يكشنبه 05 مي 2024 - 16 ارديبهشت 1403
پيوند مو در خانم ها
پيوند مو در خانم ها
دوشنبه 27 دي 1389 - امروزه پیوند موی طبیعی به عنوان یکی از روش های درمانی ریزش مو در خانم ها به ویژه در کسانی که ریزش موی آن ها اساس ژنتیکی و ارثی دارد شناخته شده است.

ريزش مو در خانم ها نيز همانند آقايان رخ مي دهد و روز به روز بر تعداد زناني كه دنبال يافتن روش هاي درمان دارويي و يا جراحي مناسب براي خويش مي باشند افزوده مي گردد. ديگر از زماني كه خانم ها ميلي به جدي گرفتن ريزش موي خود نداشته و يا آن را پديده اي اجتناب ناپذير ناشي از افزايش سن مي دانستند سال هاي زيادي گذشته است.

امروزه پيوند موي طبيعي به عنوان يكي از روش هاي درماني ريزش مو در خانم ها به ويژه در كساني كه ريزش موي آن ها اساس ژنتيكي و ارثي دارد شناخته شده است. به اين نوع از ريزش مو" ريزش مو با الگوي زنانه " گفته مي شود كه همانند" ريزش مو با الگوي مردانه" ژنتيكي بوده وجنبه فاميلي دارد. اين نوع از ريزش مو شايع ترين فرم ريزش موي دائم شناخته شده در خانم ها مي باشد.

طاسي با الگوي زنانه FPHL ناميده مي شود. شيوع FPHL شايع تر از آن است كه تصور مي شود.

دو اوج زماني براي بروز طاسي زنان وجود دارد: دهه ي سوم و پنجم زندگي. مواردي كه زودتر شروع مي شود شديدتر است و اين امر بايد در كاشت مو در زنان جوان مد نظر باشد. پيش از اقدام به كاشت مو در زنان بايد با اخذ شرح حال مناسب و معاينه ي دقيق، غربالگري screening انجام شود و در افرادي كه نشانه يا علامتي به نفع بيماري هاي غدد درون ريز يا امراض پوستي وجود دارد بررسي هاي تكميلي توسط خود پزشك يا پزشكان مشاور انجام گيرد. حتي گاهي استرس رواني يا جسمي شديد، موقتاً به ريزش موهاي سر منجر مي شود.

تا زماني كه علت اصلي و چگونگي تداوم ريزش مو در يك خانم ( از لحاظ دائمي و يا موقتي بودن ريزش موها) با اطمينان تشخيص داده نشود، نمي بايستي هيچ گونه اقدام درماني انجام گردد. در درمان ريزش موي موقت از پيوند موي طبيعي استفاده نمي گردد. به عبارت ديگر استفاده از پيوند موي طبيعي و يا ساير روش هاي جراحي به هيچ وجه نبايستي در درمان ريزش موي موقتي به كار گرفته شوند.

پس از اين كه مشخص گرديد كه دليل نازكي موهاي يك خانم، ريزش مو با الگوي زنانه بوده وعلت ديگري ندارد پيوند مو بايستي به عنوان يك درمان مد نظر قرار گيرد.


زنان كانديد كاشت مو

انتخاب زنان براي كاشت مو به دو عامل بستگي دارد:

?) نسبت موهاي ناحيه ي دهنده donor به مساحت منطقه ي طاسي

?) توقعات و انتظارات بيماران از اين عمل.

هرچه ناحيه ي دهنده donor كم پشت تر باشد كمتر مي توان منطقه ي طاسي را پر كرد. اكثر خانم ها موي كافي در ناحيه ي دهنده donor براي انجام 1تا 3جلسه كاشت مو را دارند. شايان ذكر است كه حتي در مواردي كه ناحيه ي دهنده donor چندان پر پشت نيست مي توان با گرافت هاي كمتر منطقه ي طاسي را تاحدودي پر كرد.

البته هميشه نتيجه ي عمل بايد نسبت به درد عمل و هزينه ي پرداخت شده توسط بيمار سنجيده شود. در برخي از خانم ها كم پشتي وسيع در كل سر مشهود بوده و بيش از50 درصد از موهاي سر كركي شده است. اين وضعيت را آلوپسي منتشر بدون الگوي DUPA مي نامند. متأسفانه اين قبيل افراد براي كاشت مو مناسب نيستند.

