چهار‌شنبه 01 مي 2024 - 12 ارديبهشت 1403
آلرژي فصلي، سرماخوردگي نيست
آلرژي فصلي، سرماخوردگي نيست
پنج‌شنبه 18 فروردين 1390 - بهار هر سال با هشدار کارشناسان نسبت به افزایش شیوع آلرژی‌های فصلی به‌ خصوص هنگام مواجهه با گرده گیاهان و درختان شروع می‌شود. در این فصل ناراحتی‌های تنفسی و حملات آسم بیشتر خود را نشان می‌دهند.

بهار هر سال با هشدار كارشناسان نسبت به افزايش شيوع آلرژي‌هاي فصلي به‌ خصوص هنگام مواجهه با گرده گياهان و درختان شروع مي‌شود. در اين فصل ناراحتي‌هاي تنفسي و حملات آسم بيشتر خود را نشان مي‌دهند.

التهاب بيني ناشي از آلرژي يكي از شايع‌ترين انواع آلرژي‌هاست. به گفته كارشناسان اين بيماري ناشي از استنشاق گرده‌هاي گياهي و نيز وارد شدن آنها به چشم است.

البته متخصصان مي‌گويند زمان بروز علائم اين بيماري از اوايل بهار تا اواخر تابستان ممكن است بر حسب گرده گياهي كه به آن حساسيت وجود دارد و زمان معين گرده افشاني آن گياه، متفاوت باشد.

دكتر مصطفي قانعي، فوق تخصص ريه در مورد علت حساسيت نسبت به گرده گياهان اين گونه توضيح مي‌دهد:

اين گياهان از جنس مواد زنده و آلي هستند و وقتي فرد با اين مواد آلي تماس پيدا مي‌كند، سيستم ايمني بدنش نسبت به آن ها واكنش نشان مي‌دهد.

اين واكنش در افراد سالم طبيعي است، ولي در مبتلايان به آلرژي فصلي ، شديد است. علائم اصلي اين بيماري عطسه هاي مكرر، آب‌ريزش بيني ، خارش و آب‌ريزش چشم‌ها، احساس خارش در گلو و سقف دهان و گوش‌ها، كاهش تمركز و احساس ناخوشي كلي است.

افراد مبتلا به اين بيماري براي جلوگيري از شروع علائم آن بايد در تمام شرايط درها و پنجره‌هاي خانه و اتومبيل خود را ببندند. همچنين اگر افراد در محيطي باشند كه احتمال نفوذ گرده‌هاي گياهان در لابه‌لاي موها و لباس‌ها وجود دارد، قبل از رفتن به رختخواب، حمام كرده، لباس‌هاي خود را عوض كنند و از حيوانات كوچك اهلي نيز دوري كنند.

هر چند با وجود تمام اين مراقبت‌ها، شايد پرهيز كامل از مواد آلرژي‌زا غيرممكن باشد.

مهم‌ترين نكته‌ در مورد اين بيماري، تفاوت آن با سرماخوردگي است. افراد مبتلا به آلرژي نبايد با آنتي‌بيوتيك يا ديگر داروهاي سرماخوردگي علائم آلرژي را از بين ببرند.

دكتر حميد سهراب‌پور، متخصص بيماري‌هاي داخلي و فوق تخصص بيماري‌هاي ريوي در توضيح نحوه پيشگيري و درمان آلرژي فصلي هشدار مي‌دهد:

افراد مبتلا، براي كنترل بيماري خود بايد از داروهاي استنشاقي داخل بيني و آنتي‌هيستامين‌ها و گشاد‌كننده‌هاي برونش استفاده كنند.

استفاده از كورتيزون استنشاقي (بكلومتازون) نيز مي‌تواند التهاب مجاري بيني و برونشيت‌ها را كاهش دهد و درمان مؤثري باشد.

بهتر است براي جلوگيري از حساسيت، داخل بيني را با سرم فيزيولوژي (نرمال سالين) شستشو دهيم و يا با اندكي وازلين داخل بيني را چرب كنيم.

دكتر مسعود موحدي، فوق تخصص آسم و آلرژي در اين مورد مي گويد:

براي درمان علايم اين بيماري بهتر است از قرص‌هاي آنتي هيستامين و اسپري هاي ضد التهابي بيني استفاده شود، زيرا اسپري ها يا قطره هاي بيني ، با كاهش تورم، گرفتگي بيني را برطرف مي كنند.

اسپري ها يا قطره هاي بيني ضد آلرژي مانع اثر عامل آلرژي زا مي شوند. همچنين در موارد مقاوم، از اسپري هاي بيني كرومولين سديم استفاده مي شود كه با جلوگيري از آزاد شدن هيستامين در بدن از بروز علايم آلرژي ممانعت مي كند. اگر گرفتگي بيني باعث ناراحتي چنداني نشود، قرص يا اسپري ها خيلي مفيد نيستند.

اگر به رغم درمان‌هاي دارويي، علايم شديد حساسيت در فرد باقي بماند، بايد به روش خاصي نسبت به گرده گياهي عامل بيماري، حساسيت زدايي انجام شود.

زمان گرده افشاني معمولا اوايل صبح و نزديك غروب است. گرده گياهان در همه ساعات شبانه روز به سطح زمين نزديك نيستند، در ابتداي صبح و نزديك غروب اين گرده ها به سطح زمين نزديك تر مي شوند و با گرم شدن هوا به ارتفاع بالاتري از سطح زمين مي روند و كمتر افراد را تحت تاثير قرار مي دهند.