‌كند و مراكز خاصي در مغز كه حالت سرخوشي ايجاد مي‌كنند، تحريك مي‌شوند. اين همان مكانيسمي است كه در مصرف هروئين به ايجاد سرخوشي منجر مي‌شود.


60 دقيقه بعد
اسيدفسفريك موجود در نوشابه، داخل روده كوچك، به كلسيم، منيزيم و روي مي‌چسبد. متابوليسم بدن افزايش پيدا مي‌كند. ميزان بالاي قند خون و شيرين‌كننده‌هاي مصنوعي، دفع هرچه بيشتر كلسيم را از طريق ادرار باعث مي‌شوند.

مدتي بعدتر
كافئين در نقش يك داروي مدر (ادرارآور) وارد عمل مي‌شود. حالا ديگر كلسيم و منيزيم و روي كه قرار بود جذب بدن شود، بيش از پيش از طريق ادرار دفع مي‌شود و به همراه آن مقادير زيادي آب، سديم و ديگر الكتروليت‌ها نيز از دست مي‌رود.

و بالاخره...
كم‌كم آن غوغايي كه در بدن‌تان ايجاد شده بود فروكش مي‌كند و نوبت به افت قند مي‌رسد. در اين مرحله يا خيلي حساس و تحريك‌پذير مي‌شويد يا خيلي كرخت و بي‌حال. حالا ديگر تمام آن آبي را كه از طريق نوشابه وارد بدن خود كرده بوديد، دفع كرده‌ايد؛ آبي كه مي‌شد به جاي اسيد و كافئين و شكر، حاوي مواد مفيدي براي بدن‌تان باشد. تا چند ساعت بعد اثر كافئين هم از بين مي‌رود و شما هوس يك نوشابه ديگر مي‌كنيد.