جمعه 10 مي 2024 - 21 ارديبهشت 1403
تكنيك‌هاي تنفس درماني
تكنيك‌هاي تنفس درماني
يكشنبه 01 خرداد 1390 - هزاران سال است که سالکین و عارفین به قدرت ذاتی و معنوی تنفس پی برده‌اند. اگر فقط برای چند لحظه دست از نفس کشیدن برداریم، می‌میریم. پس نیروی حیات در هوایی که تنفس می‌کنیم نهفته است.

براي ريلكس شدن، انرژي گرفتن و ترميم بدنتان، بايد ياد بگيريد چطور درست نفس بكشيد.

تاريخچه

هزاران سال است كه سالكين و عارفين به قدرت ذاتي و معنوي تنفس پي برده‌اند. اگر فقط براي چند لحظه دست از نفس كشيدن برداريم، مي‌ميريم. پس نيروي حيات در هوايي كه تنفس مي‌كنيم نهفته است. سال‌هاست كه مرتاضان هندي از قدرت تنفس براي انتقال هوشياري استفاده مي‌كنند كه درواقع بااستفاده از اين تكنيك‌هاي تنفس، يك واكنش شيميايي اتفاق مي‌افتد. تغيير وضعيت‌هاي هوشياري و شفاي عميق فقط با استفاده از تنفس مقدور بوده است. امروزه اين امكان را داريم كه مدرسيني براي تعليم نحوه استفاده صحيح از تنفس براي اهداف مختلف وجود دارد.

توني رابينز كه يك فرد موفق جهاني است كه از هيچ به همه‌چيز دست يافته است، تحقيقاتي درمورد چيزهاي كه انرژي بسيار زيادي به ما مي‌دهد تا بتوانيم هرآنچه كه لازم است براي رسيدن به موفقيت انجام دهيم را به دست آوريم. با بررسي و آزمايش همه‌چيز از قهوه گرفته تا محرك‌هاي مصنوعي ورزشي، او به اين نتيجه رسيده است كه 15 دقيقه تمرين تنفس عميق همه انرژي لازم براي روزمان را در اختيارمان قرار مي‌دهد. واقعاً شگفت‌انگيز است.

و جالب‌ترين نكته آن اين است كه كاملاً هم رايگان است.

فوايد

تنفس صحيح تاثيرات شگرفي بر سلامت ما دارد. بيش از 70 درصد موادفرعي زائد بدن از طريق تنفس و پوست دفع مي‌شوند. وقتي اكسيژن خونمان زياد مي‌شود، رشد ويروس‌ها و باكتري‌ها در بدن سخت مي‌شود. تنفس خوب رشد عضلاني را تقويت كرده و انرژي بيشتري به ما مي‌دهد. خيلي‌اوقات مكانيزم تنفس براي خيلي از ما درنتيجه تروماي تنفسي كه در زمان به‌دنيا آمدن متحمل شده‌ايم نيازمند ترميم است. بندناف خيلي از ما ممكن است زود كنده شده باشد. اولين تنفس ما پر از مايع، دردناك و وحشت‌آور بوده است و زماني اتفاق مي‌افتد كه به پشت ما مي‌كوبند. الان هم هروقت اتفاقات سختي برايمان مي‌افتد نفسمان بند ميآيد. اين مسئله ترتيب و ساختار كل مكانيزم را برهم مي‌زند.  اتفاقات مثل اين زياد رخ مي‌دهد و خيلي زود مي‌بينيم كه فقط از 20 درصد ظرفيت تنفسمان و درنتيجه 20 درصد ظرفيت انرژي خود استفاده مي‌كنيم. تنفس‌درماني مي‌تواند همه اين مشكلات را حل كند.

