شنبه 04 مي 2024 - 15 ارديبهشت 1403
سرطان‌ زُدايي از خانه و آشپزخانه
سرطان‌ زُدايي از خانه و آشپزخانه
سه‌شنبه 28 دي 1389 - محققان می‌ گویند برای پیشگیری از سرطان باید اطلاعات ‎تان را درباره محصولات شیمیایی خانگی و تاثیر آن ها در افزایش خطر ابتلا به بیماری ‏های مختلف، بیشتر کنید.
سرطان‌ زُدايي از خانه و آشپزخانه

درباره ي پيشگيري از انواع سرطان و درمان آن احتمالا زياد خوانده ‌ايد و شنيده‌ ايد. اما اين مطلب كمي با مطالب قبلي فرق دارد. در اين نوشته، موضوع پيشگيري از سرطان، از داخل خانه شروع شده است. محققان مي‌ گويند براي پيشگيري از سرطان بايد اطلاعات ‎تان را درباره محصولات شيميايي خانگي و تاثير آن ها در افزايش خطر ابتلا به بيماري ‏هاي مختلف، بيشتر كنيد.

مي‌ توانيد با رعايت اين 6 توصيه شروع كنيد:
1- در انتخاب محصولات تميز كننده دقت بيشتري به خرج دهيد:

توصيه ي پزشكان و كارشناسان ايمني اين است كه مواد تشكيل ‎دهنده و تركيبات موجود در هر محصول تميز كننده ‎اي كه مي‎ خواهيد در هوا اسپري كنيد يا از آن ها براي تميز كردن سطوح در دسترس و سطوحي كه آن ها را لمس مي‏ كنيد استفاده كنيد به دقت بخوانيد. خوشبوكننده ‎هاي هوا يكي از محصولات خطرناك هستند كه حاوي تركيباتي مانند " پارا دي‎ كلرو بنزن " هستند كه براي ريه، كبد و كليه‏ ها سمي و سرطا‌ن ‌زا است.

در ميان تميز كننده‎ ها، سفيد كننده‎ هاي اكسيژنه خطرناك ‎تر هستند. در مورد استفاده از سفيد كننده ‎هاي كلره و آمونياكي هم بايد مراقب بود. استنشاق هر دوي اين تركيبات براي سيستم تنفسي خوب نيست. بدترين كار اين است كه آن ها را در حمام و زير دوش استفاده كنيد چون در اين ‎صورت، بخار موجب مي ‎شود مقدار بيشتري از اين مواد را استنشاق كنيد. توصيه مي ‎شود براي سلامت ريه و سلول ‎هاي بدن ‎تان هنگام خريد بيشتر دقت كنيد و محصولات تميز كننده ي دوستدار محيط زيست را انتخاب كنيد.
2- از ظروف پلاستيكي، كمتر استفاده كنيد:

هر چند نكات مطرح شده درباره ي خطرات مايكروويو و ظروف پلاستيكي و مضرات طبخ و گرم كردن غذا در اين ظروف هنوز به طور قاطع به اثبات نرسيده، اما بررسي‏ ها نشان داده است برخي پلاستيك‏ ها حاوي " دي ‎اتيل ‎هگزيلاديپات (DEHA) " هستند كه از آن براي انعطاف ‎پذير كردن پلاستيك استفاده مي‎ شود. متخصصان مي‏ گويند از آنجا كه اين ماده سرطا‌ن ‌زا است و گرم كردن پلاستيك موجب مي ‎شود مواد شيميايي موجود در آن در غذا آزاد شود بنابراين بهتر است براي پيشگيري از خطرات احتمالي براي گرم كردن غذا در مايكروويو تنها از ظروف پلاستيكي كه نشان قابليت قرار دادن در مايكروويو دارند و عبارت microwave-safe روي آن ها درج شده، استفاده شود. ظروف شيشه‎ اي ايمن ‎ترين ظروف براي استفاده در مايكروويو هستند.

