جمعه 10 مي 2024 - 21 ارديبهشت 1403
از خوردن ماهي غفلت نكنيد
از خوردن ماهي غفلت نكنيد
دوشنبه 02 خرداد 1390 - آیا می دانستید برای سالم ماندن مصرف ماهی به دلیل غنی بودن از ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی فراوان می تواند بسیار مفید باشد.


آيا مي دانستيد براي سالم ماندن مصرف ماهي به دليل غني بودن از ويتامين ها، مواد معدني و مواد مغذي فراوان مي تواند بسيار مفيد باشد.
ماهي و روغن ماهي باعث افزايش عملكرد سيستم دفاعي بدن مي شود. اسيدهاي چرب امگا۳ موجود در ماهي براي سلامت استخوان و پوست و همچنين رشد آنها لازم و ضروري است. ماهي هايي كه غني از اسيدهاي چرب امگا۳ هستند عبارتند از: ماهي تن، ماهي آزاد و ماهي قزل آلا. چنانچه قادر به مصرف ماهي نيستيد مي توانيد هفته اي دو مرتبه از مكمل هاي روغن ماهي استفاده كنيد.


ماهي خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي و سكته زنان و مردان را كاهش مي دهد، بخصوص در آن دسته از افرادي كه به ديابت مبتلا هستند. ماهي داراي خاصيت غذايي است كه به تميز شدن خون كمك مي كند بنابراين خون به راحتي مي تواند به قلب برود و از آن خارج شود.


علاوه بر تمام اينها مصرف ماهي يا روغن ماهي باعث تقويت و بهبود بينايي مي شود. ماهي داراي اسيد دوكوساهگزونيك (DHA) است كه نزديك سلولهاي عصب بينايي چشم توليد مي شود و چون مصرف ماهي DHA بيشتري به بدن مي رساند، قدرت بينايي تقويت مي شود و از آسيب ديدگي چشم جلوگيري مي شود.به شما توصيه مي كنيم كه براي حفظ خاصيت ماهي آن را بيش از حد لازم نپزيد.


امگا ۳ چيست؟

با اينكه همه جا صحبت از فوايد امگا ۳ در بدن مي شود، از راديو و تلويزيون كه در برنامه هاي خود به تبليغ تخم مرغ هاي حاوي امگا ۳ مي پردازند گرفته تا مجلاتي كه هر روز بر مصرف امگا ۳ تاكيد مي ورزند، اما كمتر كسي پيدا مي شود كه بداند امگا ۳ چيست، چه خواصي دارد و در چه منابعي يافت مي شود؟چربي ها انواع مختلفي دارند. براساس پيوند دوگانه به دو نوع اشباع و غيراشباع تقسيم مي شوند.

امگا ۳ نوعي چربي غيراشباع مركب است كه در زنجيره اتصالي كربن خود يك گروه كربوكسيل و چندين پيوند دوگانه دارد و خود از سه گروه چربيALA (آلفا لينولئيگ اسيد)، EPA (ايكوزاپنتانوئيك اسيد) و DHA (دوكوزاهگزانوئيك اسيد) مشتق مي شود.بهترين منبع تامين امگا ۳ ماهي است و مقدار توصيه شده آن دو بار در هفته است.ALA كه مهم ترين نوع امگا ۳ است بيش از ماهي در جوانه گندم، گردو و دانه هاي روغني (كتان و سويا) يافت مي شود، اما دو نوع ديگر فقط در ماهي به ويژه در قزل آلا، ساردين، ماهي تن و آزاد موجود است.چربي امگا ۳ از تشكيل Thromboxan (عامل مهم در لخته شدن خون) جلوگيري مي كند و سطح تري گليسيريد خون را كاهش مي دهد.

 لذا ماده بسيار مفيدي در جلوگيري از بروز بيماري هاي عروقي و حملات قلبي به شمار مي رود. تاثير امگا ۳ تنها به سلامت قلب محدود نمي شود بلكه خواص ديگري نيز دارد كه اغلب از آن بي اطلاعند. چربي امگا ۳ به ويژه مشتق آن DHA با ايجاد تعادل ميان حفظ مقاومت و انعطاف پذيري سلول هاي پوست باعث تحريك تشكيل كلاژن و بافت هم بند الاستين شده و از خشكي و چروكيدگي و پيري زودرس جلوگيري مي كند و همين ميزان بروز آكنه و جوش هاي التهابي در نوجوانان را كاهش مي دهد.چربي امگا ۳ همچنين باعث استحكام استخوان ها مي شود، عارضه خشكي چشم را كه بيماري شايع در سالمندان است كاهش مي دهد و بالاخره بروز آلزايمر را به تعويق مي اندازد. با توجه به موارد فوق ديگر هيچ جاي شكي در خواص امگا ۳ باقي نمي ماند. پس از خوردن ماهي و دانه هاي روغني و خشكبار به ويژه بادام زميني و گردو غافل نشويد.