يكشنبه 28 آوريل 2024 - 09 ارديبهشت 1403
 شپش سر ربطي به فرهنگ ندارد
شپش سر ربطي به فرهنگ ندارد
سه‌شنبه 28 دي 1389 - در کشورهایی همچون آمریکا و اروپا که مدعی بهداشت هستند و همگان نیز این ادعا را قبول دارند، آمار بسیار بالایی از ابتلا به شپش سر در فصل‌ های سرد سال گزارش شده است.
شپش سر ربطي به فرهنگ ندارد

معاون سلامت وزارت آموزش و پرورش با بيان اين كه پيديكلوز (pediculosis) يا شپش سر بيماري جهاني است و ارتباطي به سطح فرهنگ افراد جامعه ندارد، گفت:

در كشورهايي همچون آمريكا و اروپا كه مدعي بهداشت هستند و همگان نيز اين ادعا را قبول دارند، آمار بسيار بالايي از ابتلا به شپش سر در فصل‌ هاي سرد سال گزارش شده است.

دكتر عباس حيصمي با اعلام توصيه‌ هايي براي جلوگيري از ابتلا به " شپش سر " از خانواده‌ ها خواست تا در صورت مشاهده ي علايم اين بيماري در فرزند خود آن را به مدرسه يا مراكز درماني اطلاع دهند.

وي افزود: عامل اين بيماري در نقاطي همچون متروها، تاكسي ‌ها، اتوبوس‌ ها، حمام ‌هاي عمومي، پادگان، دانشگاه و مدارس كه تراكم جمعيتي و انساني در آن جا زياد است، شيوع بيشتري دارد.

معاون سلامت وزارت آموزش و پرورش با تاكيد بر اين نكته كه وجود شپش سر مختص دانش ‌آموزان و مدارس نيست، يادآور شد: از آن جايي كه جمعيت دانش‌ آموزان را عموما كودكان، نوجوانان و جوانان تشكيل مي ‌دهند و نظارت و پيگيري خانواده‌ ها بر آن‌ ها بيشتر است، اطلاعات مدارس سريع ‌تر به جامعه منتقل شده و باعث نگراني هايي مي‌ شود.

وي با انتقاد از اين كه بيماري شپش سر در جامعه ننگ و ضعف فرهنگي تلقي مي ‌شود، اظهار كرد: اين تلقي غلط باعث پنهان كاري مي ‌شود و همين امر شيوع بيماري را افزايش مي ‌دهد.

حيصمي در گفت‌ و گو با ايسنا، تصريح كرد: اولين قدم در شناسايي اين بيماري عيب ندانستن آن توسط مردم است تا خانواده ‌ها‌ به راحتي بتوانند به موقع بيماري را درمان كنند.

وي بيان كرد: ممكن است اين بيماري حتي از مهماني به دانش ‌آموزان منتقل شود، بنابراين خانواده ‌ها در صورت مشاهده علايم آن حتما به مربي مدرسه اطلاع داده و يا به مراكز درماني مراجعه كنند.

معاون سلامت وزارت آموزش و پرورش، خارش شديد سر را يكي از مهم ترين علايم شپش سر عنوان كرد و يادآور شد: درمان نكردن به موقع موجب زخم پوست سر مي ‌شود.

به گفته ي حيصمي در عين حال شپش مژه نيز در برخي موارد ديده شده است كه هنگام بيدار شدن كودك از خواب، در تجمع كثيفي در چشم كودك مشاهده مي ‌شود كه اگر دائمي باشد بايد نسبت به درمان آن اقدام شود.

وي با بيان اين كه درمان اين بيماري بسيار آسان بوده و با يك شامپو و با 2 بار مصرف درمان مي ‌شود، ادامه داد:

چنان چه يكي از اعضاي خانواده‌ به شپش سر مبتلا شده باشند، بايد تمام اعضاي خانواده‌ درمان شوند و همچنين شستن لباس ‌ها با آب گرم و اتو كشيدن در تسريع بهبودي بيماري نقش بسزايي دارد.

حيصمي اضافه كرد: كوتاه نگه داشتن مو در دانش ‌آموزان پسر و تعويض و شست و شوي مرتب مقنعه در دانش ‌آموزان دختر و همچنين رعايت نكات بهداشتي مو از جمله استحمام به موقع از ابتلا به اين بيماري جلوگيري مي‌ كند.