يكشنبه 28 آوريل 2024 - 09 ارديبهشت 1403
رانندگي در حاملگي
رانندگي در حاملگي
سه‌شنبه 28 دي 1389 - یک خانم باردار به هیچ عنوان نباید از بستن کمربند ایمنی به بهانه بزرگ بودن شکم یا فشار آمدن به جنین خودداری کند. .
اين روزها اگر تعداد رانندگان خانم بيشتر از آقايان نباشد، كمتر هم نيست. بيشتر خانم ‌ها ترجيح مي ‌دهند ماشين شخصي داشته باشند و حتي در دوران بارداري هم خودشان رانندگي كنند؛ اما اين كار بر خلاف نظر پزشكاني است كه اعتقاد دارند خانم‌ها بايد در دوران بارداري، دور رانندگي را مخصوصا در سه ماهه سوم حاملگي خط بكشند.

در هر صورت، اگر شرايط زندگي‌تان به نحوي است كه مجبوريد خودتان در زمان بارداري رانندگي كنيد، بد نيست با مرور اين متن سعي كنيد رانندگي را براي خودتان و جنين‌تان كم‌ خطرتر كنيد.

كمربند ايمني را حتما ببنديد

يك خانم باردار به هيچ عنوان نبايد از بستن كمربند ايمني به بهانه بزرگ بودن شكم يا فشار آمدن به جنين خودداري كند. شما چه راننده باشيد و چه روي صندلي كنار راننده نشسته باشيد، بايد براي محافظت از جان خود و فرزندتان هنگام ترمزهاي ناگهاني و حتي تصادف‌ها، كمربند ايمني‌تان را ببنديد.

همچنين استفاده از كمربند ايمني سبب مي‌شود كه يك فاصله معقول بين شكم مادر باردار و فرمان ماشين به وجود آيد و وقتي كمربند بسته باشد، ديگر راننده نمي‌تواند بيش از اندازه بدن‌اش را به سمت جلو متمايل كند و باعث شود كه فرمان بيش از حد به شكم‌اش فشار بياورد.

راستي، حواس‌تان باشد كه در طول مدت بارداري شما فقط مسوول حفظ سلامت خودتان نيستيد، بنابراين براي حفظ سلامت خود و جنين‌تان، حتي اگر روي صندلي‌ عقب ماشين هم نشسته ايد، از بستن كمربند ايمني غافل نشويد.

بهترين حالت بستن كمربند ايمني براي يك خانم باردار اين است كه بخش پاييني كمربند را زير شكم و روي استخوان‌هاي لگن و بخش بالايي آن را هم بين سينه‌هايش قرار دهد و از بستن بخش پاييني رو و بالاي شكم و بخش بالايي روي گردن و زير بازوها خودداري كند. اگر هم احساس كرديد كه بخش پاييني كمربند اذيت‌تان مي‌كند، يك بالشتك نازك پنبه‌اي تهيه كنيد و آن را بين كمربند و بدن‌تان قرار دهيد.

استفاده از كيسه هوا هم ضروري است

يكي از خطاهاي رايج در دوران بارداري،‌ از كار انداختن سيستم خودكار باز شدن كيسه هوا هنگام تصادفات رانندگي است. اما بهتر است بدانيد كه استفاده از كيسه هوا هم به اندازه كمربند ايمني ضروري و مهم است. فقط كافي است كه در استفاده از آن يك نكته كوچك را رعايت كنيد.

در دوران بارداري چه خودتان رانندگي كنيد و چه در صندلي كنار راننده بنشينيد، بهتر است صندلي‌تان را جوري تنظيم كنيد كه بيشترين فاصله را نسبت به داشبورد داشته باشيد، اين طوري هنگام تصادف و ضربه‌هاي ناگهاني وقتي كيسه هوا باز مي‌شود، باعث حفاظت از سلامت شما و فرزندتان مي‌گردد، نه فشار آمدن به جنين و به دردسر افتادن شما.

