يكشنبه 28 آوريل 2024 - 09 ارديبهشت 1403
 مشكلات پوستي در خانم‌ هاي خانه‌ دار
مشكلات پوستي در خانم‌ هاي خانه‌ دار
سه‌شنبه 28 دي 1389 - در خانم های خانه‌ دار و در بعضی مشاغل که افراد با مواد شوینده سر و کار دارند، به دلیل استفاده زیاد از این مواد،‌ چربی ناخن کاهش می‌یابد و کناره‌های آن ریش‌ریش می‌شود .
مشكلات پوستي در خانم‌ هاي خانه‌ دار

در خانم هاي خانه‌ دار و در بعضي مشاغل كه افراد با مواد شوينده سر و كار دارند، به دليل استفاده زياد از اين مواد،‌ چربي ناخن كاهش مي‌يابد و كناره‌هاي آن ريش‌ريش مي‌شود كه كندن پوست كناره‌هاي ناخن با دست، سبب ايجاد عفونت و راه‌يابي ميكروب‌ به آن نقطه مي‌شود.

استفاده از حلال‌ها مانند «تينر» هم براي پاك كردن دست، موجب از بين رفتن چربي پوست شده و به دنبال آن خارش، سوزش، ‌زخم، ترشحات آبكي و چركي ايجاد مي‌شود كه البته تماس مكرر با سفيدكننده‌ها نيز اين عوارض را به دنبال دارد.

بنابراين استفاده از دست‌كش مناسب كه مانع تماس پوستي شود، مهم‌ترين و بهترين روش پيشگيري از ايجاد اين عوارض است.

توصيه مهم در اين زمينه، شستشوي دست در پايان كار و استفاده از نرم‌كننده يا مرطوب‌كننده‌ها است.

اگزماي پوستي كه با خارش و قرمزي پوست و پوسته‌پوسته شدن مشخص مي‌شود، به دليل مواد آلرژن يا مواد التهاب‌زا ايجاد مي‌شود. اگزما از عوارض تماس‌هاي مكرر و طولاني ‌مدت با شوينده‌ها در ايام خانه ‌تكاتي است، بنابراين دست‌كش‌هاي دو لايه (لايه داخلي كتان) مناسب‌ترين وسيله براي پيشگيري از عوارض پوستي شوينده‌ها است.

"درماتيت" يا همان اگزماي دست شايع‌ترين بيماري در اين ايام است كه خارش،‌ قرمزي و خشكي پوست و تاول‌هاي ريز را به دنبال خواهد داشت. معمولا علايم بيماري در كف دست و روي نوك انگشتان بروز مي‌كند و گاهي فاصله ميان انگشت‌ حلقه و كناري را درگير مي‌كند و ضايعه‌اي به شكل پيش‌بند تشكيل مي‌شود كه به اگزماي پيش‌بندي معروف است. اين ضايعات در صورت درمان نشدن به موقع، موجب التهاب و ترك پوست مي‌شوند.

بسياري از افرادي كه به اگزما مبتلا هستند، بر اين باورند كه برخي كارها مي‌تواند اين بيماري را در آنها تشديد كند. اين عوامل تشديد كننده بيماري كه به صورت علمي هم ثابت شده‌اند شامل موارد زير مي‌شود:

استرس‌هاي روحي و جسمي، عادت ماهيانه براي خانم‌ها، انواع مختلف بيماري‌ها، برخي از انواع غذاها، تغييرات آب و هوايي.

پيشگيري از اگزما در افراد بسيار دشوار است، اما در عين حال روش‌هاي گوناگوني وجود دارد كه افراد با استفاده از آن مي‌توانند خود را در مقابل اين عارضه ايمن كنند و به هنگام ابتلا، طي مدت زماني كوتاه درمان شوند.

آخرين بررسي‌هايي كه در اين زمينه انجام شده نشان مي‌دهد، نوعي باكتري كه در حالت عادي روي پوست همه افراد زندگي مي‌كند، به عنوان عامل اصلي در بروز اين بيماري محسوب مي‌شود.

خاراندن پوست به هنگام ابتلا به اگزما مي‌تواند لايه بيروني پوست را از بين ببرد و راه ورود اين باكتري‌ را به بدن باز كند.

اگر محل بروز اگزما روي پوست شما بسيار خارش داشت و پس از مصرف داروهاي لازم درمان نشد، بايد هر چه سريع‌تر به پزشك متخصص مراجعه كنيد.

اگر چه بيماري‌ اگزما نمي‌تواند به طور كامل درمان شود، ولي مي‌توان آن را در حالتي نگه داشت كه بيشتر پيشرفت نكند.

به هر حال هر فردي مي‌تواند با نخاراندن پوست، كاهش استرس، دوري از عوامل بروز اگزما، استفاده از روش‌هاي درماني موجود و ... خود را در مقابل اين عارضه ايمن كند.

دكتر محمدعلي نيلفروش‌ زاده - متخصص پوست و مو