3- رادون را از خانه بيرون كنيد:

رادون گاز راديو اكتيو بدون بويي است كه از تخريب طبيعي اورانيوم ايجاد مي‎ شود و بيشتر از آن چه فكر كنيد در اطراف شما وجود دارد. طبق آمار سازمان حفاظت محيط زيست آمريكا، گاز رادون پس از سيگار، از علل اصلي سرطان ريه است. تنها راه بررسي وجود رادون در خانه نيز تست و سنجش آن است. در بعضي كشورهاي دنيا دستگاه‏ هاي ارزان قيمت تست رادون وجود دارد كه از طريق سازمان حفظ محيط زيست و يا شركت‎ هاي خصوصي فعال در اين زمينه در اختيار شهروندان قرار مي ‏گيرد.
4- از تفلو‌ن‌ ها با احتياط استفاده كنيد:

دانشمندان مي ‎گويند ظروف نچسب يا تفلون سرطا‌ن ‌زا هستند. اين ظروف حاوي " پرفلورواكتانوئيك اسيد (PFOA) " كه يك ماده ي شيميايي سرطا‌ن‌ زا است هستند اما برخي بررسي‎ ها نشان داده است مقداري از اين ماده كه از طريق ظروف نچسب يا تفلون وارد بدن انسان مي ‏شود، خطري ايجاد نمي‎ كند. با اين حال، سازمان حفاظت محيط زيست آمريكا از توليد كنند گان خواسته است در تهيه ي ظروف تفلون از اين ماده استفاده نكنند. برخي دانشمندان هم معتقدند گرم كردن ظروف در دماي بالا يا استفاده از آن ها وقتي سطح داخلي آن ها خراشيده شده ‎است، كار درستي نيست. توصيه مي ‏شود براي تهيه غذا در دماي بالا از اين ظروف استفاده نكنيد و وقتي سطح داخلي آن ها آسيب‌ ديده و خراشيده شد، از آن ها استفاده نكنيد.

5- در خانه سيگار نكشيد:

دود سيگار مخلوطي است از دود ناشي از سوختن توتون، كاغذ سيگار و دودي كه از ريه فرد سيگاري خارج مي ‏شود. در اين تركيب 250 ماده شيميايي سمي و سرطا‌ن‌ زا وجود دارد كه فرمالدئيد، بنزن، كلريد وينيل، آمونياك و سيانيد هيدروژن نمونه ‏اي از آن ها است. افراد غير سيگاري، بدون اين كه بخواهند، در معرض اين دود قرار مي ‏گيرند. قرار گرفتن در معرض دود سيگار مي ‏تواند موجب تحريك چشم، بيني و گلو، سرفه، تنگي نفس، بيماري‏ هاي قلبي، مشكلات تنفسي و سرطان ريه شود. براي پيشگيري از اين خطرات، سيگار كشيدن در خانه را ممنوع كنيد.
6- دور حشره‎ كش ‎ها و آفت ‏كش‎ هاي خطرناك را خط بكشيد:

بسياري از حشره ‎كش‎ ها و آفت‎ كش ‎ها مخاطرات بهداشتي زيادي داشته و با بيماري‏ هايي مانند سرطان و پاركينسون ارتباط دارند. براي مثال، مواد شيميايي كه در حشره كش‎ هاي خانگي استفاده مي ‏شود به مقدار زياد در ادرار كودكان مبتلا به سرطان خون وجود دارد. مطالعات ديگر نشان داده ‎اند تماس با آفت‏ كش ‎ها در دوران كودكي با خطر ابتلا به سرطان مغز ارتباط دارد. همچنين ماده ي ضد عفوني ‏كننده " متيل ‏بروميد " با سرطان پروستات ارتباط دارد و " آترازين " كه در محصولات آفت ‏كش استفاده مي ‎شود نيز با سرطان و نارسايي‎ هاي مغزي ارتباط دارد. بررسي‎ هاي جديد نيز نشان داده است افراد مبتلا به پاركينسون دو برابر بيشتر از افرادي كه به اين بيماري مبتلا نيستند در معرض تماس با حشره ‎كش‎ ها بوده ‎اند. توصيه مي ‏شود باغچه و گل و گياهان خانه ‎تان را تا حد امكان به صورت ارگانيك و طبيعي نگهداري كنيد. علف ‎هاي هرز را با دست بكنيد. براي مبارزه با حشرات و جوندگان خانگي راه‎ هاي طبيعي مانند زدن توري و برطرف كردن ترك‎ ها و سوراخ‎ هاي ديوار را انتخاب كنيد. در صورتي كه مجبور به استفاده از سموم شيميايي شديد در خانه نمانيد و قبل از ورود افراد به خانه هواي خانه را به‌ طور كامل تهويه كنيد.

ترجمه: فرزانه فولادبند