تنفس‌درماني

در تنفس‌درماني از تركيبي از تكنيك‌هاي مختلف كه توسط ژن ديلمان (Gene Dillman) در 20 سال گذشته درنتيجه سالها تجربه او در نوزايي گشتالت درماني، يكپارچه‌سازي تنفسي سوماتو و يوگا به دست آمده، استفاده مي‌كند. اين تكنيك‌ها به ما اين امكان را مي‌دهد هم آسيب‌هاي جسمي و هم احساسي خود را با مكانيزم نفس كشيدن از بين ببريم. زماني كه در اين تكنيك‌ها مهارت پيدا كنيم، دري از لذت، عشق و انرژي به روي ما باز مي‌شود. در زير به برخي از اين تكنيك‌ها اشاره مي‌كنيم.

اين تكنيك‌ها فقط به 15 دقيقه در روز زمان نياز دارد. سه مورد از اين تكينك‌ها در زير آموزش داده مي‌شوند.

 

تنفس سه مرحله‌اي – ساده‌ترين و عميق‌ترين نوع تنفس كه در هر زمان و هر مكان قابل انجام است. (اين تنفسي است كه توني رابينز توصيه مي‌كند).

1. در محلي راحت بنشينيد يا بايستيد، نفسي عميق از طريق بيني به سمت شكمتان داخل كنيد، طوريكه شكمتان مثل بادكنك باد شود.

2. حالا عمل دم را براي باد كردن قفسه‌سينه‌تان و پر كردن آن از هوا ادامه دهيد.

3. سپس عمل دم را براي باد كردن سينه و بالاسينه ادامه دهيد.

حالات اين فرايند را به عقب برگرديد. يعني اول هوا را از سينه، سپس از قفسه‌سينه و در آخر از شكم بيرون دهيد.

در آخر عضلات شكم را به داخل كشيده تا همه هوا به طور كل از بدن خارج شود. حالا فرايند را دوباره با عمل دم تكرار كنيد. تصور كنيد كه بالاتنه‌تان يك ليوان است و اين ليوان از پايين به بالا پر مي‌شود و بعد از بالا به پايين خالي مي‌شود. اين تنفس را 15 دقيقه تكرار كنيد.

تنفس بادكشي – براي بالا بردن سطح انرژي بدن يا از بين بردن استرس عالي است.

1. بهتر است اين نوع تنفس در حالت نشسته (البته نه در حال رانندگي) انجام شود. پشتتان كاملاً صاف باشد.

2. تصور كنيد كه مقداري خاك را با فشار آوردن روي شكم و بيرون آوردن هوا از بيني بدميد.

3. ريلكس شويد و يك نفس طبيعي براي پر كردن دوباره ريه خودبه‌خود انجام مي‌شود.

4. دوباره هوا را به تندي از بيني خارج كنيد. اين چرخه را آنقدر ادامه دهيد كه شكمتان درست مثل يك بادكش عمل كند و هوا را بيرون دهد.

5. اين چرخه را 22 مرتبه تكرار كنيد، بعد مكث كرده و يك نفس عميق بكشيد و استراحت كنيد. سه دور اين 22 تكرار را انجام دهيد.

تنفس آگاهانه – اگر به درستي انجام شود، قابليت شفابخشي و تغييردهندگي جدي دارد. اين تكنيك را مي‌توان با اطمينان كامل در زمان‌هاي كوتاه براي ريلكس شدن و خالي كردن استرس انجام داد.

1. اين نوع تنفس فقط در حالت خوابيده انجام مي‌شود و 15 دقيقه طول مي‌كشد.

2. با يك دم كامل به سمت سينه از طريق دهان شروع كنيد.

3. بدون مكث بلافاصله اجازه بدهيد كه بازدم هوا را از دهان بيرون دهد. يك بازدم خيلي ساده و آرام.

4. سپس بدون مكث دوباره عمل دم را شروع كنيد و هوا را به سمت سينه بكشانيد.

5. دوباره به‌محض تمام شدن دم، يك بازدم آرام و ريلكس انجام دهيد.

دقت كنيد كه درطول اين عمل، هيچ مكثي نبايد صورت گيرد.