جمعه 10 مي 2024 - 21 ارديبهشت 1403
«بستني»، اين خوراكي دوست داشتني
«بستني»، اين خوراكي دوست داشتني
دوشنبه 02 خرداد 1390 - «بستنی»، اسمش هم مثل خودش لذیذ، خوشمزه و هوس انگیز است. کمتر کسی پیدا می شود که از خوردن بستنی به راحتی بگذرد و تمایلی به خوردن آن نشان ندهد.


«بستني»، اسمش هم مثل خودش لذيذ، خوشمزه و هوس انگيز است. كمتر كسي پيدا مي شود كه از خوردن بستني به راحتي بگذرد و تمايلي به خوردن آن نشان ندهد. ميل و علاقه به بستني در بعضي افراد به حدي است كه حاضر هستند تمام طول روز بجاي انواع غذا، فقط و فقط بستني (وانيلي، شكلاتي، توت فرنگي، نسكافه و...) بخورند. ماده اوليه «بستني»، شير و شكر است كه دست آخر با شكلات، قهوه يا ميوه، طعم دار مي شود. آگاهي از خواص مواد سازنده بستني نشان مي دهد، كه خوردن بستني آنقدرها هم كه گفته مي شود مضر نيست و چه بسا مصرف متعادل آن، اثرات سودمندي نيز براي بدن دارد.


«شير» بعنوان ماده اصلي تشكيل دهنده بستني، فوايد بسياري دارد. تركيبات عمده شير را آب، چربي، پروتئين، لاكتوز، ويتامين و مواد معدني تشكيل مي دهد. شير مهم ترين منبع كلسيم است. هر ليوان شير حدود ۳۱۵ميلي گرم كلسيم دارد كه ۳۰درصد كلسيم روزانه مورد نياز بدن را فراهم مي كند. شير همچنين حاوي چربي است كه ۶۰درصد آن اشباع و بقيه از نوع غيراشباع است. چربي شير علاوه بر انرژي زا بودن، به دليل وجود ويتامين A و D ارزش غذايي فراواني دارد. شير حاوي پروتئين نيز هست كه در دو دسته قرار دارد; «كازئين» و «پروتئين هاي آب پنير»، كه با توليد اسيدآمينه به سوخت وساز بدن كمك مي كند. قند موجود در شير لاكتوز نام دارد كه بوسيله آنزيم هاي مخصوص در دستگاه گوارش تجزيه شده و به قند ساده تري تبديل مي شود. فسفر، منيزيم، روي، آهن، ويتامينA، B۱۲ ، B۲ از ديگر مواد مغذي موجود در شير است كه در پرخاصيت بودن آن نقش دارد. قند موجود در بستني از نوع لاكتوز(قندشير) و ساكاروز دي ساكاريد (حاوي گلوكز و فروكتوز) است كه باعث افزايش انرژي در بدن مي شود و به ذخيره چربي در بدن كمك مي كند. قندهاي اضافه در كبد و ماهيچه ها، بصورت چربي ذخيره مي شود تا بدن از آن در مواقع ضروري بعنوان منبع انرژي استفاده كند. قندها علاوه بر اينكه منبع تامين انرژي هستند، به دليل افزايش توليد سروتونين در مغز، بعنوان ضدافسردگي عمل مي كنند و تاثير مفيدي در شاد كردن فرد دارند.

 «شكلات»، ماده ديگري كه در تهيه انواع زيادي از بستني استفاده مي شود نيز از كربوهيدرات، چربي و درصد كمي پروتئين تشكيل شده است. شكلات از دانه هاي درخت «تئوبروما» تهيه شده كه نقش نشاط آوري در مغز دارد. مهم ترين ماده تشكيل دهنده شكلات «فلاونوئيد» است. آنتي اكسيداني كه مانع از تشكيل راديكال هاي آزاد و تخريب ساختار و غشاي سلولي مي شود، به سلامت قلب كمك مي كند و در رديف مواد ضدسرطان قرار دارد. شكلات همچنين حاوي ميزان اندكي كافئين است كه باعث آزاد شدن سروتونين در مغز شده و تاثير خوبي بر احساسات فرد مي گذارد. شكلات به ترشح اندروفين در بدن نيز كمك مي كند كه سلامتي و شادابي فرد را دو چندان افزايش مي دهد.


شكلات حاوي چربي نيزهست كه برخلاف تصور، نقش منفي بر سلامت قلب ندارد. چربي هاي شكلات از كره كاكائو مشتق شدند كه باعث افزايش سطح HDL كلسترول خوب خون مي شود. قهوه نيز از ديگر اجزاي تشكيل دهنده بستني است كه خواصي مشابه شكلات دارد، چون مقادير فراواني فلاونوئيد دارد و از كافئين بالايي برخوردار است.در تهيه بستني از انواع ميوه ها نيز استفاده مي شود. بيشترين ميوه هايي كه در بستني بسيار ديده مي شود «توت فرنگي» است. «توت فرنگي» از جمله ميوه هايي است كه آنتي اكسيدان بالايي دارد و به همين خاطر در زمره ميوه هاي ضدسرطان قرار دارد. توت فرنگي، منبع غني از ويتامين C است. هر۱۰۰ گرم توت فرنگي تازه، ۷۷ ميلي گرم ويتامين C دارد كه مي تواند نياز روزانه افراد بزرگسال به اين ويتامين را تامين كند. توت فرنگي همچنين داراي تركيباتي به نام «اسيد پي كوماريك» و «كلروژنيك اسيد» است كه مانع از فعاليت نيتروزآمين كه به بافت معده آسيب مي رساند، مي شود.