يكشنبه 05 مي 2024 - 16 ارديبهشت 1403
چرا به كودك قطره آهن نمي ‌دهيد؟!
چرا به كودك قطره آهن نمي ‌دهيد؟!
دوشنبه 27 دي 1389 - کمبود آهن می‌تواند رشد جسمی و ذهنی کودک را کم کند، لذا باید به طور جدی پیگیری و درمان شود.

چرا به كودك قطره آهن نمي ‌دهيد؟!

مي خواهم اين نكته مهم را به اطلاع پدر و مادرها برسانم كه اگر مي ‌بينند فرزندشان تمايل دارد از سجاده آن ها مُهر بردارد و بخورد و يا مواد ديگري مانند خاك گلدان و ... را مي خورد، حتما براي بررسي اين اشتياق به خاك خوردن در فرزندشان، به پزشك متخصص مراجعه كنند.

دليل هشدارم اين است كه خوردن خاك توسط بچه ‌ها، علامتي از كمبود آهن در آن ها است و از آنجا كه كمبود عناصري مانند روي و آهن آثار ناخوشايندي در سلامتي دارد، بايد براي تشخيص و درمان به موقع اقدام كنيد.

كمبود آهن مي‌تواند رشد جسمي و ذهني كودك را كم كند، لذا بايد به طور جدي پيگيري و درمان شود.

شايد دليل اين كمبود آهن را خودتان بهتر بدانيد، بله منظورم اهمال‌ كاري بعضي از والدين درباره ي استفاده از قطره خوراكي آهن، از سنين شش ماهگي تا پايان دو سالگي است.

بعضي از والدين به دليل ترس از رنگ گرفتن دندان‌ ها يا خرابي آن، قطره آهن تجويز شده را به درستي به كودك خود نمي ‌دهند.

مقابله با كمبود آهن فوايد بي ‌شماري از جمله پيشگيري از كاهش IQ و هوش و تمركز بچه‌ ها دارد، حتي در مورد پيشگيري از كوتاهي قد كودكان نيز مي ‌توان وجود اين عنصر حياتي را موثر دانست.

فقر آهن چند مرحله دارد: در مراحل اوليه فقط آهن بدن كم مي‌شود، ولي در مراحل آخر، كم ‌خوني هم اتفاق مي ‌افتد كه علامت آن معمولا با رنگ‌ پريدگي در بين مردم معروف است.

آهن عنصري است كه علاوه بر خون، در قسمت ‌هاي ديگر بدن هم وجود دارد. منظورم اين است كه وقتي كم‌ خوني يا آنمي ايجاد مي ‌شود، نشان مي دهد كمبود آهن در بدن خيلي پيشرفته است و شما به علايم هشدار كم توجه بوده ‌ايد.

كمبود آهن در ماهيچه‌ ها، باعث خستگي مي ‌شود. همچنين كمبود آن در اعصاب مي ‌تواند در يادگيري بچه‌ ها خلل ايجاد كند.

اگر اين مشكل دير كشف و درمان شود، مي‌ تواند اثرات مادام‌ العمر روي كودكان باقي بگذارد

همان‌طور كه در مورد ضرورت مصرف قطره آهن تذكر دادم، بايد يادآوري كنم مقدار مصرف آن را بايد مطابق با دستور پزشك تنظيم كنيد، زيرا مصرف زياد آن باعث مسموميت مي شود.

خطر كم ‌خوني فقر آهن در بچه ‌هاي 9 ماهه تا 2 ساله بيشتر است. البته در سنين مدرسه هم ديده مي شود، ولي در اين سن مصرف مكمل آهن(قطره يا قرص آهن) توصيه نمي‌شود و بايد رژيم غذايي بچه‌ ها اصلاح شود و به جاي مصرف غذاهاي كم ‌ارزش مانند چيپس، پفك، سوسيس و كالباس، براي آن ها غذاي خانگي با گوشت قرمز تهيه كنيد. لبنيات، حبوبات و بعد غلات را هم بايد براي تامين آهن به بچه‌ ها بدهيد.

يادتان باشد در بچه ‌هاي كوچك اولين علائم كمبود آهن: بي ‌حوصلگي، كم‌ خوابي و كاهش اشتها است كه در روزهاي اول درمان، به وضوح علايم بهبود اشتها و خواب و تحرك را در كودك خود خواهيد ديد.