چهار‌شنبه 01 مي 2024 - 12 ارديبهشت 1403
 علت اصلي مو خوره چيست ؟
علت اصلي مو خوره چيست ؟
پنج‌شنبه 18 فروردين 1390 - یک متخصص پوست و مو با بیان این که علت اصلی بروز مو خوره، خشکی ساقه مو است، گفت: بر اثر عوامل محیطی، استفاده از اتوی مو و سشوار، رنگ کردن مکرر مو و برخی شامپوها موها دچار مو خوره می‌شوند.

يك متخصص پوست و مو با بيان اين كه علت اصلي بروز مو خوره، خشكي ساقه مو است، گفت: بر اثر عوامل محيطي، استفاده از  اتوي مو  و سشوار، رنگ كردن مكرر مو و برخي شامپوها موها دچار مو خوره مي‌شوند.

سيد شهاب الدين محسني،  مو خوره را چند شاخه شدن انتهاي مو تعريف كرد و درباره اقدامات موثر در بهبود و سلامت موي افرادي كه مبتلا به اين عارضه هستند، اظهار كرد: استفاده از مرطوب كننده‌ها، نرم كننده‌ها و ماسك‌هاي موي استاندارد توصيه مي‌شود. كوتاه كردن مو به مدت چندين هفته نيز مي‌تواند در رفع مو خوره مفيد واقع شود.

وي درخصوص تاثير استفاده از ژل‌ها و روغن‌ها بر سلامت مو گفت: تركيباتي چون ژل، روغن و نظاير اينها كه به مو زده مي‌شود، ساقه مو را دچار شكنندگي مي‌كند و باعث بروز مشكلاتي مانند ريزش مو مي‌شود. خشك كردن، استفاده از مواد شيميايي و تركيبات موضعي مي‌تواند به ساقه مو آسيب بزند اما به طور كلي بر روي ريشه مو تاثير بسزايي نخواهند داشت.

اين متخصص پوست و مو، كمبود ويتامين‌ها بويژه ويتامين گروه ب را در ريزش مو موثر دانست و گفت: كمبود ويتامين‌ها بخصوص ويتامين ب هم در مردان و هم در زنان باعث ريزش مو مي‌شود.

وي ادامه داد: استفاده از مواردي مانند حناي هندي، رزماري، سدر و مانند آن كه بعضا از سوي افراد مورد استعمال قرار مي‌گيرد، استناد علمي ندارد و ميزان تاثيرات آن هنوز از منظر آكادميك ثابت نشده است.

دكتر محسني شايع‌ترين علت ريزش مو را دارا بودن زمينه‌هاي ژنتيكي معرفي و در اين باره اظهار كرد: ريزش مو، آندروژنتيك است و تنها داروي موضعي موثر بر ريزش مو، محلول " ماينوكسيديل" است.

اين متخصص پوست و مو درباره شنا كردن در آب دريا، استخر و اثرات احتمالي كه بر روي مو مي‌تواند داشته باشد به ايسنا گفت: ساقه مو به علت وجود نمك فراوان، كلر و تركيبات آب دريا و استخرها خشك مي‌شود و آسيب مي‌بيند اين مسئله به مرور منجر به تخريب كرتكس مو مي‌شود. استفاده از يك شامپوي ملايم و مرطوب كننده مناسب پس از شنا كردن، توصيه مي‌شود.