يكشنبه 28 آوريل 2024 - 09 ارديبهشت 1403
مي خواهيد جوان بمانيد؟
مي خواهيد جوان بمانيد؟
دوشنبه 27 دي 1389 - راه‌ هایی وجود دارد که می‌ تواند شما را برای همیشه جوان نگاه دارد، راه‌ هایی که خرجی ندارند و لازم نیست که مثلا تن به تیغ جراح بسپارید یا از ژل ‌های مختلف و البته گران ‌قیمت استفاده کنید.

  

هشت توصيه براي آنها كه از پير شدن مي ترسند :

در اتاق انتظار بيمارستان نشسته‌ ايد، در انتظار بچه ‌اي كه قرار است به دنيا بيايد. به گذشته فكر مي ‌كنيد، زماني كه بچه اول شما متولد شد....

اما حالا اين شما هستيد كه در انتظار اولين نوه‌ تان هستيد. گذر زمان خيلي جالب است و بازگشت به گذشته امكان ‌پذير نيست. چه احساسي داريد از تصوري كه از ذهن ‌تان گذشت؟ ترسيديد؟ خنده به لب‌ تان آمد؟ يا افسوس خورديد از اين كه سن و سالي از شما گذشته و همين روزها است كه كسي شما را پدربزرگ و مادربزرگ خطاب كند؟ شايد هم برعكس، نه تنها نترسيديد و افسوس نخورديد؛ بلكه خيلي ساده و عادي از كنار اين تصوير و تصور گذشتيد، چون گذر عمر را امري طبيعي مي‌ دانيد و از اين كه سن و سال ‌تان را به ديگران بگوييد واهمه ‌‌اي نداريد.

روي صحبت‌ ما با گروه اول است، گروهي كه از پيري مي ‌ترسند، افسوس روزهاي رفته را مي ‌خورند و مدام به دنبال مخفي كردن سن ‌شان هستند. حقيقت اين است كه گذر زمان به عمر همه ما اضافه مي ‌كند اما اين پير شدن به معني از كارافتادگي و رو به زوال رفتن نيست؛ چون راه‌ هايي وجود دارد كه مي‌ تواند شما را براي هميشه جوان نگاه دارد، راه‌ هايي كه خرجي ندارند و لازم نيست كه مثلا تن به تيغ جراح بسپاريد يا از ژل ‌هاي مختلف و البته گران ‌قيمت استفاده كنيد. فقط كافي است بخواهيد و مغز و دل‌ تان را با آن ها همراه كنيد.

1- سن ‌تان را در حاشيه نگه داريد:

سن و سال هيچ اهميتي ندارد و چيزي نيست جز يك عدد! خيلي موارد در زندگي ما هستند كه نمي‌ توانيم كنترلي روي آن داشته باشيم مثل زمان، خانواده و شرايط فيزيكي ‌اي كه با آن متولد مي ‌شويم. در اين ميان اهميت سن ما مثل اهميت رنگ چشم‌ ها يا نام پدر و مادر ما است. چه فرقي مي ‌كند كه با چشم‌ هاي آبي، مشكي يا قهوه‌ اي متولد شويم؟ مهم اين است كه بتوانيم با آن چشم ‌ها ببينيم. چه اهميت دارد كه نام پدر و مادر ما چه باشد؟ مهم اين است كه آن ها چه‌ جور آدم‌ هايي باشند. سن هم اين ‌گونه ساده و بي ‌اهميت است. مهم نيست 20 ساله باشيد يا 40 ساله يا 80 ساله. سن و سال، شخصيت شما را تعيين نمي ‌كند و خيلي چيزهاي مهم ديگري وجود دارد كه شما را شكل مي‌ دهد؛ مثل رفتار تان، تلاش ‌تان، هدف‌ هاي شما و تمام آن چيزهايي كه در كنترل شما است؛ مثل طرز فكر و عملكردتان.

