شنبه 04 مي 2024 - 15 ارديبهشت 1403
تاخير در تغذيه كودكان با قاشق، سبب كاهش خطرات چاقي مي‌شود
تاخير در تغذيه كودكان با قاشق، سبب كاهش خطرات چاقي مي‌شود
سه‌شنبه 28 دي 1389 - تحقیقات تازه پژوهشگران نشان می‌دهد: هر چه شروع تغذیه کودکان را با غذاهای جامد به تعویق بیاندازید، در بزرگسالی اضافه‌وزن کمتری خواهند داشت.
تاخير در تغذيه كودكان با قاشق، سبب كاهش خطرات چاقي مي‌شود


تحقيقات تازه پژوهشگران نشان مي‌دهد: هر چه شروع تغذيه كودكان را با غذاهاي جامد به تعويق بياندازيد، در بزرگسالي اضافه‌وزن كمتري خواهند داشت.

محققان دانشگاه Copenhagen اعلام كردند؛ كودكان خود را هر چه ديرتر يعني در حدود ‌٢ تا ‌٦ ماهگي را با غذاهاي مكمل آشنا كنيد تا خطر اضافه وزن در بزرگسالي آنها كاهش يابد.

چندين تحقيق نشان مي دهند كه تغذيه از شير مادر، عامل محافظتي در برابر چاقي مي‌باشد. در پي اين يافته ها محققان مطالعه‌اي را بر روي گروهي متشكل از ‌٥ هزار و ‌٦٨ مرد و زن كه در بين سال‌هاي ‌١٩٥٩-1961 در Copenhagen به دنيا آمده بودند، انجام دادند.

نيمي از شركت كنندگان اين تحقيق به مدت حداقل دو ماه و نيم توسط شير مادر تغذيه شده بودند در حالي كه نيمي ديگر از حدود ‌٥/٣ ماهگي يا ديرتر شروع به خوردن غذاهاي جامد كرده بودند.

‌١٧ درصد از كودكان تغذيه با قاشق را قبل از دوماهگي آغاز كرده بودند در حالي كه ‌٤٦ درصد از آنها تا چهار ماهگي يا ديرتر اين عمل را انجام نداده بودند.

در يك سالگي كودكاني كه به مدت طولاني تري از شير مادر تغذيه كرده بودند، شاخص توده بدني BMI (مقياسي استاندارد براي انداره گيري چاقي يا لاغري يك فرد) كمتري را داشتند هر چند كه هيچ ارتباطي بين مدت زمان شير خوردن كودك و BMI در دوران بعد از كودكي، جواني يا بزرگسالي يافت نشد.

محققان در ادامه افزودند: در مطالعه انجام شده خطر اضافه وزن در سن ‌٤٢ سالگي با ازاي هر ماه تاخير در شناساندن غذاهاي مكمل به كودكان حدود ‌٥ تا ‌١٠ درصد كاهش يافت.

بنا بر اظهارات دانشمندان بهتر است تا زمان رسيدن كودك به ‌٦ ماهگي آغاز تغذيه با غذاهاي مكمل به تعويق بيافتد اما دليلي براي تاكيد خيلي شديد بر روي سن وجود ندارد. بعضي از كودكان قبل از ‌٦ ماهگي به غذاهاي مكمل احتياج خواهند داشت اما نبايد قبل از ‌٤ ماهگي غذاهاي مكمل را دريافت كنند.