يكشنبه 05 مي 2024 - 16 ارديبهشت 1403
10 نكته ي كنار دريايي
10 نكته ي كنار دريايي
دوشنبه 27 دي 1389 - آفتاب، شن و ماسه، نسیم خنک دریایی و صدف ‌های شکسته کنار ساحل... بودن در کنار دریا و شنا کردن لذت ‌بخش‌ ترین کار دنیا است به شرط آن که خطرها را بشناسید و از آن ها دور بمانید.


10 نكته ي كنار دريايي

آفتاب، شن و ماسه، نسيم خنك دريايي و صدف ‌هاي شكسته كنار ساحل... بودن در كنار دريا و شنا كردن لذت ‌بخش‌ ترين كار دنيا است به شرط آن كه خطرها را بشناسيد و از آن ها دور بمانيد.

1- مراقب پشه‌ ها باشيد

كنار دريا معمولا پشه وجود ندارد. پشه‌ ها بيشتر در كنار آب ‌هاي مانده و راكد زندگي مي ‌كنند. با اين حال گاهي كنار دريا پشه و زنبور ديده مي ‌شود. بهترين كار اين است كه لباس ‌هايي به رنگ تند نپوشيد و از كرم ‌هاي ضد آفتاب معطر استفاده نكنيد. اگر قرار است كنار دريا چادر بزنيد و مدتي در آن جا بمانيد، آشغال‌ ها را از خود دور كنيد و مواد غذايي شيرين و نوشيدني‌ ها را در طول شب كنار خود باقي نگذاريد.

اما اگر به هر دليل دچار گزيدگي شديد، محل گزيدگي را به سرعت ضد عفوني كنيد و اگر محل گزيدگي لب، دهان يا گلو است يا هر گونه عكس ‌العمل آلرژيك مثل درد شديد يا ورم را احساس كرديد، حتما به نزديك ‌ترين اورژانس مراجعه كنيد.

2- به ناشناخته‌ ها دست نزنيد

لب دريا، روي صخره ‌ها، زير شن‌ ها و... حيوانات بسياري زندگي مي ‌كنند كه ظاهر بسياري از آن ها خواب و بي‌ خطر بوده اما گاهي بسيار گزنده و خطرناك هستند. توصيه‌ ي ما به شما اين است كه با ديدن هر موجودي تلاش نكنيد به آن دست بزنيد. بدن برخي حيوانات مملو از خارهاي ريز است كه سبب بروز گزيدگي و آلرژي در شما مي‌ شود.

اما اگر به هر دليل ناخودآگاه از طريق اين دسته از حيوانات گزيده شديد يا خار آن ها در دست شما فرو رفت، ابتدا خار را خارج كرده بعد محل را ضدعفوني كنيد و اگر لازم است به اورژانس مراجعه كنيد.

3- دمپايي پا كنيد و مراقب اشياي تيز باشيد

شايد راه رفتن با پاي برهنه كنار ساحل لذت ‌بخش‌ باشد اما فراموش نكنيد حتي در ساحل نيز امكان وجود اشياي بُرنده مثل تكه ‌هاي شيشه يا صدف نيز وجود دارد. براي پيشگيري از آسيب ‌ديدن پاها حتما دمپايي به پا كنيد.

اما اگر دچار جراحت شديد، ابتدا هر شي را كه ممكن است در پاي شما فرو رفته باشد خارج كرده و سپس محل را با آب و صابون بشوييد و ضدعفوني كنيد و روي آن چسب زخم بزنيد. ترجيحا بهتر است براي چند روز نيز شنا نكنيد چون آب شور دريا بهبود زخم را به تعويق مي ‌اندازد.

4- گرمازده نشويد

حتي اگر باد خنكي مي‌ وزد، توصيه مي ‌كنيم بين ساعت 12 تا 16 كنار دريا نرويد، يا حداقل با خود يك چتر ببريد و كرم ضد آفتاب استفاده كنيد.

