چهار‌شنبه 01 مي 2024 - 12 ارديبهشت 1403
كيف دستي، عامل بسياري از بيماري‌ها
كيف دستي، عامل بسياري از بيماري‌ها
پنج‌شنبه 18 فروردين 1390 - کیف دستی از محبوب‌ترین وسایل و همراه دائمی بسیاری از خانم‌هاست. به‌ویژه خانم‌های شیک‌پوش آن را برای تکمیل ظاهری مطابق با مد روز به‌کار می‌برند. اما استفاده از این وسیله می‌تواند پی‌آمدهایی جدی برای سلامتی به‌بار آورد.

كيف دستي از محبوب‌ترين وسايل و همراه دائمي بسياري از خانم‌هاست. به‌ويژه خانم‌هاي شيك‌پوش آن را براي تكميل ظاهري مطابق با مد روز به‌كار مي‌برند. اما استفاده از اين وسيله مي‌تواند پي‌آمدهايي جدي براي سلامتي به‌بار آورد.

كيف دستي گذشته از اندازه و گنجايش خود، جاي امني براي حمل و نقل انواع و اقسام لوازمي است كه خانم‌ها شايد در طول روز به آنها احتياج داشته باشند. پيدا كردن شيئي كوچك در ميان بلبشوئي كه معمولا در كيف دستي بسياري از خانم‌ها وجود دارد مي‌تواند چندين دقيقه طول بكشد. آمارهاي مختلف نشان مي‌دهند كه خانم‌ها به طور ميانگين ۷۶ روز از زندگي خود را صرف گشتن اشيائي مي‌كنند كه در كيف دستي خود گنجانده‌اند.

اما اين تنها نكته منفي در مورد همراه داشتن كيف دستي نيست. كسي كه در جستجوي كليد اتومبيل، كيف‌پول و تلفن همراه خود بلافاصله به نتيجه نمي‌رسد، دچار اضطراب مي‌شود. در اين مواقع ضربان قلب و گردش خون سريع‌تر مي‌شوند و ميزان قند خون بالا مي‌رود. در عين حال تنفس نيز نامنظم و سريع‌تر و فعاليت معده دچار اختلال مي‌شود.


كيف دستي فزاينده استرس

در مجموع دو نوع استرس وجود دارد: استرس مثبت كه نيروزا و شاداب‌كننده است و استرس منفي كه منجر به احساس خستگي و بي‌قراري مي‌شود. به نظر دكتر توماس اشتاين، متخصص قلب در هامبورگ در شرايط پرتنش، افزايش آدرنالين در بدن فعاليت مغز و توانايي بدن را به طور موقت و براي مدت زماني كوتاه بالا مي‌برد. اما در طولاني مدت افزايش آدرنالين اثرات ناگواري در بدن به جاي مي‌گذارد. سكته قلبي و اختلالات معده از جمله بيماري‌هايي هستند كه استرس و تنش در بدن ايجاد مي‌كند.

تفاوت بين استرس مثبت و منفي در اين است كه فردي كه تحت استرس منفي قرار دارد، احساس تهديد و خطر مي‌كند. تنشي كه در اين شرايط به فرد وارد مي‌شود، در طولاني مدت آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري براي روح و جسم ايجاد مي‌كند. جستجوي پراسترس در كيف دستي و ترس از گم شدن اشياء باارزش از اين‌گونه موقعيت‌ها است. اما در مقابل استرس خوب، تأثير مثبتي بر جسم و روح برجاي مي‌گذارد، مانند شرايطي كه در آن فرد در زندگي شخصي يا حرفه‌اي خود به موفقيتي دست مي‌يابد و تحت تأثير موفقيت كسب شده، انگيزه و هيجان بيشتري در زندگي پيدا مي‌كند.


تأثير منفي حمل كيف‌دستي بر روي كمر

هرقدر كه كيف دستي بزرگ‌تر و سنگين‌تر باشد، كمر كسي كه آن را حمل مي‌كند بيشتر در معرض آسيب قرار مي‌گيرد. خانم‌ها كيفشان را معمولا روي يكي از شانه‌ها يا به طور اريب روي بالا تنه حمل مي‌كنند. در اين شرايط هميشه نيمي از بدن بيشتر تحت فشار قرار دارد.

براي جلوگيري از مشكلات احتمالي كمر و ستون فقرات مهم‌ترين توصيه متخصصان اين است كه هيچگاه كيف دستي، كوله‌پشتي و چمداني كه وزن آن بيشتر از ۱۰ درصد وزن بدن است حمل نشود. در شرايطي كه بايد كيف يا چمداني سنگين‌جابه‌جا شود، بايد به اين توجه كرد كه وزن ان به‌طور يكسان ميان سمت چپ و راست بدن تقسيم شود.


كيف خانم‌ها؛ منبع باكتري

كيف دستي خانم‌ها در عين حال منبع انواع باكتري‌ها است. مواد غذايي و لوازم آرايشي از محتويات رايج كيف‌هاي دستي هستند. به‌ويژه لوازمي از قبيل رژ لب و فرچه‌اي كه براي ماليدن پودر به صورت مورد استفاده قرار مي‌گيرد، به دليل تماس پيوسته با پوست و يا استفاده مشترك برخي از خانم‌ها از آن‌ها با دوستانشان، حامل تعداد بي‌شماري باكتري هستند.

تنها كساني كه به طور مرتب كيف خود را خالي كرده و آن را با مواد ضدعفوني تميز مي‌كنند، مي‌توانند تاحدودي از حمله اين باكتري‌ها در امان باشند.
در عين حال توصيه مي‌شود، خانم‌هايي كه به هيچ عنوان حاضر نيستند كيف‌دستي‌شان را از خود جدا كنند، در آن مواد غذايي باز نگه ندارند يا از حمل دستمال كاغذي استفاده شده در كيف خودداري كنند تا از ابتلا به بيماري پيشگيري كنند.