در ماه‌هاي آخر بارداري رانندگي نكنيد

حتي اگر شما هيچ مشكل خاصي هم در طول دوران بارداري نداشتيد، بهتر است از رانندگي كردن در سه ماهه آخر بارداري خودداري كنيد. احساس خستگي و خواب‌آلودگي در ماه‌هاي آخر بارداري به خاطر افزايش دماي بدن يكي از دلايل توصيه به عدم رانندگي در اين ماه‌ها است. يكي ديگر از دلايلي كه سبب مي‌شود پزشكان، رانندگي را در سه ماهه سوم بارداري ممنوع كنند اين است كه قرار گرفتن پاها در يك حالت خاص سبب گرفتگي عضلاني و ورم كردن آنها مي‌شود. بنابراين ممكن است شما ساعت‌ها در ترافيك بمانيد و پاهاي‌تان با ثابت ماندن دچار گرفتگي شوند و در نتيجه به راحتي نتوانيد در مواقع ضروري از كلاچ و ترمز استفاده كنيد و به دردسر بيفتيد.

اگر مي‌خواهيد در دوران بارداري رانندگي كنيد ...

اگر به هر دليلي مجبور به رانندگي در دوران بارداري هستيد، اين نكات را رعايت كنيد:

* شب‌ها رانندگي نكنيد.

* وقتي پشت چراغ قرمز يا در ترافيك گير كرديد، پاها و زانوهايتان را تكان دهيد و بچرخانيد.

* اگر مسيرتان طولاني است، هر نيم ساعت يك بار ماشين را نگه داريد، پياده شويد و 5 دقيقه راه برويد و حركات كششي انجام دهيد.

* از صحبت كردن با تلفن همراه حتي با هندزفري و سر و كله زدن با راديوپخش حين رانندگي خودداري كنيد.

* اگر فرزند ديگري داريد و او هنگام رانندگي شما، در حال غرغر كردن ست، يا سر به سرش نگذاريد يا كناري پارك كنيد و بعد از حل شدن مشكل‌تان به رانندگي ادامه دهيد.

* به هيچ عنوان در ده روز آخر بارداري رانندگي نكنيد.

* يبوست يكي از عوارض رانندگي‌هاي مداوم و هر روزه در دوران بارداري است. بنابراين هميشه يك بطري آب و چند ميوه ي آب‌دار در ماشين بگذاريد و حين رانندگي از خوردن‌ آنها غافل نمانيد.

* در طول دوران بارداري، از روز اول تا آخر، تنها و با ماشين شخصي‌تان به مسافرت نرويد.

* اگر مدام تهوع و سرگيجه داريد، رانندگي نكنيد.

* اگر كمردرد ناشي از بارداري داريد، دور رانندگي را خط بكشيد.

* هنگام رانندگي به سمت جلو متمايل نشويد و كاملا صاف به صندلي تكيه دهيد.

* صندلي‌تان را تا جايي كه مي‌توانيد از فرمان ماشين دور كنيد.

* هميشه تلفن همراه‌تان كنارتان باشد تا بتوانيد در مواقع ضروري از افراد خانواده يا اورژانس كمك بگيريد.

* اگر قرار است به روش سزارين زايمان كنيد، يك هفته قبل از زايمان رانندگي نكنيد.

* براي جلوگيري از كمردرد، يك بالشتك كوچك پنبه‌اي پشت كمرتان قرار دهيد.

* اگر سابقه سقط جنين داريد، به هيچ عنوان رانندگي نكنيد.

* اگر از هر نوع مشكلي در دوران بارداري رنج مي‌بريد، بهتر است قبل از اقدام به رانندگي با پزشك خود مشورت كنيد.

* سعي كنيد كارت خون و كارت ويزيت پزشك‌تان را هميشه همراه داشته باشيد تا اگر اتفاقي افتاد، ديگران بتوانند بهتر به شما كمك كنند.

* اگر تصادف كرديد، حتما به پزشك مراجعه كنيد، زيرا ممكن است در اثر تكان‌هاي شديد حين تصادف، جفت از رحم جدا شده باشد و شما مجبور به زايمان زودرس شويد.

ترجمه: ندا احمدلو