شنبه 27 آوريل 2024 - 08 ارديبهشت 1403
ميكروب‌زدايي از خانه در 10 حركت
ميكروب‌زدايي از خانه در 10 حركت
سه‌شنبه 28 دي 1389 - قبل از پاک کردن، بهترین کار این است که ابتدا با کمک یک دستمال خشک، گرد و غبار را بگیرید. سپس با کمک یک دستمال مرطوب، لکه ‌ها و آلودگی‏هایی که با دستمال خشک پاک نمی‌شوند را تمیز کنید.
براي از بين بردن آلودگي‏‏هاي خانگي از كجا شروع كنيم؟

همه دوست دارند خانه‏شان تميز و پاكيزه باشد. زندگي در خانه‏اي بدون آلودگي به حفظ سلامت افراد خانواده كمك مي‏كند. براي آنكه خانه‌اي پاكيزه داشته باشيد كافي است به چند راه‌ حل ساده عمل كنيد.

پاكيزگي نيز مانند هر كار ديگري قوانين خاص خود را دارد كه در صورت رعايت آنها به راحتي از پس كارها برآمده و براي هميشه خانه‌اي پاك و پاكيزه خواهيد داشت.

براي آشنايي با اين قوانين مفيد و كاربردي با ما همراه شويد.

لكه‌ها را در اولين فرصت پاك كنيد

براي پاك كردن لكه‏ها امروز بهتر از فرداست. لكه‌ها وقتي تازه هستند، خيلي راحت‌تر پاك مي‏شوند. پس در صورتي كه روي روميزي يا فرش يا ديوار لكه اي افتاده است سعي كنيد فورا آن را پاك كنيد. اگر تا فردا صبر كنيد نه تنها بايد ماده شوينده بيشتري مصرف كنيد، بلكه به دليل خشك شدن لكه، كار شما هم سخت‌تر خواهد شد و احتمال پاك شدن آن هم كمتر مي‌شود.

در اين ميان تنها يك استثنا وجود دارد و آن هم لك گل و لاي است. براي پاك كردن اين لك بهتر است اجازه بدهيد ابتدا لكه خشك شود و بعد آن را به كمك جارو برقي پاك كنيد.

سطوح را از بالا به پايين پاك كنيد

هميشه سطوح را از بالا به پايين تميز كنيد. براي شستن ديوارها ، قفسه‌ها ، پنجره‌ها و آينه‌ها بهترين كار ، تميز كردن از بالا به پايين ست. در اين حالت كثيفي از سمت بالا به سمت پايين مي‌آيد و شما به ترتيب آن را پاك خواهيد كرد، اما اگر ابتدا پايين را تميز كنيد و سپس به سمت بالا برويد، احتمال دارد كثيفي از بالا به سمت قسمت‌هاي پاك شده سرازير گردد و سطوح دوباره آلوده شوند. در ضمن فراموش نكنيد قبل از آغاز كار، حتما گرد و خاك يا تارهاي بسته شده ي كنار قفسه‌ها يا ديوارها را پاك كنيد و كاملا گرد و خاك را بگيريد.

ابتدا از دستمال خشك و سپس از دستمال مرطوب استفاده كنيد

قبل از پاك كردن، بهترين كار اين است كه ابتدا با كمك يك دستمال خشك، گرد و غبار را بگيريد. سپس با كمك يك دستمال مرطوب، لكه ‌ها و آلودگي‏هايي كه با دستمال خشك پاك نمي‌شوند را تميز كنيد.

شوينده مناسب به كار ببريد

سعي كنيد در درجه اول از مواد شوينده ملايم و دستمال‌هاي نرم براي شستشو كمك بگيريد و تنها در صورت لزوم به سراغ دستمال‌هاي زبر و شوينده‌ها و سفيدكننده‌هاي قوي برويد، چون شوينده‌هاي قوي به وسايل شما و از همه مهم‏تر، به پوست و ريه‏هاي شما آسيب مي رسانند.

وقت كافي صرف كنيد

برخي از مواد شوينده احتياج به زمان دارند تا بتوانند كثيفي را كاملا پاك كنند. پس به آنها زمان لازم را بدهيد و در اين مدت براي خود كار ديگري پيدا كنيد. در اين صورت به جاي استفاده از اسفنج‏هاي زبر و سيم ظرف‌شويي و صرف انرژي بيشتر تنها كافي است پس از رعايت زمان لازم يك اسفنج يا دستمال نرم روي سطح بكشيد.

فراموش نكنيد كه عكس اين موضوع هم صادق است و برخي مواد شوينده را بايد بلافاصله پس از استفاده و قبل از خشك شدن آنها از روي سطح پاك كنيد تا سبب چرك شدن سطح نشود.

اول همه وسايل مورد نياز را فراهم كنيد

قبل از آغاز كار بهتر است تمام وسايل مورد نياز خود را آورده و در دسترس بگذاريد تا مجبور نباشيد مدام براي آوردن وسيله ي مورد نياز، كار خود را تعطيل كنيد. چهار پايه، جارو برقي، دستمال خشك و تميز، سطل آب و دستمال مرطوب و مواد شوينده از جمله وسايل ضروري براي شستشو هستند.

اگر شك داريد، اول امتحان كنيد

قبل از استفاده از ماده شوينده روي كل سطح ، ابتدا آن را روي قسمت كوچكي كه در ديد نيست امتحان كنيد. اين موضوع در رابطه با پاك كردن وسايل و اشياي جديدي كه شما از ثبات رنگ آنها مطمئن نيستيد هم صادق است.

از پاك كردن وسايل خراب‌شدني صرف‌نظر كنيد

استفاده از آب و مواد شوينده مي‌تواند سبب خرابي برخي وسايل شود، پس قبل از آغاز شستشو به نوع وسيله دقت كنيد. براي پاك كردن صفحه مانيتور، عكس‌ها يا صنايع دستي گاهي استفاده از يك دستمال نيمه‌مرطوب، كافي است. استفاده از مواد شوينده با دستمال مرطوب مي‌تواند به آنها آسيب برساند.

قبل از كار با شوينده‌ها، دستورالعمل روي آنها را بخوانيد

شايد شما از نحوه كار با يك نوع شوينده يا نحوه شستشوي اشيا و وسايل داخل خانه اطلاع كامل داشته باشيد، اما با اين حال به شما توصيه مي‌كنيم قبل از كار با يك نوع ماده شوينده، حتما دستورالعمل درج شده روي آن را بخوانيد و سپس از آن استفاده كنيد.

در ضمن حتما به برچسب اشيا و لباس‌ها هم قبل از شستشو دقت كنيد تا مطمئن شويد قابل شستشو هستند يا نه و بدانيد كه نحوه پاك كردن آنها چگونه است.

مراقب سلامتي خود باشيد

مواد شوينده حاوي مواد شيميايي هستند كه مي‌توانند به چشم‌ها ، ريه ها و پوست شما آسيب برسانند. هنگام كار با شوينده‌ها فراموش نكنيد حتما از دست‌كش و در صورت لزوم از ماسك و عينك محافظ استفاده كنيد. پنجره‏ها را باز بگذاريد تا هواي آزاد در محل جريان پيدا كند و تهويه مناسب وجود داشته باشد.

مواد شوينده گوناگون را با هم مخلوط نكنيد (مثل وايتكس و جوهر نمك)، زيرا تركيبات گازي سمي ايجاد خواهند كرد كه به ريه شما آسيب مي‌رساند و موجب بروز مسموميت‏هاي شديد مي شود.