شنبه 20 آوريل 2024 - 01 ارديبهشت 1403
همراه غذا نوشابه ننوشيد
همراه غذا نوشابه ننوشيد
يكشنبه 08 اسفند 1389 - افرادی که از زخم معده و سوزش سر دل رنج می برند، باید از مصرف نوشابه های گازدار جدا خودداری کنند.

همراه غذا نوشابه ننوشيد

مصرف نوشابه، چه همراه غذا و چه به تنهايي مضر است، زيرا گاز، مواد رنگي، افزودني‌ها و قند موجود در نوشابه بر عملكرد دستگاه گوارش، تاثيري منفي دارند.

تقريبا همه مواد و تركيبات موجود در نوشابه مضر هستند و هيچ ماده مفيدي در آن وجود ندارد. نوشابه‌هاي بي‌رنگ هم اگرچه فاقد مواد رنگي هستند، ولي مصرف آن ها هم توصيه نمي‌شود.

مصرف نوشابه با هدف هضم كردن غذا و يا به عنوان نوشيدني همراه غذا به هيچ وجه توصيه نمي‌شود. دستگاه گوارش براي هضم غذا نيازي به نوشابه ندارد و نبايد با هدف تسريع هضم غذا، نوشابه مصرف كرد. برخي افراد هم نوشابه را به عنوان يك نوشيدني و براي خنك شدن بدن مصرف مي‌كنند كه به اين افراد نيز توصيه مي‌شود نوشيدني‌هاي سالم را جايگزين آن كنند.

مواد غذايي پس از مصرف، در داخل معده از نظر دمايي تعديل مي‌شوند و به دماي مناسب براي هضم مي‌رسند، اين درحالي است كه مصرف نوشيدني‌هاي سرد به همراه غذا، تعديل حرارت مواد غذايي را مختل مي‌كند كه در نتيجه آن، هضم غذا با مشكل مواجه مي‌شود.

افرادي كه با مشكل ترشح زياد يا كم اسيد معده مواجه هستند، بايد با مراجعه به پزشك و درمان دارويي اين مشكل را حل كنند و مصرف نوشابه نه تنها تاثيري در رفع اين مشكل ندارد، بلكه مي‌تواند عوارضي هم در پي داشته باشد.

پس از مصرف غذاهاي چرب، اگر نوشابه و يا هر مايع ديگري مصرف شود، موجب رقيق شدن اسيدهاي گوارشي مي‌شود و درنتيجه هضم غذا با مشكل مواجه خواهد شد.  

هنگامي كه شما در بطري يك نوشابه گازدار را باز مي كنيد، بلافاصله حباب ها و گازهاي موجود در آن به بيرون جهيده و ديده مي شوند. گاز اين گونه محصولات به سبب وجود اسيد فسفريك و دي اكسيد كربن موجود در تركيبات شان است كه سبب اسيدي شدن اين گونه مواد خوراكي نيز مي گردد.

PH نوشابه هاي گازدار بين 5/2 تا 5/3 است كه موجب پديد آمدن محيطي اسيدي در معده مي گردد. در دستگاه گوارشي بدن، فقط معده قادر به مقاومت در برابر چنين محيط اسيدي مي باشد. اما ديگر اعضاي سيستم گوارش مانند دهان، گلو و مري در پي مصرف نوشابه هاي گازدار، دچار اختلال مي گردند، زيرا مخاط دهان، گلو و مري در برابر اسيد، بسيار حساس و آسيب پذير هستند.

اسيد فسفريك موجود در اين نوشابه ها نيز در رقابت با اسيد ترشح شده توسط ديواره ي معده، عملكرد صحيح معده را تحت تاثير قرار مي دهد. هنگامي كه كار معده مختل مي گردد، غذاي مصرفي، هضم نشده باقي مي ماند و سبب بروز سوء هاضمه و نفخ مي شود.

افرادي كه از زخم معده و سوزش سر دل (ترش كردن غذا) رنج مي برند، بايد از مصرف نوشابه هاي گازدار جدا خودداري كنند.