2- از هر روز زندگي ‌تان لذت ببريد:

شك نكنيد كه با تمام تيرگي ‌هاي موجود در زندگي، خصوصا در شرايط سخت، نقاط روشني هم وجود دارد. نقاطي كه بايد توان ديدن آن ها را داشته باشيد. مي ‌پرسيد مثلا؟ جواب مي‌ دهم مثل طلوع آفتاب، آخرين باري كه طلوع آفتاب را ديديد چه زماني بود؟ آخرين باري كه به نور روي درخت‌ ها نگاه كرديد چه زماني بود؟ آخرين باري كه ماه و ستاره‌ ها را ديديد چه زماني بود؟ اهل طبيعت نيستيد؟ از آن ها لذت نمي‌ بريد؟! ايرادي ندارد. آخرين فيلمي كه ديديد، چه بود؟ آخرين كتابي كه از خواندن آن لذت برديد؟ زندگي با همين كارهاي ساده مي ‌تواند زيباتر شود. با كارهايي چون يك مهماني دوستانه. شايد احساس پيري شما ناشي از تنهايي‌ تان باشد. شايد تنها مانده‌ ايد فكر مي ‌كنيد من 52 ساله شدم اما اگر در جمع دوستان ‌تان برويد، از حس تنهايي و افسردگي سن و سال بيرون بياييد و به خودتان بخنديد كه درگير اعداد و رقم ‌ها شده‌ ايد. خودتان را محبوس تنهايي ‌تان نكنيد. ديوار تنهايي را با دوستان‌ تان بشكنيد، دوستاني كه روزهاي زيادي است از آن ها بي ‌خبر هستيد. اگر دسترسي به آن ها مشكل است لباس بپوشيد و راهي مغازه سركوچه شويد و براي خودتان يك خوردني كه مربوط به روزهاي كودكي ‌تان است را بخريد. نمي ‌دانيد اين كار در حد معجزه مي ‌تواند به شما كمك كند و حس خوبي را به شما بازگرداند.

3- زمان ‌تان را با اين فكر نگذرانيد كه براي انجام اين كار پير هستيد:

تا زماني كه شما سالم هستيد و مشكل خاصي نداريد، مي ‌توانيد تمام كارهايي را كه در سال ‌هاي قبل انجام مي ‌داده ‌ايد و براي شما جالب بوده را انجام دهيد. حتي كارهايي را كه دوست داشتيد، انجام بدهيد اما موقعيت آن را پيدا نكرديد مثل استفاده از كامپيوتر. نگران نباشيد، نترسيد قرار نيست هوش فوق‌ العاده‌اي داشته باشيد، براي كار با كامپيوتر يا يادگيري يك زبان تازه... كافي است آرزوهاي تان را بخواهيد و تلاش كنيد به آن ها برسيد.

شما مي‌ توانيد براي خودتان يك كامپيوتر بخريد و به دنيا متصل شويد. مي ‌توانيد به كلاس زبان برويد و خيلي كارهاي ديگر كه حتي شايد لازم نباشد براي به دست آوردن‌ شان پول خرج كنيد، بلكه مي ‌توانيد از آن ها پول به دست بياوريد مثل مهارتي كه داريد و مي ‌توانيد از راه آن كسب درآمد كنيد، معلم بوده ‌ايد و مي‌ توانيد در آموزشگاهي كار كنيد، مي ‌توانيد به نوه ‌تان خطاطي ياد بدهيد و خيلي موارد ديگر كه كافي است كمي سر بچرخانيد تا آن ها را ببينيد. كارهاي تازه ‌اي كه پيش از اين به سوي آن ها نرفته‌ ايد چون وقت و جرات آن را نداشتيد. نگران نباشيد شما به اندازه كافي جوان هستيد! كافي است خودتان اين موضوع را باور كنيد.

