شنبه 04 مي 2024 - 15 ارديبهشت 1403
ظرف شويي به شيوه ي بهداشتي
ظرف شويي به شيوه ي بهداشتي
سه‌شنبه 28 دي 1389 - بررسی‏ ها نشان داده است ابرها و اسفنج ‏های ظرف‎ شویی و همچنین سینک ظرف‎ شویی از آلوده‎ ترین نقاط خانه هستند .
ظرف شويي به شيوه ي بهداشتي

شستن ظرف ‎ها يكي از كارهاي تكراري خانه است كه با سلامت همه ي افراد خانه ارتباط دارد. لابد مي ‌دانيد كه بهتر است ظرف‏ ها‏ در اولين فرصت شسته شوند؛ چون ظروف‏ كثيف، محل مناسبي براي رشد قارچ ‏ها‏ و ميكروب ‎ها هستند و پاي حشرات را هم به آشپزخانه باز مي ‎كنند و مي دانيد كه براي شستن ظرف ‎ها به روش متداول، ابتدا بايد باقي‌ مانده ي غذاها را از روي ظرف‎ ها پاك كرده و بعد، آن ها را در سينك ظرف ‎شويي كه درپوش چاه آن را گذاشته‌ ايد و مقداري آب گرم و چند قطره مايع ظرف ‎شويي در آن ريخته ‏ايد، قرار دهيد. بعد از چند دقيقه بايد اسفنج ظرف ‎شويي را مرطوب كرده و مقداري مايع ظرف ‎شويي روي آن ريخته و تمام سطح ظروف را به دقت بشوييد. در نهايت هم بايد همه ظروف را با آب گرم به دقت آبكشي كنيد و در آب‌ چكان قرار دهيد.

 

اما علاوه بر اين ها نكات ديگري هم هست كه بايد رعايت شود. شما آن نكات را بلديد؟
ابر و اسفنج

بررسي‏ ها نشان داده است ابرها و اسفنج ‏هاي ظرف‎ شويي و همچنين سينك ظرف‎ شويي از آلوده‎ ترين نقاط خانه هستند و باكتري سالمونلا كه همان باكتري ايجاد كننده ي مسموميت ‏هاي غذايي است، در اين محل ‏ها زياد مشاهده مي ‌شود. خيلي ‏ها به اين موضوع كه اسفنج‏ ها با حفره‏ هاي ريز و مرطوب ‌شان محل مورد علاقه‏ هاي باكتري ‏ها و ميكروب ‏ها هستند، توجه نمي ‏كنند. بررسي ‏ها نشان مي‏ دهد 12 درصد مردم فقط ماهي يك بار اسفنج ظرف ‎شويي‎ شان را تعويض يا ضدعفوني مي‏ كنند و 6 درصد هم ديرتر از يك ماه اين كار را انجام مي ‏دهند. اسفنج‏ هاي آلوده مي ‏توانند سبب انتشار و انتقال آلودگي به ظروف و مواد غذايي شوند و افراد خانواده را دچار مسموميت غذايي كنند.‏ بنابراين بايد با دقت بيشتري آن ها را تميز كرد.

معمولا ما بعد از شستن ظروف، اسفنج را به دقت نمي ‏شوييم و همين سبب باقي ماندن آلودگي در اسفنج مي ‎شود. بهتر است بعد از هر بار ظرف شستن در آخر، خود اسفنج را هم با دقت با آب گرم و مايع شوينده بشوييد و خوب آن را بچلانيد تا آب داخل آن خارج شود، بعد هم آن را جايي قرار دهيد تا خشك شود.‏ قرار دادن اسفنج كف سينك سبب مي‏ شود با هر بار باز كردن شير آب، اسفنج مرطوب شود.

بهتر است بعد از شستن ظروفي كه مرغ،‏ گوشت يا ماهي خام در آن ها قرار داشته، اسفنج را با دقت بيشتري بشوييد.‏ هنگام شستن مرغ،‏ ماهي و گوشت مراقب باشيد خونابه آن ها داخل اسفنج نرود.

