شنبه 04 مي 2024 - 15 ارديبهشت 1403
 7 قدم براي آغاز يك روز خوب
7 قدم براي آغاز يك روز خوب
سه‌شنبه 28 دي 1389 - از خواب بیدار کردن کودکی که هنوز در خواب ناز است یا نوجوانی که تا دیر وقت بیدار بوده و مجبور است صبح زود به مدرسه برود، کار راحت و دلنشینی نیست.
براي بسياري از افراد برخاستن از خواب صبحگاهي و شروع يك روز، سخت ‌ترين زمان در روز است.

اين 7 عادت به شما كمك مي ‌كند روز خود را بهتر آغاز كنيد.
1-  بدن‌ تان را بكشيد

بهترين كار اين است كه قبل از برخاستن، هر يك از اعضا را براي 15 ثانيه بكشيد. مثلا از دستان خود شروع كنيد و هر يك از انگشتان را بكشيد. بعد مي ‌توانيد پاهاي خود را بكشيد و در نهايت گردن و كمر را كش و قوسي دهيد.

اين نوع حركات سبب نرم شدن ماهيچه و مفاصل، جريان بيشتر خون و اكسيژن‌ رساني بالاتر به بافت ‌ها مي‌ شود.
2- محبت كنيد

از خواب بيدار كردن كودكي كه هنوز در خواب ناز است يا نوجواني كه تا دير وقت بيدار بوده و مجبور است صبح زود به مدرسه برود، كار راحت و دلنشيني نيست.

صبح ‌ها كنار تخت فرزندتان بنشينيد و با نوازش كردن سر او سعي كنيد آرام او را بلند كنيد. نوازش نه تنها از ناراحتي ناشي از برخاستن نا به‌ هنگام مي‌ كاهد، بلكه به خود شما نيز حس خوبي را القا خواهد كرد كه تا پايان روز با شما مي ‌ماند.

در ضمن قبل از آن كه براي رفتن به محل كار يا درس از خانه خارج شويد، تمامي افراد داخل خانه كه به آن ها علاقه داريد را ببوسيد. اين حركت محبت ‌آميز، استرس را كاهش داده و سبب مي ‌شود روزتان را با حس خوبي آغاز كنيد.
3- تصميم نگيريد

اگر مي ‌خواهيد با آرامش از خواب بيدار شويد، سعي كنيد موقع برخاستن از خواب به چيزي فكر نكنيد و تصميم انجام كاري را نگيريد.

اگر مي‌ خواهيد براي روزتان برنامه ‌ريزي كنيد، شب قبل اين كار را انجام دهيد. از شب قبل در مورد لباسي كه قرار است فردا بپوشيد، صبحانه‌ اي كه بخوريد، وسيله‌ اي كه با آن به محل كارتان برويد و ... فكر كنيد.
4- وسايل مورد نيازتان را آماده كنيد

تمام لباس ‌ها و وسايلي كه بايد صبح همراه خود ببريد، لباس‌ هايي كه مي‌ پوشيد، كفش و كيف و در صورت نياز كتاب يا پرونده‌ هاي ‌تان را مرتب كنيد تا صبح گيج نشويد و مجبور نباشيد مدام عجله كنيد.

سعي كنيد روي يك تابلو برد يا تقويم دستي كارهايي را كه بايد در طول روز انجام دهيد يادداشت كنيد و هر روز صبح قبل از خروج از خانه نگاهي به آن بيندازيد؛ مي ‌توانيد حين نوشيدن چاي يا قهوه نگاهي به آن بيندازيد و وقت ‌تان را تنظيم كنيد.
5- دندان‌ هاي تان را مسواك كنيد

بهترين راه براي از بين بردن بوي بد دهان و آغاز يك صبح تازه، مسواك زدن است. در طول شب باكتري‌ هاي بسياري در دهان رشد مي ‌كنند و چند لحظه مسواك زدن سبب از بين رفتن تمامي آن ها و برطرف شدن بوي بد ناشي از آن ها در دهان مي‌ شود.
6- دوش بگيريد

خود را عادت دهيد هر روز صبح براي چند دقيقه‌ اي دوش بگيريد. ريختن آب روي بدن سبب كاهش استرس و افزايش آرامش مي‌ شود.
7- عجله نكنيد