شنبه 04 مي 2024 - 15 ارديبهشت 1403
جوهر نمك را با سفيد كننده ها مخلوط نكنيد
جوهر نمك را با سفيد كننده ها مخلوط نكنيد
سه‌شنبه 28 دي 1389 - استنشاق گاز های شیمیایی موجب ذات الریه می ‌شود.

جوهر نمك را با سفيد كننده ها مخلوط نكنيد

رييس بخش مسمومين مركز لقمان حكيم با بيان اين كه مخلوط جوهر نمك با سفيد كننده در فضاي دربسته، عوارض مسموميت تنفسي و حتي عوارض گوارشي با گاز اسيد كلريدريك را در پي دارد، گفت: چنان چه محلول شيميايي جوهر نمك با سفيد كننده در حجم زيادي مخلوط شود حتي يك تا دو تنفس اين گاز براي فرد خطرناك است.

دكتر پژومند در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، با اشاره به بروز موارد مسموميت بر اثر استنشاق گازهاي مسموم كننده ي ناشي از فعل و انفعالات شيميايي جوهر نمك با سفيد كننده در ماه پاياني سال گفت: استنشاق حتي يك تا دو تنفس از اين گاز در فضاهاي سربسته مثل دستشويي، حمام و وان مي ‌تواند باعث تخريب راه ‌هاي تنفسي فوقاني(حلق، حنجره، دهان) و گاهي اوقات، بخش هاي عمقي ‌تر دستگاه تنفسي نظير ريه شود.

وي با بيان اين كه ذات الريه (پنوموني شيميايي) از عوارض استنشاق اين گازها است، افزود: گاز اسيد كلريدريك بر اثر تعامل دو ماده ي شيميايي جوهر نمك با سفيد كننده متصاعد مي‌ شود.


رييس بخش مسمومين مركز لقمان حكيم، بخارات شيميايي سوزنده ي متصاعد شده از محلول هاي شيميايي براي شستشوي فرش را هم مضر و خطرناك برشمرد و افزود: اين بخارات هم باعث سوختگي راه‌ هاي تنفسي و پوست مي‌ شود.

دكتر پژومند خروج از محل آلوده، استنشاق اكسيژن خالص و رساندن فرد مصدوم به مركز درماني را از اقدامات لازم براي فرد عنوان كرد و يادآور شد: در مواردي براي كاهش اثرات سوزانندگي بخارات در دستگاه گوارش از شربت ‌هاي آنتي اسيد خوراكي استفاده مي‌ شود.

وي با بيان اين كه در اغلب موارد درمان ‌هاي خانگي سودبخش است در پايان يادآور شد:

نگه داري مواد پاك كننده در ظروف بدون در و غير برچسب دار هم، باعث مصرف اشتباه اين پاك كننده‌ ها توسط كودكان مي‌ شود.