چهار‌شنبه 01 مي 2024 - 12 ارديبهشت 1403
از جوهر نمك استفاده نكنيد
از جوهر نمك استفاده نكنيد
چهار‌شنبه 25 اسفند 1389 - خانم ها بهتر است به جای جوهر نمک از دیگر تمیزکننده ها استفاده کنند و اگر ناگزیر به استفاده از جوهر نمک هستند، آن را در محیط باز و به میزان بسیار جزئی مصرف کنند و آن را با دیگر شوینده ها ترکیب نکنند.

همه ساله هنگام فرارسيدن ايام نوروز، شمار زيادي از افراد به ويژه زنان خانه دار دچار مسموميت مي شوند.

خطر هنگامي شدت مي يابد كه مواد شوينده ديگر با جوهر نمك مخلوط شود و براي پاك كردن جرم هاي وان، دستشويي و ديگر لوازم خانه، استفاده گردند.

مخلوط جوهر نمك با ديگر شوينده ها، گاز خطرناكي به نام گاز كلرامين ايجاد مي كند كه اين گاز موجب سوختگي راه هاي تنفسي، اختلال تنفسي، انسداد راه هاي تنفسي و حتي مرگ مي شود.

خطرناك‌ترين مواد اسيدي كه به ريه آسيب جدي مي‌رساند، مخلوط كردن وايتكس و جوهرنمك براي شست‌وشو است. يكي از مواردي كه آسيب جدي به ريه مي‌رساند، استنشاق اسيد است و متأسفانه برخي خانم‌هاي خانه‌دار براي از بين بردن لك كاشي‌ها به مواد شوينده، ‌وايتكس اضافه مي‌كنند و در برخي از مواقع نيز وايتكس را با جوهر نمك، ‌در فضاي بسته، تركيب مي‌كنند كه استنشاق بخار متصاعد شده از اين تركيب، آسيب جدي و جبران ناپذير به ريه‌ها وارد مي‌كند.

از تركيب جوهر نمك و وايتكس، گاز كلر متصاعد مي‌شود و كلر هم به اسيد كلريدريك تبديل مي‌شود. كساني كه در معرض استنشاق اين تركيب قرار مي‌گيرند، با علايمي مانند آسم، تنگي نفس و خس‌خس سينه مواجه مي‌شوند كه با درمان دارويي به طور موقت برطرف مي‌شود، اما به مرور زمان اين علايم در آن ها باقي مي‌ماند و هيچ وقت بهبودي كامل حاصل نمي‌شود و بايد به طور مداوم از دارو استفاده كنند.

اين مواد به ويژه در محيط هاي بسته يا محيط هاي با سقف كوتاه نبايد استفاده شوند، زيرا گاز خطرناك اين مواد به طور ناگهاني آزاد مي شود و با استنشاق در محيط بسته موجب افت اكسيژن خون مي گردد.
مبتلايان به بيماري آسم و آلرژي و نيز كساني كه ريه‌هاي حساسي دارند به هيچ عنوان نبايد از مواد اسيدي مانند وايتكس يا هر ماده اسيدي پاك‌كننده ديگر براي شست‌وشو استفاده كنند. كساني هم كه به وسواس مبتلا هستند بايد وسواس خود را درمان كنند و در صورت استفاده،‌ حتما به استاندارد بودن اين مواد توجه داشته باشند.

همچنين پس از مصرف مواد شوينده، سفيد كننده، جرم بر و لوله بازكن در محيط هاي دربسته و كوچك مانند دستشويي و حمام به هيچ عنوان در يك مكان ها توقف نكنيد، چرا كه گازهاي توليد شده در اين محيط ، سمي مي باشند.