4- بيشتر مواظب خودتان باشيد:

ويتامين‌هاي لازم را به بدن‌ تان برسانيد و غذاي سالم بخوريد. در خانه يا ورزشگاه برنامه ‌اي براي فعاليت بدني ‌تان بريزيد. در تنهايي ‌تان موسيقي ملايمي گوش كنيد. 

به سلامت خيلي اهميت بدهيد و آخر هر ماه سعي كنيد دندانپزشك ‌تان را ببينيد و چند ماه يك بار چكاپ كنيد. يادتان باشد خيلي وقت‌ ها ضعف و احساس بيماري است كه موجب پيري زودرس مي ‌شود. پيري كه در جسم شما رخ مي ‌دهد و به احساس ‌تان راه پيدا مي‌ كند.

5- مدام به گذشته نگاه نكنيد:

گذشته مهم است اما نه به اندازه امروز و زمان حال. مدام به آن چيزي كه در گذشته اتفاق افتاده فكر نكنيد، براي امروز زندگي كنيد. تنها چيزي كه نمي‌ توان تغيير داد گذشته است. با بازگشتن به گذشته چه كاري را از پيش مي ‌بريد جز از دست دادن زمان حال؟ آينده هم كه هنوز نيامده و در راه است، بنابراين تنها من و شما امروز را داريم. پس بياييد از امروز لذت ببريم. بگذاريد گذشته بگذرد و براي آينده برنامه ‌ريزي كنيد.

6- ذهن ‌تان را زنده نگه داريد:

حل جدول، چيدن پازل، يادگيري زبان، جور كردن يك سرگرمي هميشه ممكن نيست اما راه‌ هايي هستند براي ورزش دادن مغز. گشت و گذار در وب‌ سايت‌ ها و كسب اطلاعات جديد مي ‌تواند مغز شما را تكان بدهد، در حالي كه اگر هر‌ روزتان مثل ديروز بگذرد ناگهان به خودتان مي ‌آييد و مي ‌بينيد شما مغزي داريد كه 20 سالي است به روز نشده. شما با اين مغز كهنه نمي ‌توانيد همپاي آدم‌ هاي امروز باشيد. آدم‌ هاي به روز كه تفاوت سني با شما ندارند اما به دليل اطلاعاتي كه دارند با شما فاصله گرفته ‌اند، همين فاصله است كه موجب مي ‌شود احساس پيري و كهنگي به شما دست بدهد.

7- مروري بر اخبار داشته باشيد:

لازم نيست ريز به ريز جزييات اخبار اقتصادي، سياسي و فرهنگي را بدانيد اما با مروري كلي بر اخبار مي‌ توانيد موضوعاتي براي صحبت كردن با ديگران پيدا كنيد. به روز بودن در زمينه سلامت، مد، كامپيوتر، سياست و اقتصاد جالب است. شما مي‌ توانيد خبرهاي جديد درباره روش ‌هاي جديد پزشكي را به اعضاي خانواده و همسايه ‌تان منتقل كنيد و هميشه حرفي تازه براي گفتن داشته باشيد، حرف‌ هايي كه شما را در يادشان ثبت مي ‌كند و آن ها هميشه شما را با خبرهاي تازه به ياد مي ‌آورند. شما آدمي به روز و تازه هستيد و هيچ وقت پير نمي ‌شويد.

8- هر روز، كار تازه ‌اي بكنيد:

روزنامه ‌ها معمولا فهرستي از برنامه‌ هايي كه قرار است در روزهاي آينده برگزار شود را دارند. مثل برنامه سينماها، تئاتر، سالن‌ هاي موسيقي و حتي برنامه‌ هاي رايگان مربوط به شهرداري مثل نمايشگاه گل و گياه. يكي از اين برنامه‌ ها مي ‌تواند براي شما لذت ‌بخش باشد و وقتي شما از زندگي لذت ببريد ديگر به فكر سن و سال‌ تان و حساب روز و ماه و سال نمي ‌افتيد.

منبع: wikihow

ترجمه: سارا جمال‌آبادي