براي پيشگيري از بروز گرمازدگي مرتبا آب بنوشيد و اگر احساس كرديد تب كرده‌ ايد يا رنگ پوست ‌تان در حال كبود شدن يا رنگ پريده شدن است، حتما به پزشك مراجعه كنيد. از جمله‌ نشانه‌ هاي گرمازدگي، سردرد، احساس سرما، حالت تهوع و استفراغ است كه گاهي سبب بي‌ هوشي هم مي‌ شود.

فرد گرما زده را فورا بايد به سايه منتقل كرد و به او آب نوشاند و در صورت امكان بدنش را با يك حوله پوشاند.

5- مراقب آفتاب ‌سوختگي باشيد

بهترين راه براي پيشگيري از آفتاب سوخته شدن قرار گرفتن كوتاه مدت زير نور آفتاب،‌ استفاده از كرم‌ هاي ضدآفتاب با SPF بالاي 25 و استفاده از كلاه يا چتر است.

در صورتي كه دچار آفتاب‌ سوختگي شديد، روي پوست شما دانه‌ هاي قرمز ريز مي ‌زند يا پوست ناحيه ‌اي از بدن تان كه معمولا روي بيني و گونه‌ ها است قرمز مي ‌شود، اين قرمزي طي چند روز برطرف خواهد شد و درماني ندارد.

6- با شكمي پُر، شنا نكنيد

وقتي كه با شكم پُر يا بعد از آن كه مدت طولاني زير نور آفتاب بوده‌ ايد، ناگهان درون آب سرد بپريد، ممكن است دچار سردرد، لرز، مشكل‌ هاي بينايي و شنوايي، گرفتگي عضله‌ ها و حتي خستگي مفرط و بي ‌هوشي شويد.

در اين حالت فرد را فورا از آب خارج كرده و براي پيشگيري از خستگي در صورتي كه فرد بي ‌هوش است او را در وضعيت امن خوابانده و به اورژانس خبر دهيد.

7- در محل‌ هاي امن شنا كنيد

موقع شنا در دريا، سد يا درياچه، به تابلوها توجه كنيد و تنها در مناطق امن به شنا برويد چون در اين مناطق نجات غريق‌ ها حاضر بوده و در صورتي كه براي شما اتفاقي رخ دهد به كمك خواهند آمد.

8- چشم از كودكان برنداريد

حتي اگر در مناطق امن به شنا مي ‌رويد، مراقب كودكان باشيد. اگر شنا كردن بلد نيستيد، حتما جليقه نجات سايز خودشان را به تن شان بكنيد و در عين حال نگاه تان به آن ها باشد.

فراموش نكنيد هيچ جليقه نجات و هيچ وسيله شناوري نمي ‌تواند مانع از خفگي آن ها شود. اگر همراه با آن ها به استخر مي ‌رويد، حتما آن ها را به استخر خصوصي كودكان بفرستيد و مراقب باشيد اطراف استخر به ويژه استخرهاي سرپوشيده يا سرباز خانگي به وسايل و حفاظ‌ هاي امنيتي مثل حصار دور استخر و زنگ خطر مجهز باشد.

9- وسايل را جمع كنيد

هر بار كه براي شنا مخصوصا به استخر مي ‌رويد، حتما به كودكان يادآوري كنيد كه نبايد كنار استخر بروند و دنبال هم بدوند.

بعد از شنا هم تمامي وسايلي كه درون آب است اعم از وسايل آموزشي شنا و اسباب‌ بازي ‌ها را جمع كنيد. اين ‌گونه وسايل مي ‌تواند كودكان را تشويق كند بدون صدا كردن شما و دور از چشم تان درون آب بپرند.

10- حين قايق ‌سواري موازين را رعايت كنيد

اگر براي قايق‌ سواري يا جت اسكي به دريا مي ‌رويد، حتما موازين و قوانين را رعايت كنيد و از محل‌ هاي تعيين شده دورتر نرويد.

اگر همراه با كودكان سوار قايق مي ‌شويد، يادآور شويد كه بايد جليقه به تن كنند و آرام بنشينند و خود را محكم نگه دارند.

به وضعيت آب و هوا نيز توجه داشته باشيد و قبل از حركت، نگهبانان ساحل را از قصد خود باخبر كنيد.