يكشنبه 28 آوريل 2024 - 09 ارديبهشت 1403
تغذيه در مدارس چگونه باشد؟
تغذيه در مدارس چگونه باشد؟
سه‌شنبه 28 دي 1389 - برخی خانواده‌ ها از تاثیر تغذیه ی صحیح بر تمرکز و یادگیری دانش ‌آموزان غفلت می‌ کنند
تغذيه در مدارس چگونه باشد؟

يك متخصص تغذيه گفت:‌ تغذيه صحيح مي ‌تواند باعث افزايش تمركز و يادگيري دانش ‌آموزان شود اين در حالي است كه خانواده‌ ها از اين موضوع مهم غفلت مي ‌كنند.

دكتر محمد جواد حسين زاده در گفت ‌و گو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران، درباره ي تغذيه ي درست دانش‌ آموزان اظهار كرد: تغذيه ي صحيح دانش‌ آموزان موجب افزايش تمركز و يادگيري آنان مي ‌شود اما خانواده‌ ها براي بهبود كيفيت آموزشي فرزندان خود هزينه زيادي در زمينه استخدام معلم خصوصي يا ثبت نام در مدرسه‌ هاي معتبرتر مي ‌كنند اما معمولا به تغذيه آنان توجه كافي نمي ‌كنند.

وي ادامه داد: بروز برخي از بيماري‌ ها نتيجه كمبود دريافت برخي مواد مغذي است كه مي ‌تواند زمينه ساز اشكال در يادگيري و تمركز و حافظه شود. به عنوان نمونه كم خوني فقر آهن به ويژه در دختران نوجوان مي ‌تواند زمينه ساز ايجاد مشكل در قدرت يادگيري و تمركز شود بنابراين لازم است كه خانواده‌ ها احتمال ابتلاي فرزندان خود به اين بيماري را بررسي و در اين جهت با متخصصان مشورت كنند تا در صورت لزوم رژيم غذايي آنان اصلاح شود.

وي در ادامه با اشاره به وعده ي صبحانه گفت: برخي افراد در دوره ي نوجواني و تحصيل از صبحانه خوردن فرار مي‌ كنند يا اين وعده ي غذايي اصلي را فراموش مي‌ كنند يا به عنوان منبع انرژي قابل قبول محسوب نمي ‌كنند چرا كه بچه‌ ها معمولا دير از خواب بلند مي ‌شوند يا خانواده ‌ها به موقع براي آماده كردن آنان براي رفتن به مدرسه اقدام نمي‌ كنند، در نتيجه صبحانه به عنوان يك منبع انرژي قابل قبول فراموش مي ‌شود اين در حالي است كه دانش ‌آموز در ساعات مختلف روز در مدرسه نياز به تمركز دارد و زماني كه به اندازه ي كافي يا به‌ گونه ‌اي مناسب صبحانه نخورده باشد، امكان كاهش قدرت يادگيري او وجود دارد و اين مورد در مطالعات علمي اثبات شده است.

حسين ‌زاده به دانش آموزان و دانشجويان توصيه كرد: اين گروه بايد در دوران تحصيل، وضعيت صرف صبحانه را به حالت ايده آل نزديك كنند به گونه ‌اي كه صبحانه حاوي مواد مغذي باشد تا هم انرژي لازم بدن آنان را تامين كند و هم ويتامين‌ ها و مواد معدني را به اندازه كافي به بدن برساند تا در طي روز قدرت لازم را براي يادگيري داشته باشند.

اين متخصص تغذيه ادامه داد: طبق مطالعات انجام شده افرادي كه به هر دليلي صبحانه نمي ‌خورند دچار مشكلاتي در يادگيري مي‌ شوند بنابراين لازم است دست كم درشت مغذي‌ ها (پروتئين ‌ها، كربوهيدرات ها و چربي ‌ها) را به ميزان لازم در وعده صبحانه مصرف كنند چرا كه اين مواد حاوي انرژي هستند.

