شنبه 20 آوريل 2024 - 01 ارديبهشت 1403
چطور جلوي آبريزش بيني را بگيريم؟
چطور جلوي آبريزش بيني را بگيريم؟
شنبه 25 دي 1389 - اگر آبریزش بینی شما چند هفته ادامه داشت، به پزشک مراجعه کنید. پزشک علت آبریزش بینی را تعیین می کند و به نحو صحیح آن را برطرف می نماید.در هر صورت راه هایی وجود دارد که می توان توسط آنها، آبریزش بینی را قطع کرد. بیشتر درمان ها، یک راه حل موقتی هستند.

در فصل سرما با شيوع آنفلوآنزا و سرماخوردگي، آبريزش بيني هم شروع مي شود. ولي اگر كسي داراي آلرژي (حساسيت) باشد، تمامي سال دچار آبريزش بيني مي گردد.

اگر آبريزش بيني شما چند هفته ادامه داشت، به پزشك مراجعه كنيد. پزشك علت آبريزش بيني را تعيين مي كند و به نحو صحيح آن را برطرف مي نمايد.

در هر صورت راه هايي وجود دارد كه مي توان توسط آنها، آبريزش بيني را قطع كرد. بيشتر درمان ها، يك راه حل موقتي هستند.

1- داروهاي آنتي هيستامين مصرف كنيد.

اگر آبريزش بيني در اثر آلرژي باشد، مصرف آنتي هيستامين ها تحت نظر پزشك، آن را بند مي آورد. مصرف آنتي هيستامين ها باعث خواب آلودگي مي شود.

2-داروي سرماخوردگي بخوريد.

اگر آبريزش بيني در اثر سرما يا ويروس سرماخوردگي باشد، مصرف داروهاي سرماخوردگي تحت نظر پزشك، آن را رفع مي كند. اين داروها خلط بيني را خشك مي كنند و آبريزش بيني را بند مي آورند. راهنماي خاص هر دارو را بخوانيد و آن را به كار بريد.

3- از اسپري بيني استفاده كنيد.

شما مي توانيد اين اسپري را در بيني تان بزنيد. آبريزش بيني باعث مي شود بيني شما قرمز و متورم شود. اسپري بيني اين ورم را كاهش مي دهد. شما مي توانيد فقط براي چند روز از اين اسپري استفاده كنيد، زيرا استفاده طولاني مدت از آن، آبريزش بيني را بدتر مي كند.

4- موقع خواب، دستگاه بخور را در اتاق تان روشن كنيد.

دستگاه بخور، رطوبت هوا را افزايش مي دهد.هواي خشك، آبريزش بيني را بدتر مي كند، در حالي كه هواي مرطوب، ترشحات لزج بيني را كاهش مي دهد.

5- يك  قاشق مرباخوري نمك را در يك ليوان آب گرم حل كنيد.

مقداري از اين محلول را در يك ظرف قطره چشمي بريزيد. سرتان را عقب ببريد و چند قطره از اين محلول را در بيني خود بچكانيد. سپس نفس بكشيد تا محلول نمك، راه هاي بيني شما را خيس كند. چندين بار اين كار را تكرار كنيد تا كاملا بيني شما پاك شود. همچنين مي توانيد قطره بيني كلرور سديم را از داروخانه بخريد و به جاي اين محلول نمك استفاده كنيد.

6- تكه كوچكي از زنجبيل تازه را بخوريد.

معلوم شده است كه اين درمان خانگي (خوردن زنجبيل)، جريان خون را افزايش مي دهد و ترشحات بيني را كم مي كند. اين كار را 3 تا 4 بار در روز تكرار كنيد تا آبريزش بيني شما قطع شود.

* هشدارها:

1- ترشحات بيني خود را به آرامي خالي كنيد (در اصطلاح آرام فين كنيد)، چون بيني شما خشك و حساس شده است.

2- از مصرف الكل و كافئين (مثل قهوه) خودداري كنيد، زيرا اين دو ماه باعث كاهش آب بدن مي شوند، در نتيجه ترشحات بيني غليظ تر مي گردند.