پنج‌شنبه 25 آوريل 2024 - 06 ارديبهشت 1403
نوزاد تا قبل از شش ماهگي هم به غذاي كمكي احتياج دارد
نوزاد تا قبل از شش ماهگي هم به غذاي كمكي احتياج دارد
شنبه 25 دي 1389 - پژوهشگران بریتانیایی می گویند که ممکن است تنها شیر دادن به نوزادان کافی نباشد. بر اساس تازه ترین تحقیقاتی که در نشریه پزشکی بریتانیا منتشر شده، بهتر است دادن غذای کمکی به شیرخواران از چهار یا پنج ماهگی شروع شود.
پژوهشگران بريتانيايي مي گويند كه ممكن است تنها شير دادن به نوزادان كافي نباشد. بر اساس تازه ترين تحقيقاتي كه در نشريه پزشكي بريتانيا منتشر شده، بهتر است دادن غذاي كمكي به شيرخواران از چهار يا پنج ماهگي شروع شود.

در حال حاضر توصيه سازمان بهداشت جهاني اين است كه غذا دادن به نوزاد شيرخوار بايد از شش ماهگي شروع شود.

اما گروه پژوهشگران از دانشگاه يو سي ال (UCL) در لندن در تحقيقات خود به اين نتيجه رسيده اند كه بهتر است غذا دادن به نوزادان از چهار ماهگي شروع شود.

بر اساس تحقيقات آنها، دير غذا دادن به كودكان ممكن است موجب افزايش احتمال ابتلا به آلرژي و كمبود آهن در بدن آنها شود.

تحقيقات تازه نشان داده است كه شير مادر حاوي مواد غذايي لازم براي تغذيه نوزدان نيست.

همينطور تحقيقاتي كه در سال 2007 در آمريكا انجام شد نشان داد كه خطر ابتلا به بيماري كم خوني در نوزاداني كه تا شش ماهگي غذاي كمكي نخورده اند، بيشتر است.

اما همه كارشناسان با نتيجه اين تحقيقات موافق نيستند.

كارشناسان از كالج سلطنتي ماماها در بريتانيا تحقيقات تازه را " گامي به عقب" خوانده كه به نفع صنعت توليد غذاي كودكان تمام مي شود.

گروه تحقيقاتي به رهبري دكتر مري فيوترل، متخصص اطفال در دانشگاه يو سي ال، گفته است كه توصيه سازمان بهداشت جهاني ممكن است براي كشور هاي در حال توسعه كه دسترسي به آب آشاميدني و غذاي سالم در آنها محدود است، مفيد واقع شود.

اما به عقيده آنها مردم در بسياري از كشورهاي غربي، شامل 65 درصد از كشورهاي اروپايي از توصيه سازمان بهداشت جهاني پيروي نمي كنند و غذا دادن به شيرخواران را زودتر شروع مي كنند.

توصيه سازمان بهداشت جهاني متكي بر بررسي تحقيقات انجام شده بر روي شانزده مورد مختلف است كه هفت مورد آن در كشورهاي درحال توسعه انجام شده است.

آنها به اين نتيجه رسيدند كه تغذيه تنها از شير مادر تا شش ماهگي، تا حد زيادي كودكان را در مقابل بيماري هاي عفوني و اختلالات رشدي مصون نگه مي دارد.

اما بررسي هاي تازه كه بر اساس تحقيقات روي 33 پرونده انجام شده، نشان داده است كه شواهد كافي براي تاييد نتايج سازمان بهداشت جهاني وجود ندارد.