وي با اشاره به ميان وعده ‌هايي كه دانش آموزان در مدارس مصرف مي‌ كنند، اظهار كرد: متاسفانه برخي اوقات، ميان وعده‌ ها كيفيت لازم و كافي را ندارند بنابراين اگر بتوانيم كودكان و نوجوانان را به صرف يكي از ميوه ‌ها و سبزي‌ ها در مدرسه عادت دهيم، به وضعيت تغذيه جامعه كمك بزرگي كرده‌ ايم چرا كه اين كار موجب جلوگيري از ابتلاي آنان به برخي از بيماري ها در سنين بزرگسالي مي‌ شود.

به گفته ي اين متخصص تغذيه، اگر بچه ‌ها تمايلي به مصرف ميوه‌ يا سبزي به عنوان ميان‌ وعده ندارند، مي‌ توان استفاده از برخي آجيل ‌ها به ميزان مناسب را به عنوان ميان وعده به آنان توصيه كرد چرا كه اين مواد جايگزين خوبي براي چيپس، پفك و برخي ديگر از تنقلات آماده است. در واقع خوردني ‌هايي مانند چيپس و پفك هم انرژي زيادي وارد بدن بچه ‌ها مي ‌كند و هم موجب ورود مواد غير ضروري به جسم آنان مي ‌شود كه اين وضعيت تبعات منفي براي اين گروه سني دارد.

وي با بيان اين كه يكي از مشكلات روز افزون نوجوانان در حال حاضر مساله ي چاقي است، تاكيد كرد: با توجه به اين شرايط به وعده‌ هاي غذايي اصلي مانند صبحانه و ناهار و ميان وعده ‌ها بايد توجه ويژه‌ اي شود. در واقع ميان وعده‌ ها را نبايد طوري انتخاب و مصرف كرد كه وعده‌ هاي اصلي غذايي را تحت تاثير قرار دهد اين در حالي است كه استفاده از برخي از تنقلات باعث ايجاد اشكال در اشتهاي نوجوانان مي ‌شود.

وي افزود: برخي نوجوانان با مصرف نوشابه‌ هاي حاوي كالري زياد باعث مي ‌شوند كه برخي مواد معدني مانند كلسيم در معده به خوبي جذب نشوند بنابراين بايد وعده ‌هاي غذايي اصلي به اندازه كافي مصرف شود.

اين متخصص تغذيه درباره وعده صبحانه اظهار كرد: صبحانه به شكل سنتي شامل نان، پنير، مغز گردو، يكي از سبزيجات و شير مي ‌شود. شير منبع بسيار خوبي از كلسيم براي نوجوانان است و مي ‌تواند در استحكام سيستم اسكلتي در دو دهه اول زندگي بسيار موثر باشد و از ابتلا به مشكلات جسماني در سنين سالمندي جلوگيري كند.

وي ادامه داد: برخي كيك ‌هاي آماده، چيپس و تنقلات متاسفانه از روغن‌ هايي كه حاوي چربي با ترانس بالا هستند، توليد مي‌ شوند كه مصرف آنان در دراز مدت تاثير منفي زيادي بر سلامت افراد مي ‌گذارد اين در حالي است كه بچه‌ ها گاهي اوقات به علت مصرف نكردن صبحانه، آب ميوه‌ هاي آماده و كيك را از بوفه مدارس تهيه و استفاده مي‌ كنند.

حسين زاده در پايان تاكيد كرد: خانواده ‌ها مي‌ توانند در كنار يكديگر و با صرف وقت كافي، صبحانه‌ سالمي را بخورند؛ با اين كار به سلامت كل جامعه كمك مي ‌كنند چون مصرف اسنك ‌ها و برخي تنقلات در دراز مدت مي‌ تواند آثار منفي را بر سلامت دانش ‌آموزان بگذارد.