شنبه 27 آوريل 2024 - 08 ارديبهشت 1403
جوجه‌ رنگي نخريد
جوجه‌ رنگي نخريد
دوشنبه 27 دي 1389 - اگر در اثر اصرار کودک ناچار به خرید جوجه شدید، حداقل کاری که باید انجام دهید این است که به بچه‌ ها بیاموزید قبل و بعد از دست زدن به جوجه‌ ها دست‌ های شان را با آب و صابون بشویند.
جوجه‌ رنگي نخريد

با گرم شدن هوا و تعطيلي مدارس، سر و كله جوجه‌ هاي رنگي و زيبا در جعبه ‌هاي مقوايي در گوشه و كنار خيابان ‌هاي شلوغ و پُرتردد شهر هم پيدا مي ‌شود. اين جوجه‌ هاي بخت برگشته اغلب با اصرار بچه‌ ها و البته استقبال والدين جهت مهار شيطنت كودكان خريداري مي ‌شود، اما آيا خريد و نگهداري از جوجه خصوصا در آپارتمان ‌هاي كوچك امروزي آن هم توسط كودكاني كه شرايط نگهداري آن ها را نمي‌ دانند، درست است؟ آيا نگهداري از اين حيوانات در خانه ممكن است موجب انتقال بيماري به انسان شود؟

اغلب جوجه ‌هايي كه در كنار خيابان و توسط دست فروشان عرضه مي‌ شوند، جوجه‌ هاي نر مرغ‌ هاي تخم گذاري هستند كه چون نگهداري آن ها براي مرغدار صنعتي به صرفه نيست، آن ها را معدوم مي ‌كنند يا آن كه توسط كارگران مرغداري يا دست فروشان به صورت غيرمجاز عرضه مي ‌شوند.

متاسفانه اين جوجه‌ ها كه اغلب جوجه مرغ و اردك هستند در شرايط غير بهداشتي و نامناسب به صورت متراكم و فشرده به دور از تهويه مناسب در كنار خيابان‌ هاي آلوده به دود و انواع ميكروب‌ هاي بيماري‌ زا نگهداري و عرضه مي ‌شوند. بنابراين اغلب، عمر كوتاهي داشته و ضعيف و بيمار هستند كه البته برخي از اين جوجه ‌ها ممكن است با داشتن ظاهري سالم و مقاوم ناقل ميكروب‌ هاي بيماري ‌زا باشند.
بيماري سالمونلوز

معمولا بيماري عفوني كه از جوجه ‌ها مي ‌تواند به انسان منتقل شود بيماري " سالمونلوز" است.

اين بيماري، مشترك ميان انسان و حيوان است و اغلب باكتري آن به طور طبيعي در دستگاه گوارش، پوست و موي بسياري از حيوانات اهلي و وحشي وجود دارد.

متاسفانه امروز بسيار ديده مي ‌شود كه كودكان به دليل اشتياق زياد به جوجه‌ ها، در كنار آن ها غذا مي ‌خورند. آن ها را مي ‌بوسند، به لباس و موهاي خود مي ‌مالند و گاهي نيز در محيط داخلي خانه به بازي با آن ها مي ‌پردازند يا شخصا اقدام به تعويض و نظافت محيط نگهداري آن ها مي ‌كنند. اين در حالي است كه در اثر آلوده شدن غذا يا لباس كودكان به مدفوع آلوده جوجه‌ ها يا استنشاق غبار حاصل از مدفوع، ادرار يا غذاي آلوده به اين باكتري در هنگام نظافت محل نگهداري احتمال انتقال اين بيماري به كودك دلبند شما وجود دارد.

خطر ابتلا به اين بيماري در كودكان و افراد مُسن و ضعيف بيشتر است.

اين بيماري معمولا بعد از 12 تا 14 ساعت با علائمي نظير: تب، لرز، پيچش شكم، اسهال و استفراغ يا گاستريت شديد بروز مي ‌كند و ممكن است تا يك هفته ادامه داشته باشد و اغلب درمان ‌پذير است.

نكته مهم ‌تر آن كه براي جذابيت بيشتر و فروش راحت ‌تر، اين جوجه‌ ها را رنگ مي كنند. اين رنگ ‌ها معمولا مجاز و خوراكي نيستند و ممكن است در طولاني ‌مدت خصوصا براي بچه‌ ها مشكلاتي ايجاد كنند.

چه بايد كرد؟

* اگر در اثر اصرار كودك ناچار به خريد جوجه شديد، حداقل كاري كه بايد انجام دهيد اين است كه به بچه‌ ها بياموزيد قبل و بعد از دست زدن به جوجه‌ ها دست‌ هاي شان را با آب و صابون بشويند.

* براي آگاهي از شرايط نگهداري، شستشو، نحوه استفاده از داروهاي ضدانگل و شيوه رفتار با پرنده حتما با كلينيك‌ هاي دامپزشكي مشورت كنيد.

* از خريد جوجه‌ هايي كه به صورت فشرده و متراكم در فضاهاي كوچك و نامناسب نگهداري مي‌ شوند، خودداري كنيد چرا كه در صورت وجود جوجه بيمار در چنين فضاهاي محبوسي به راحتي عامل بيماري‌ زا به جوجه‌ هاي ديگر نيز منتقل مي‌ شود.