يكشنبه 05 مي 2024 - 16 ارديبهشت 1403
آلودگي هواي داخل خودرو و راه هاي مقابله با آن
آلودگي هواي داخل خودرو و راه هاي مقابله با آن
يكشنبه 17 بهمن 1389 - اگر فکر می‌کنید پناه بردن به درون خودرو، از شما در برابر آلودگی‌های هوای بیرون، محافظت می‌کند سخت در اشتباه هستید، زیرا برخی تحقیقات نشان داده‌اند هوای درون خودرو از هوای بیرون آلوده‌تر است و در واقع همان خطراتی که بر اثر آلودگی هوا در یک محیط باز شما را تهدید می‌کند، در آن جا نیز وجود دارد.

آلودگي هواي داخل خودرو و راه هاي مقابله با آن

اگر فكر مي‌كنيد پناه بردن به درون خودرو، از شما در برابر آلودگي‌هاي هواي بيرون، محافظت مي‌كند سخت در اشتباه هستيد، زيرا برخي تحقيقات نشان داده‌اند هواي درون خودرو از هواي بيرون آلوده‌تر است و در واقع همان خطراتي كه بر اثر آلودگي هوا در يك محيط باز شما را تهديد مي‌كند، در آن جا نيز وجود دارد.

مراقب درون خودرو باشيد

آلودگي هواي درون خودرو، يك مشكل بي‌سر و صدا و نامرئي است. ممكن است تصور كنيد درون خودرو، در برابر تمام خطرهايي كه در محيط خارج وجود دارد، ايمن است اما اين تصور فاصله زيادي تا حقيقت دارد؛ به‌ ويژه هنگامي كه در مورد آلودگي هوا صحبت مي‎كنيم.

بسياري از افراد، ساعات زيادي از روز را در خودروهاي خود مي‌گذرانند، غافل از اين كه در حال استنشاق هوايي آلوده‌تر از هواي محيط خارج هستند.

آلودگي درون خودرو، با استانداردهاي معمول براي اندازه‌گيري آلودگي هوا، مورد سنجش قرار نمي‌گيرد و هيچ معيار ويژه‌اي نيز براي سنجش اين آلودگي تعيين نشده است.

حتي زماني كه گزارش سنجش آلودگي هواي خارج از خودرو، وضعيت هوا را سبز و بي‌خطر نشان مي‌دهد، ممكن است كيفيت هواي درون آن قرمز باشد. به عبارت ديگر، هواي درون به مراتب آلوده‌تر از هواي خارج از خودرو است.

دودي كه از اگزوز موتورهاي بنزيني و ديزيلي خارج مي‌شود، عامل اصلي آلوده‌سازي هواست، چرا كه شامل تركيبات ارگانيك فرار است. تركيباتي از قبيل بنزين، مواد قابل اشتعال، مواد سرطان‌زا، مونوكسيدكربن (كه باعث كاهش اكسيژن‌رساني خون به سلول‌ها مي‌شود) و مواد ريزي كه ريه‌ها را مسدود مي‌كنند و مي‌توانند باعث كاهش طول عمر شوند، در لوله اگزوز وجود دارد.

گوگردي كه در هواي درون خودرو يافت مي‌شود، بسيار غليظ ‌تر از گوگرد موجود در محيط بيرون است، اما غلظت ذرات فلزي معلق در هوا، مانند كروم و مس در هواي داخل و خارج خودرو، همسان است.

حتي اگر هنگام رانندگي نيز شيشه‌هاي خودرو را بالا بكشيد، كمكي به بهبود هواي داخل خودرو نكرده‌ايد، چرا كه سيستم تهويه هواي بيشتر وسايل نقليه، آلودگي هواي محيط خارج را كه از درزهاي مختلف وارد خودرو مي‌شود، تصفيه نمي‌كند. ضمن آن كه مدخل هواكش بسياري از خودروهاي سواري، در نزديكي زمين تعبيه شده است و اين مكان تقريبا همان جايي است كه لوله اگزوز قرار دارد.


تنفس هواي بهتر در داخل خودرو

موارد زير مي‌توانند در كاهش آلودگي درون خودرو، موثر باشند:

تا جايي كه مي‌توانيد دفعات رانندگي و استفاده از خودروهاي شخصي را كاهش دهيد.

از رانندگي در ساعت‌هاي پر ترافيك و مسيرهاي پر تردد پرهيز كنيد.

