سه‌شنبه 16 آوريل 2024 - 28 فروردين 1403
خواص ‌گوشت‌ كبك
خواص ‌گوشت‌ كبك
دوشنبه 23 اسفند 1389 - میزان پروتئین موجود در گوشت این پرنده در مقایسه با دیگر پرندگان 5 تا 10 درصد بیشتر است و انواع اسید آمینه ی ضروری در آن به وفور یافت می ‌شود.

بسياري از خانواده‌ هاي ايراني كبك را مي‌ شناسند و اكثر روستاييان ميزبان اين پرنده ي زيبا در مزارع خود هستند. گوشت كبك با سابقه ي مصرف طولاني به عنوان گوشتي لذيذ با خواص درماني زياد شناخته شده است. امروزه تصور بسياري از مردم براي به دست آوردن گوشت كبك از طريق شكار است.

در دنيا گونه هاي متعددي از كبك وجود دارد كه معروف ترين آن ها عبارت هستند از: كبك چوكر(Alectoris Chukar)، كبك صخره اي(Alectoris graeca) و كبك پا قرمز اروپايي(Alectoris rufa). البته همه ي كبك ها پا قرمز هستند. گونه هاي موجود در كشور ما بيشتر از نوع چوكر(Chukar) مي باشند.

از ديرباز در بسيار ي از كشورها پرورش و نگهداري پرندگاني از قبيل قرقاول، بوقلمون و كبك، علاوه بر پرورش مرغ جهت تامين گوشت مصرفي انسان به ويژه جهت سليقه هاي خاص متداول بوده است. در پاره اي از كشورها نيز پرورش متراكم تعدادي از پرندگان وحشي نظير كبك متداول شده است.

صنعت توليد و تكثير و پرورش كبك در ايران حدود سه سال است كه توسط تعداد انگشت شماري از دوستداران شكار و طبيعت آغاز شده و دوستان پرورش دهنده موفق به توليد و تكثير كبك ايراني نيز گشته اند و تجارب خوبي در اين زمينه كسب كرده اند. در حال حاضر مزارعي در استان هاي فارس، كرمان، سمنان، گلستان و اصفهان به اين فعاليت مشغول مي باشند.

اگر چه در حال حاضر دسترسي به گوشت اين پرنده در كشورمان براي همه مهيا نيست، اما بد نيست بدانيد كه در برخي استان‌ هاي كشورمان توليد و عرضه گوشت اين پرنده توانسته نيازهاي مردم به تنوع گوشت سفيد در بازار را برآورده سازد.

گوشت كبك معمولا جزو غذاهاي لوكس محسوب مي‌ شود و قيمت بالا و مخصوص به خود دارد. اين گوشت به لحاظ طعم و مزه به بسياري از گوشت ‌هاي سفيد همچون مرغ، بوقلمون و شترمرغ ارجحيت دارد.
ويژگي هاي گوشت اين پرنده به شرح زير است:


كبك از خانواده ي ماكيان با خصوصيات پرندگان وحشي شكاري است.

ميزان پروتئين موجود در گوشت اين پرنده در مقايسه با ديگر پرندگان 5 تا 10 درصد بيشتر است و انواع اسيد آمينه ي ضروري در آن به وفور يافت مي ‌شود. به همين دليل است كه در اغلب نقاط دنيا پزشكان براي بيماري‌ هايي چون ضعف اعصاب، ناراحتي‌ هاي رواني و بي‌ خوابي مصرف اين گوشت را توصيه مي ‌كنند.

اين گوشت به دليل چربي و كلسترول بسيار پايين از بروز بيماري‌ هاي قلبي ـ عروقي پيشگيري كرده و به دليل غني بودن از پتاسيم، مصرف به اندازه‌ ي آن براي افراد با فشار خون بالا مانعي ندارد.

گوشت كبك مي ‌تواند نياز بدن به فسفر، منيزيم، آهن و گوگرد را تامين كند و به تقويت حافظه و قواي جنسي بيفزايد و ضعف عمومي بدن را هم برطرف سازد.

در هر صد گرم گوشت كبك 5/24 گرم آلبومين، 4/1 گرم چربي و حدود 1 تا 5/1 گرم مواد معدني وجود دارد. وجود مقدار زيادي از مواد معدني در گوشت كبك نشان دهنده ي ارزش حياتي آن است.

املاح معدني موجود در گوشت كبك به خوبي جذب بدن مي شود و به همين جهت در اين زمينه مواد مورد نياز بدن را در دسترس سلول قرار مي دهد.

گوشت كبك براي همه ي افراد اعم از كودك و سالمند، غذايي سالم و سلامت بخش است.

گوشت كبك كمتر توليد اسيد اوريك مي كند، فعاليت كليه را افزون مي سازد و به دفع سموم بدن ياري فراوان مي رساند. با توجه به اين ويژگي ها براي همه ي افراد و در مورد همه ي بيماري ها، غذايي خوب و موثر است.


گوشت كبك در طب سنتي:

روايت شده به اشخاصي كه تب دارند گوشت كبك بدهيد زيرا به پاها قوت مي دهد و تب را قطع مي كند. گوشت كبك غذاي لذيذي است.
توصيه ‌ها‌

1 ـ در برخي استان ‌هاي كشور گوشت كبك به صورت بسته ‌بندي عرضه مي ‌شود. پس به تاريخ مصرف و مجوز بهداشت آن توجه كنيد و در اولين فرصت آن را به مصرف برسانيد.

2 ـ گوشت خام كبك در يخچال به مدت 2 روز، به صورت پخته حداكثر 3 روز و در فريزر تا 3 ماه قابليت نگهداري دارد.

3 ـ گوشت كبك شكار شده را پس از ذبح با فاصله ي كوتاهي استفاده كنيد و بدانيد گوشت كبك جوان، نرم و لطيف بوده و در مدت زمان كوتاهي پخته مي ‌شود.