شنبه 04 مي 2024 - 15 ارديبهشت 1403
داروهاي سرماخوردگي براي كودكان زير 2 سال خطرناكند
داروهاي سرماخوردگي براي كودكان زير 2 سال خطرناكند
سه‌شنبه 28 دي 1389 - کودکان زیر دو سال نباید بدون نسخه پزشک، داروهای سرماخوردگی و ضد سرفه مصرف کنند، زیرا این داروها برای این گروه سنی بسیار خطرناک و حتی مرگبار هستند.
كودكان زير دو سال نبايد بدون نسخه پزشك، داروهاي سرماخوردگي و ضد سرفه مصرف كنند، زيرا اين داروها براي اين گروه سني بسيار خطرناك و حتي مرگبار هستند.

به گزارش ايرنا ، "اداره نظارت بر غذا و داروي آمريكا (FDA)" اعلام كرد، مرگ، تنش و ضربان سريع قلب در موارد نادري در كودكان كمتر از دو سال بر اثر مصرف اين داروها گزارش شده است.

FDA به شدت توصيه مي‌كند كه نبايد به كودكان زير دو سال، داروهاي سرماخوردگي و ضد سرفه را بدون نسخه پزشك داد، زيرا اين داروها عوارض جانبي جدي و بالقوه كشنده‌اي دارند.

مواد موجود در اين داروها مي‌توانند باعث افزايش سرعت ضربان قلب و فشار خون شوند كه در مواردي ممكن است خطرناك باشد.

مصرف بي‌خطر و موثر اين داروها در كودكان زير دو سال تاييد نشده است و اين داروها تنها "علائم" سرماخوردگي را از بين مي‌برند، اما "خود" اين بيماري را درمان نمي‌كنند.

به خاطر داشته باشيد دارويي كه شما به طور خودسرانه و بدون نسخه پزشك به كودكتان مي دهيد، نه تنها او را درمان نمي كند ، بلكه به او آسيب هم مي رساند.

آكادمي اطفال آمريكا در بيانيه‌اي اعلام كرد، سوخت و ساز داروها در بدن كودكان و واكنش آنها نسبت به داروها با بزرگسالان متفاوت است.

اين گروه در تاييد اقدام اداره نظارت بر غذا و داروي آمريكا افزود، مطالعات نشان داده‌اند كه داروهاي ضد سرفه و سرماخوردگي در درمان علائم سرماخوردگي در كودكان زير شش سال بي‌نتيجه هستند و مي‌توانند خطرات جدي ايجاد كنند.

دكتر مايكل ماركوس، متخصص ريه اطفال در بيمارستان كودكان نيويورك مي‌گويد: "بهترين كاري كه والدين براي كودك سرماخورده يا دچار سرفه مي‌توانند انجام دهند، دادن مايعات، محبت كردن و صبر است، زيرا بسياري از اين عفونت‌ها ويروسي هستند و در عرض چند روز خود به خود برطرف مي‌شوند."