پشت سر ماشين‌هاي سنگيني كه باعث آلودگي هوا مي‌شوند، رانندگي نكنيد، از جمله كاميون‌ها، اتوبوس‌ها و خودروهايي كه موتورهاي سوخت ديزلي دارند و وسايل نقليه قديمي.

بيش از حد به خودرويي كه در جلوي شما قرار دارد، نزديك نشويد و فاصله قانوني را رعايت كنيد.

در صورت امكان اجازه ندهيد خودروي شما ميان خودروهاي ديگري كه توليد آلودگي مي‌كنند، محاصره شود.


نكاتي در مورد سيستم تهويه خودرو

در مورد سيستم تهويه خودرو نيز طيفي از نكات هشداردهنده وجود دارد:

- فوم‌هاي معطر كه به عنوان خوشبو كننده، گاه از آينه جلوي اتومبيل آويزان مي‌شوند، تاثيري بر پاكسازي هوا ندارند و تنها مواد حساسيت‌زا را در هواي داخل خودرو پراكنده مي‌كنند. از بوييدن پاكت دستگاه فيلتركننده هوا نيز به دليل حساسيت‌زا بودن آن خودداري كنيد.

- سيستم تصفيه هوا كه معمولا بالاي قاب درها يا سقف‌ خودروها تعبيه مي‌شود، فقط هوايي را كه از آن عبور مي‌كند تصفيه مي‌كند، نه تمامي هواي درون خودرو را.

- البته سيستم‌هاي يونيزه‌كننده هوا، با ايجاد مولكول‌هايي كه بار الكترونيكي دارند، مي‌توانند به پاكسازي هواي داخل خودرو كمك كنند.

 اين مولكول‌ها به مولكول‌هاي هواي آلوده مي‌چسبند و سپس به سطح فيلتر جذب مي‌شوند؛ در نتيجه ذرات آلوده‌كننده موجود در هوا كاهش مي‌يابد. سيستم‌هاي يونيزه‌كننده هوا، طرفداران زيادي دارند، زيرا آنها بدون سر و صدا عمل مي‌كنند.

البته اين امر معناي ديگري هم دارد، آنها پروانه‌اي ندارند كه مولكول‌هاي يونيزه شده را در تمام اتاق خودرو پخش كند. بنابراين سازندگان خودرو ملزم به قرار دادن سيستم يونيزه كردن هوا در نزديك‌ترين مكان نسبت به محل ورود هوا به اتاق خودرو هستند. قرار دادن اين سيستم در نزديكي راه ورود هوا به دستگاه هواكش خودرو، به پخش شدن مولكول‌هاي يونيزه شده در سرتاسر اتاق كمك مي‌كند.

اين نكته نيز حائز اهميت است كه اين تصفيه‌كننده‌ها ممكن است با سيستم گيرنده راديويي، ردياب امواج و ديگر تجهيزات الكترونيكي ايجاد تداخل كنند.

براي استفاده بهتر از دستگاه‌هاي يونيزه كردن هوا، سطوح داخلي آنها را بايد به ‌صورت دائم تميز كنيد تا آلودگي‌هايي كه به آنها جذب شده‌اند، از بين بروند. ضمن اين كه وجود يك دستگاه تهويه هوا در قسمت جلوي اتاق خودرو ممكن است كافي نباشد.

سيستم تهويه و گردش هوا عمدتا براي سرنشينان صندلي‌هاي عقب اتومبيل ضعيف‌تر عمل مي‌كنند. اين در حالي است كه قسمت عقب خودرو محل نشستن كساني است كه بيش از ديگران در برابر آلودگي هواي درون خودرو آسيب‌پذيرند، افرادي مانند كودكان و نوجوانان، سالخوردگان و ناتوانان جسمي. بنابراين اگر از خودروي خود براي جابه‌جا كردن چنين افرادي استفاده مي‌كنيد، بهتر است سيستم تصفيه هواي ديگري را به قسمت عقب خودروي خود اضافه كنيد.

با تمام اين ها افراد به آلودگي‌هايي از اين قبيل توجهي نمي‌كنند، اما از آنجا كه اين آلودگي‌ها مي‌توانند سلامت ما و عزيزان مان را به راحتي به خطر اندازند، مقامات مسؤول بايد استانداردهايي را براي آلودگي هواي درون خودرو تدوين كنند و راهكارهايي به منظور كاهش آلودگي، ارائه دهند.