يكشنبه 28 آوريل 2024 - 09 ارديبهشت 1403
 افرادي كه ساعت ها با رايانه كار مي كنند به بيماري قلبي مبتلا مي شوند
افرادي كه ساعت ها با رايانه كار مي كنند به بيماري قلبي مبتلا مي شوند
سه‌شنبه 13 ارديبهشت 1390 - رییس انجمن قلب ایران هشدار داد، افرادی که به مدت طولانی و بی وقفه با رایانه و اینترنت کار می کنند به بیماری قلبی مبتلا می شوند.

رييس انجمن قلب ايران هشدار داد، افرادي كه به مدت طولاني و بي وقفه با رايانه و اينترنت كار مي كنند به بيماري قلبي مبتلا مي شوند.
دكتر " فريدون نوحي " روز شنبه در آستانه هفدهمين كنگره بين المللي انجمن قلب و عروق ايران در يك نشست مطبوعاتي اظهارداشت : متاسفانه هم اكنون برخي به طور بي وقفه و ساعت ها با رايانه كار مي كنند كه اين موضوع بجز اينكه فرد را با عوارض فيزيكي از جمله دست درد و گردن درد مواجه مي كند زمينه ابتلا به بيماري هاي قلبي را نيز فراهم مي آورد .
نوحي بي تحركي را از عوامل مهم و اساسي بروز بيماري هاي قلبي عنوان كرد و استفاده بي وقفه و طولاني از رايانه را يكي از موارد بي تحركي خواند .
وي با اشاره به ميزان بالاي بيماري هاي قلبي و عروقي در دنيا خاطرنشان ساخت : هموطنان ما نيز از اين امر مستثني نيستند و براي جلوگيري از مرگ و مير ناشي از اين بيماري ها بايد اقدامات پيشگيرانه اتخاد كرد.
وي با ابراز نگراني انجمن قلب در زمينه افزايش درصد ابتلاء مرگ و مير ناشي از بيماري هاي قلبي گفت: هم اكنون ميزان مرگ و مير ناشي ازبيماري هاي قلبي عروقي دركشور بين 33 تا 38 درصد بر آورد شده است كه اين ميزان در مقايسه با بسياري از كشورها بالاست .
رييس انجمن قلب ايران تغيير شكل در شيوه زندگي از جمله داشتن تحرك كافي و رژيم غذايي مناسب را از جمله عوامل كنترل كننده ابتلا به بيماري هاي قلبي عروقي عنوان كرد.
وي با اشاره به روغن هاي خوراكي گفت : هر چند مصرف روغن هاي مايع توسط مسوولان نظام سلامت براي مصرف خوراكي مورد تاكيد است اما مصرف كنندگان اين روغن ها بايد به اين موضوع نيز توجه داشته باشند كه صرف مايع بودن يك روغن ملاك سلامت اين كالا نيست.
دكتر نوحي گفت : مصرف كنندگان اين روغن ها هنگام خريد بايد به مواد تشكيل دهنده آن و همچنين مجوز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي توجه كنند.
وي در بخش ديگري از سخنانش به شوري، چربي بيشتر و شيرين بودن غذا به عنوان عوامل خوشمزه كردن غذا ها اشاره كرد و گفت : هر چند اين مواد غذاها را خوشمزه مي كند اما بايد اين موضوع را نيز در نظر گرفت كه مصرف زياد آنها از جمله مصرف غذاهاي آماده كه هر سه فاكتور را دارا هستند سلامتي قلب را به خطر مي اندازد.
وي در زمينه گرفتگي عروق كرونري گفت: هر چند عوامل محيطي بر ايجاد گرفتگي عروق كرونري بي تاثير نيست اما پايين آمدن ابتلا به گرفتگي عروق كرونري نيازمند زمينه اي قبلي از جمله زمينه هاي ژنتيكي است .
رييس انجمن قلب ايران علت افزايش آمار بيماران مبتلا به عروق كرونري را افزايش جمعيت و نيز افزايش امكان تشخيص اين بيماري در مقايسه با گذشته خواند و ياد آور شد هم اكنو تعداد بيشتري از افراد مبتلا را مي توان شناسايي كرد.
هفدهمين كنگره بين المللي انجمن قلب و عروق ايران طي روز هاي 20 تا 23 ارديبهشت ماه جاري در محل نمايشگاه بين المللي تهران برگزار مي شود.