شنبه 04 مي 2024 - 15 ارديبهشت 1403
كودكان را در وان كف ‌آلود، حمام نكنيد
كودكان را در وان كف ‌آلود، حمام نكنيد
سه‌شنبه 28 دي 1389 - شایع‌ ترین علل سوزش ادراری در بچه‌ ها، التهاب پوست ناحیه کهنه شیرخوار(محل پوشک گرفتن) در اثر عفونت‌ های قارچی و التهاب‌ های پوستی ناشی از حساسیت‌ های تماسی است.
كودكان را در وان كف ‌آلود، حمام نكنيد

شايع‌ ترين علل سوزش ادراري در بچه‌ ها، التهاب پوست ناحيه كهنه شيرخوار(محل پوشك گرفتن) در اثر عفونت‌ هاي قارچي و التهاب‌ هاي پوستي ناشي از حساسيت‌ هاي تماسي است.

همچنين التهاب‌ مجرا در زمينه ي عوامل شيميايي و عفونت‌ هاي ادراري از عوامل شايع سوزش ادرار هستند.

در مطالعه ‌ها نشان داده شده است كه انجام ختنه در دوره ي نوزادي ممكن است از التهاب و عفونت ادراري در پسر بچه ‌ها جلوگيري كند ولي بايد در نظر داشت كه اگر عمل ختنه به خوبي انجام نشود و با التهاب زيادي همراه شود، امكان دارد خود به تنگي مجراي پسربچه‌ ها منجر شود كه از عوامل سوزش ادراري است.

براي جلوگيري از سوزش ادرار كودكان مي ‌توان به والدين توصيه‌ هايي داشت:

مهم ‌ترين توصيه، رعايت مسايل بهداشتي و رفتاري كودكان است.

رعايت شست ‌و شوي دختربچه‌ ها از سمت جلو به عقب پس از اجابت مزاج، عدم نشاندن كودك در وان كف حين حمام كردن و بررسي كامل قبل از خروج از حمام و اجتناب از باقي ماندن كف صابون در ناحيه تناسلي از نكات مهم هستند.

برخي از مطالعات نشان داده كه نشستن كودكان، به خصوص دختربچه ها، در وان پُر از كف، خطري براي بروز عفونت ادراري است.

جدا از اين، باقي ماندن كف صابون يا تماس آن با مخاط مجرا و ناحيه تناسلي چه در پسرها و چه در دخترها مي ‌تواند به سوزش ادرار موقتي منجر شود.

پوشاندن لباس‌ هاي تنگ زير يا شلوارهاي خيلي تنگ نيز از آن جا كه باعث ايجاد تعريق زياد و التهاب ناحيه تناسلي مي ‌شود، مي‌ تواند به سوزش ادرار و احيانا عفونت‌ هاي ادراري منجر شود. پس لباس‌ هاي زير كودكان بايد گشاد انتخاب شود.

در انتخاب جنس پوشك نيز بايد دقت كرد. اين موضوع به خصوص براي شيرخواران و كودكاني با پوست حساس و خشك از اهميت زيادي برخوردار است زيرا مواد جاذب پوشك‌ ها از نظر كيفيت متفاوت بوده و در مورد استفاده از كهنه‌ ها نيز بايد در نظر داشت كه باقي ماندن كف مواد پاك ‌كننده در پارچه مي ‌تواند مشكلات زيادي را به همراه داشته باشد. بهتر است جنس اين پارچه‌ ها را هر چه مي ‌توان لطيف ‌تر انتخاب كرد و با صابون بچه آن ها را شست و كاملا آبكشي كرد.

در مورد شيرخواران كم ‌سن‌ و سال نيز از آن جا كه علل مختلفي براي گريه كردن آن ها وجود دارد، نمي ‌توان به خصوص در چند ماه اول زندگي به راحتي به تشخيص مشكلات ادراري رسيد.

از طرف ديگر، به ‌خصوص در شيرخواران مذكر، تنگي‌ هاي سر آلت مجراي تناسلي يا تنگي‌ ها و پرده ‌هاي ناقص كه گاهي به طور مادرزادي در مسير مجراي ادرار وجود دارد، ممكن است به ادرار كردن قطره ‌اي و درد حين ادرار كردن منجر شود كه بسيار مهم است و بايد به موقع تشخيص داده شده و درمان شود؛ وگرنه به تدريج كليه ‌هاي كودك را تحت فشار قرار مي ‌دهد. پس هر درد و ناراحتي حين ادرار را جدي بگيريد و پيگيري كنيد.

دكتر عليرضا ناطقيان - فوق تخصص بيماري ‌هاي عفوني كودكان