دومين عامل مهم انتظارات و توقعات خانم ها از عمل كاشت مو است. برخي از خانم ها به چيزي كمتر از پرپشتي كامل موها رضايت نمي دهند. اين گروه توقع دارند پس از يك جلسه كاشت مو، پوست سر اصلاً ديده نشود. اين يك توقع غير منطقي است و در اغلب موارد امكان پذير نيست و به همين دليل نبايد اين افراد را براي عمل پذيرفت. بايد به بيماران ياد آوري كرد كه هدف از هرجلسه كاشت مو تنها افزايش تراكم، نسبت به جلسه ي قبلي است.

البته اغلب خانم هاي كم مو چون از درمان هاي دارويي خسته شده اند حتي از بهبود اندك ظاهر خود استقبال مي كنند.

ضمناً بايد به خانم ها ياد آوري شود كه امكان دارد در حوالي منوپوز و پس از آن دچار ريزش بيشتر موها شوند و براي حفظ تراكم موي دلخواه نياز به كاشت مجدد مو داشته باشند.


تكنيك كاشت مو در زنان

به طور كلي تكنيك كاشت مو در زن و مرد يكسان است. البته در خانم ها احتمال مسموميت با ليدوكايين بيشتر از مردان است چون توده ي بدني زنان كمتر از مردان است بنابراين بايد ليدوكايين را به آرامي، سطحي و متناوب تزريق كرد.

ناحيه ي دهنده از گوش تا گوش و از ميان نواحي پر موي پشت سر و آهيانه مي گذرد. در انتخاب ناحيه ي دهنده نحوه ي آرايش و مدل موهاي خانم ها حائز اهميت است مثلاً برخي از خانم ها موهاي خود را از پشت سر به سمت بالا شانه كرده و در فرق سر سنجاق مي كنند. در اين حالت اسكار نواحي تحتاني خلف سر و يا آهيانه در معرض ديد خواهد بود.

اندازه ي نوار پوستي برداشته شده به دليل فشارtension پوستي و خون رساني محدود است. ناحيه ي دهنده در خانم ها كوچك تر از آقايان است.

پس از برداشت نوار پوستي در اغلب بيماران اسكار ظريفي در ناحيه ي دهنده ايجاد مي شود. در جلسات بعدي كاشت مو بايد اسكار عمل قبلي برداشته شود و همواره يك اسكار در خلف سر ديده شود. اين موضوع در گذشته رعايت نمي شد و اسكارهاي متعددي در پشت سرايجاد مي شد.

بايد زاويه و جهت كاشت گرافت ها با زاويه و جهت موهاي باقيمانده روي سر بيمار مطابقت داشته باشد در غيراين صورت ماتريكس موهاي مجاور صدمه خواهد ديد. براي اين منظور لازم است منافذ كاشت به آهستگي و با دقت تعبيه شود و چندين بار موها در جهات مختلف شانه شود تا زاويه ي رشد و جهت طبيعي موها مشخص شود. گاهي اين مرحله چندين ساعت طول مي كشد.

تراكم موهاي پشت سر به علت كشيده شدن پوست براي بستن زخم در ناحيه ي دهنده مختصري كاهش مي يابد.


پيوند مو قبل از 25سالگي

بيماران بايد در سن مناسب اقدام به پيوند مو بكنند؛ چرا كه ريزش پيش رونده مو باعث مي ‌شود بيمار 2 بار احتياج به پيوند مو داشته باشد. بعد از 25 سالگي بيمار به مرحله بلوغ كامل رسيده است. در اين زمان با بررسي ميزان ريزش مو، پيش ‌بيني گسترش يافتن آن در آينده امكان ‌پذير است. بيمار در اين سن منطقي ‌تر فكر مي ‌كند و با توجه به ميزان طاسي فعلي خود، داشتن يك خط رويش موي جديد به شكل يك مرد يا زن بالغ جا افتاده باعث خشنودي و رضايت وي مي‌ شود با وجودي كه اين خط رويش مو بالاتر از آن چيزي است كه در جوانان مي‌ بينيم. بيماران مسن، در اواخر دهه 6 و 7 و حتي 8 زندگي هم مي ‌توانند، كانديد مناسبي براي پيوند مو باشند. ترميم مو در مردان باعث ايجاد يك احساس بهتر مي ‌شود ولي در زنان علاوه بر احساس بهتر، احساس طبيعي بودن را نيز به همراه دارد كه خوشايندتر است. بر اساس آخرين مقاله در آمريكا، پيوند مو بايد توسط متخصصان پوست كه دوره‌هاي جراحي پوست و پيوند مو را گذرانده‌اند، با رعايت استانداردهاي فيزيكي و تجهيزاتي مناسب انجام پذيرد.