هرچند وقت يك بار اسفنج را ضدعفوني كنيد. براي تميز كردن و از بين بردن ميكروب ‏ها‏ي درون اسفنج بهترين راه اين است كه آن را مرطوب كرده و به مدت دو تا سه دقيقه در ماكروويو قرار دهيد. فراموش نكنيد سيم ظرف‎ شويي و يا ساير اسفنج‌ هاي ظرف ‎شويي را كه درون ‌شان فلز به كار رفته، نبايد داخل مايكروويو قرار دهيد. بعد از مايكروويو كردن اسفنج ظرف ‎شويي، آن را بدون دستكش از مايكروفر بيرون نياوريد چون اسفنج داغ است و دست شما را مي ‌سوزاند.

از اسفنج‏ هايي با اندازه ‏هاي كوچك ‎تر استفاده كنيد و اسفنج‏ هاي كهنه و فرسوده را هر دو هفته يك بار دور بياندازيد.‏
سينك

سينك ظرف ‌شويي يكي از آلوده‎ ترين نقاط خانه است. توصيه مي‎ شود بعد از هر بار شستن ظروف، شستن ميوه و سبزي و بعد از شستن و تميز كردن گوشت،‏ مرغ و ماهي سينك را با آب گرم و مايع ظرف ‎شويي بشوييد و با حوله يا دستمال تميز آن را خشك كنيد.

خشك و تميز نگه ‌داشتن سينك در حفظ سلامت خانواده و كاهش مسموميت‏ هاي غذايي موثر است.

بهتر است سينك ظرف ‎شويي كنار پنجره آشپزخانه باشد تا با تابش نور خورشيد ضدعفوني شود.‏ براي استفاده بيشتر از نور خورشيد هر روز پرده را كنار بزنيد و گاهي هم پنجره را باز بگذاريد تا هوا جريان پيدا كند و رطوبت كمتر شود.

سينك ظرف ‎شويي هم براي شستن ظروف كثيف و هم براي شستشو و تميز كردن ميوه و سبزي و گوشت استفاده مي‏ شود و باقي ماندن آلودگي روي سطح آن مي ‏تواند سبب انتقال آلودگي و ايجاد مسموميت ‏هاي غذايي شود.

لازم است هر چند وقت يك بار سينك را با محلول سفيد كننده كلره و آب ضد عفوني كنيد.‏
ارگونومي

هنگام شستن ظرف ‎ها به وضعيت بدن خود توجه داشته باشيد و با پشت صاف و شانه‎ هاي رو به عقب و آرنج‎ هاي نزديك به بدن كار كنيد. هنگام شستن ظرف‎ ها به سمت سينك ظرف ‌شويي خم نشويد‎. كمرتان را صاف و مستقيم نگه داريد. اگر يك زانو را خم كنيد، فشار كمتري به پشت وارد مي ‎شود. در اين حالت، خم شدن به سمت جلو براي ‌تان سخت‎ تر است و مي‎ توانيد به راحتي با پشت صاف، ظروف را بشوييد‎. براي اين‌ كار مي‎ توانيد در كابينت زير سينك ظرف‌ شويي را باز كرده و پاي ‌تان را روي كف آن قرار دهيد يا از يك چهار پايه كوچك استفاده كنيد. به جاي اين كه خودتان را به سمت سينك ظرف‌ شويي خم كنيد، ظرف‎ ها را به سمت خودتان بياوريد و سپس آن ها را بشوييد. آب ‌چكان را در ارتفاع مناسبي نصب كنيد و به طور متناوب، جهتي كه ظروف را در آب ‌چكان مي ‎گذاريد، تغيير دهيد.
دستكش

براي پيشگيري از آسيب‎ هاي پوستي حتما با دستكش ظرف بشوييد. افرادي كه پوست حساس دارند يا ممكن است پوست دست ‌شان به لايه ي داخلي دستكش حساسيت نشان دهد، بهتر است زير دستكش پلاستيكي ظرف ‎شويي، از دستكش نخي استفاده كنند.