جمعه 10 مي 2024 - 21 ارديبهشت 1403
  بادام زميني (Peanut) و خواص آن
بادام زميني (Peanut) و خواص آن
يكشنبه 01 خرداد 1390 - آب و هوای گرم برای کشت این گیاه مناسب می‌باشد. بادام زمینی گیاهی است یکساله دارای ساقه‌ای راست که ارتفاع آن در حدود ۳۰ سانتی‌متر می‌باشد‌. برگ‌های آن مرکب از دو زوج برگچه است.

آب و هواي گرم براي كشت اين گياه مناسب مي‌باشد. بادام زميني گياهي است يكساله داراي ساقه‌اي راست كه ارتفاع آن در حدود ۳۰ سانتي‌متر مي‌باشد‌. برگ‌هاي آن مركب از دو زوج برگچه است گل‌هاي آن دو نوع متفاوت به رنگ زرد مي‌باشد كه پس از تلقيح‌، دم گل خم شده و به سطح خاك مي‌رسد و سپس به‌تدريج در خاك فرو رفته و ميوه در داخل خاك تشكيل مي‌شود‌. ميوه بادام زميني به طول تقريبي ۴ سانتي‌متر است و داراي پوسته شكننده به رنگ خاكستري مايل به زرد مي‌باشد.
 
 
بر روي پوسته يك تا سه برجستگي مشاهده مي‌شود كه هر يك محل دانه‌ها را نشان مي‌دهد. دانه بادام زميني تقريباً مانند فندق به رنگ سفيد مايل به زرد بوده ولي تخم مرغي شكل است. پوسته نازكي دانه را پوشانده كه به رنگ قرمز قهوه‌اي است.
تركيبات شيميائي

بادام زميني داراي موادي مانند آراشين Arachin‌، كوناراشين Conarachin‌، چربي‌، پروتئين و ويتامين‌هاي مختلف است‌. بادام زميني بسته به محل كشت آن بين ۴۰ تا ۵۰ درصد روغن دارد كه به‌نام روغن آراشيد معروف است. اين روغن از اسيدهاي چرب اشباع شده مانند اسيد استئاريك، اسيد پالمتيك و اسيدهاي چرب اشباع نشده مانند اسيد لينوئكي تشكيل شده است. مقدار چربي‌هاي اشباع شده در روغن آراشيد تقريباً ۳۰ درصد مي‌باشد. براي تهيه روغن آراشيد ابتدا پوسته آن را شكسته و دانه‌ها را جدا مي‌كنند‌. سپس پوسته نازك قرمز رنگ را نيز خارج كرده و دانه‌ها را در ماشين‌هاي مخصوصي خرد كرده و به‌صورت خميري درمي آورند و بعد آن را در دستگاه فشار ريخته و بدون استفاده از حرارت روغن آن را با فشار خارج مي‌كنند كه به‌نام روغن فشار اول معروف است. براي به‌دست آوردن روغن فشار دوم، باقيمانده خمير فشار اول را ابتدا با آب مخلوط كرده و مي‌گذارند مدتي بماند و سپس در دستگاه فشار قرار داده و روغن فشار دوم را از آن تهيه مي‌كنند‌. از باقيمانده فشار دوم تحت اثر گرما روغني به‌دست مي‌آيد كه به‌نام روغن فشار سوم معروف است و فقط به مصرف صابون‌سازي مي‌رسد‌. روغن آراشيد داراي بو و طعمي ملايم و به رنگ زرد روشن مي‌باشد‌

دول مواد موجود در صد گرم بادام زميني بدون پوست
 
 
 آب   ۶ گرم
 
 پروتئين    ۲۶ گرم
 
 چربي   ۴۸ گرم
 
 مواد نشاسته‌اي   ۱۶ گرم  
 
 كلسيم   ۶۰۰ ميلي گرم
 
 فسفر   ۴۰۰ ميلي گرم
 
 آهن   ۲ ميلي گرم  
 
 سديم   ۵ ميلي گرم
 
 پتاسيم   ۶۷۰ ميلي گرم
 
 ويتامين ب ۱   ۱ ميلي گرم
 
 ويتامين ب۲    ۰/۱۵ ميلي گرم  
 
 ويتامين ب ۳    ۱۶ ميلي گرم  
 
 
   خواص داروئي
 
خواص داروئي
 
۱. بادام زميني از نظر طب قديم ايران متعدل است.
۲. براي تقويت ريه و طحال مفيد است.
۳. كلسترول خون را بالا مي‌برد.
۴. درد معده را از بين مي‌برد.
۵. نرم‌كننده سينه است.
۶. سرفه خشك را برطرف مي‌كند.
۷. شير را در مادران شيرده زياد مي‌كند.
۸. ملين است.
۹. بسيار مقوي است.
۱۰. براي تقويت قواي دماغي مفيد است.
۱۱. به هضم غذا كمك مي‌كند.
 
   طرز استفاده
 
۵۰۰ گرم بادام زميني پوست كنده را با مقداري آب مخلوط كرده و بجوشانيد تا كمي پخته شود (ولي له نشود) سپس ۴۰۰ گرم روغن نارگيل را به آن اضافه كرده و در داخل مخلوط‌كن برقي ريخته تا كاملاً به‌صورت كره درآيد. سپس كمي نمك به آن اضافه كنيد. كره بادام زميني را مي‌توان بدون استفاده از روغن نارگيل هم تهيه كرد. كافي است كه به‌جاي روغن نارگيل آب اضافه كنيد.
 
   مضرات
 
بادام زميني با اينكه غذاي بسيار مقوي و خوبي است به‌علت اينكه داراي روغن‌هاي اشباع شده مي‌باشد كلسترول خون را بالا برده و باعث تصلب شرائين مي‌شود‌. بنابراين آنهائي‌ كه داراي بيماري قلبي بوده و يا كلسترول خونشان بالا است بايد از خوردن آن خودداري كنند. اگر كره بادام زميني مي‌خريد دقت كنيد كه تازه و از كارخانه مطمئن باشد زيرا در بعضي مواد بادام زميني و يا كره آن در اثر عدم دقت در توليد، آلوده به قارچ سمي افلاتوكسين Aflatoxin مي‌شود كه سرطان‌زا بوده و باعث سرطان كبد مي‌شود.